Nekromanti Monster, tack

Renegade

Veteran
Skulle vilja höra allas åsikter om ett riktigt läskigt monster, som ni erfarar vara hemsk, när man jämför med både uppträdande och utseende, och dess attributer och förmågor.

Ska använda det i ett äventyr (fick ej svar när jag skrev föregående inlägg, så nu hoppas jag att det blir det i detta iallafall) och vill gärna sätta lite skräck i spelarna. Annars så kan det ses som ett inlägg "Läskigaste monster?".

Tack på förhand

Kauris

Veteran
Det läskigaste monstret som mina spelare har mött hittade jag i Rappan Athuk del 1: "The Dung Monster".
Mutated killer minic som ser ut (och lukter som) som en toa med tre sitser och som egentlig inte kan dödas, var det något??
Om ja, så ska jag beskriva det för dig, men eftersom det har många egenskaper är skildringen ganska lång.

Igge

Veteran
En röst på Mindflayer

Det monster som jag upplever som värst är mindflayer. De har psionic attacker och ser hemska ut. Dessutom är de fruktansvärt intelligenta (Oftast smartare än GM :gremsmile: ) och har hög wis. De blir också utomordentliga superskurkar eftersom de arbetar i det dolda med charm förmågor och suggestioner.

Igge

ro83rt

Swordsman
Re: En röst på Mindflayer

Om jag inte missminner mig så har mindflyers ibland en gigantisk jättehjärna som är lite av en ledare. Hjärnan masseras dessutom av slavar. Undrar om det inte var i en Drizzt bok jag läste det?

Att ha en läskig jättehjärna med kan omöjligt bli fel./images/icons/sick.gif

Hur är "Drizz't Duoerden"-böckerna? Hur är D&D böckerna överhuvudtaget? Vilka skulle man rekommendera som har Faerûn-baserat material?

Caen

Beholder kanske, speciellt en så kallad hivemother.(Hivemothers finns bland de omgjorda varelserna till 3:ed på enworld, och är dom beholders som leder ett beholdernäste. CR 24 faktiskt........).

Fast jag tycker egentligen att mindflayers som har nämts innan är av samma klass. Beholders kanske är värre att träffa på i närstrid dock.

Dock så pratar vi inte nu om FARLIGASTE monstret, för i så fall skulle nog priset gå till drakarna Tiamat( som lever i första lagret av the nine hells) eller Bahamut( som lever i aracadia eller celestia ha jag för mig) eller möjligen någon av demonprinsarna/ärkedjävlarna som Demogorgon eller Bâal eller varför inte Asmodeus, som dock kan vara en deity i 3:ed, så han kanske inte räknas.

Ghorax

Veteran

Har själv bara läst en triologi om nått aztek land, i Forgotten Realms Mazteka eller vad det nu heter dom var ganska värdelösa. Men Dragonlance böckerna är asa bra, speciellt när någon kender är med..

Maztika heter det.....Kul att du var så skarp att du såg igenom deras illa dolda försök till maskering av ursprunget till namnet. Jaja, jag hade aldrig förväntat mig särkilt mycket av dom böckerna i varje fall. Om någon har tips på någon bra bok som utspelar sig i Faerûn så skulle jag bli väldigt tacksam........

Jaak

Warrior
Läskigaste monster

öhh, jag skulle säga att det ska vara så stort som möjligt, ha stora hugg tänder, ett enormt gap, klor och gärna vara lite ödleliknande. Därför faller min röst på Terrasque eller en jätte drake. Men CRen för dessa är troligen för hög så någon slags jätte tror jag....

Staffan

Myrmidon

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Maztika heter det.....Kul att du var så skarp att du såg igenom deras illa dolda försök till maskering av ursprunget till namnet.

<hr></blockquote>

Åja... ge TSR lite mer credit. Maztica är inte bara en halvtattig maskering av aztek, det är lite maya med också./images/icons/smile.gif
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Om någon har tips på någon bra bok som utspelar sig i Faerûn så skulle jag bli väldigt tacksam........

<hr></blockquote>

Tja, de enda böcker jag läst med FR-anknytning är Avatar-trilogin (som inte är särskilt bra), och en Spelljammerbok där delar av handlingen utspelar sig på Nimbral (örike som inte har så mycket kontakt med resten av Faerûn). Jag har dock hört bra saker om Elaine Cunninghams böcker (bl.a. Elfsong och Elfshadow), samt om den nya serien som handlar om Shades återkomst.

Ghorax

Veteran

Dragons of Autumn Twilight, Dragons of Winter Night,
Dragons of Spring Dawning. Dessa böcker är jävligt bra, men Caramon och Raistlin Majere, Thantalas (Tanis) Half-elven, His lover Lauranna, dotter till kungen av riket Qualinesti. Flint Fireforge, Tasselhoff Burrfoot, Goldmoon, Riverwind, Tanika, + många mera, en jättebra triologi, samt så finns det en uppföljande triologi. Sen har vi triologin om alvernas riken, Firstborn, Kinslayer Wars, Qualinesti.
Sen de ca 30 andra böcker jag läst, alla helt utmärkta böcker...

Mattias

Veteran
Bra FR böcker [OT]

Finns massa bra böcker som utspelar sig i FR. Men jag kan speciellt rekommendera två serier som är högaktuella i och med 3ED versionen av Forgotten Realms.

Först och främst trilogin Cormyr Saga: ”Cormyr: A Novel” av Ed Greenwood, ”Beyond the High Road” av Troy Denning och ”Death of the Dragon” av Ed Greenwood och Troy Denning.

Denna trilogi ger en full beskrivning av de historiska förvecklingar som leder fram till det stora kriget och hur Kung Auzon IV dör. Ger även en god inblick i hur hovet ser ut runt om kring kungafamiljen.

Av trilogin return of the Archwizards har två böcker kommit: ”The Summoning” och ”The Siege”, båda av Troy Denning. Det kommer snart en tredje bok (”Realms of Shadow” av Lizz Baldwin) som vad jag förstått inte hör till serien men som handlar om hur ”The Shade Enclave” påverkar sin omgivning.

”Return of the Archwizards”-trilogin handlar om hur staden Shade kommit tillbaka till Anauroch och förvecklingar runt om kring detta. I ”The Siege” får man veta bl.a. hur Tilverton försvann...

Eftersom vår kampanj cirkulerar runt Dalelands och Cormyr så har dessa böcker förståss varit extra användbara.

Hoppas jag varit till hjälp,

- Mattias

Staffan

Myrmidon

Men de där är ju Dragonlance, inte Forgotten Realms. Själv har jag bara läst Dragons of Autumn Twilight, och jag kan inte säga att jag var så imponerad... fast det kanske var för att jag irriterade mig så mycket på den där gnälliga mesen till trollkarl, som dessutom visade att han uppenbarligen sov på common-klasserna på magiuniversitetet (hint: "magi" är plural av "magus". Att säga "I am magi" är ungefär som att säga "Jag är trollkarlar".)

Ghorax

Veteran

Ja, men han gör ju det för att han utnyttjar Caramon för sina egna syften. Läs bara de andra böckerna om dem, finns ju en hel del....

EchoFive

Veteran
Absolut läskigast jag använt var...

...en gammal gubbe som hette Rupert. Aldrig någonsin har mina spelare varit så livrädda för någon, monstruöst utseende eller ej.

Mattias

Veteran
Rust Monster!!!!

Tänk er en grupp med äventyrare som trillar ner i ett litet rum med Rust Monsters, ingenstans att springa eller gömma sig.

Det går ju alltid att återuppliva en karaktär värre är det med upprostade magiska saker å pengar...

/images/icons/devil.gif

König

Hero
ang. "jättehjärnorna"!

Då det kommer till "jättehjärnor" så kallas dessa elder-brain, och varje större enklav eller bosättning av Mindflayers (i underdark) har en sådan, vilka fungerar som ledare i deras militaristiska hierarki. Kolla in Lords of Darkness för mer info.

/images/icons/king.gif