Nekromanti Monsterböcker till skräckrollspel (inte Cthulhu)?

Mutanten

Hero
Har det verkligen bara kommit ut en enda monsterbok till skräckrollspel på svenska? Jag tänker på Nattens fasor till Chock.

Vilka "monsterböcker" finns det annars som är för just skräckrollspel förutom de som är på Cthulhu temat? The unremitting horror känner jag til. Känner ni till några fler?

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Finns en hel bunt till engelska Chock, d.v.s. Chill (spelet lades ju ner snabbt här i Sverige). De kan nog vara svåra att få tag i kan ja tänka mig.

Mutanten

Hero
Fenhorn;n91457 said:
Finns en hel bunt till engelska Chock, d.v.s. Chill (spelet lades ju ner snabbt här i Sverige). De kan nog vara svåra att få tag i kan ja tänka mig.
Men kom det ut mer än en monsterbok till Chill? Nattens fasor är en översättning av två av Chills monsterböcker om jag inte kommer ihåg fel.

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Om jag sneglar lite i vissa mappar (hmm) som jag har så ser jag (bland annat):

Chill 1st Edition: Blood Moon Rising, Creature Feature, Death On Tour, Deathwatch on the Bagyou, Evenings of Terror with Elvira, Haunter Of The Moor, Highland Terror, Isle of the Dead, Things, Thutmose's Night, Vampires, Vengeance of Dracula, Village of Twilight.

Chill 2nd Edition: Apparitions, Chill Companion, Chilled to the Bone, Horrors of North America, Lycanthropes, The Beast Within, Things, Undead And Buried, Unknown Providence, Vampire, Veil of Flesh, Voodoo.

Vad som är rena äventyr och vad som är monsterböcker vet jag icke eftersom min plan på att spela Chock (med lite engelska äventyr) ligger på is medan vi förnöjer oss med annat.

Mutanten

Hero
Fenhorn;n91462 said:
Om jag sneglar lite i vissa mappar (hmm) som jag har så ser jag (bland annat):

Chill 1st Edition: Blood Moon Rising, Creature Feature, Death On Tour, Deathwatch on the Bagyou, Evenings of Terror with Elvira, Haunter Of The Moor, Highland Terror, Isle of the Dead, Things, Thutmose's Night, Vampires, Vengeance of Dracula, Village of Twilight.

Chill 2nd Edition: Apparitions, Chill Companion, Chilled to the Bone, Horrors of North America, Lycanthropes, The Beast Within, Things, Undead And Buried, Unknown Providence, Vampire, Veil of Flesh, Voodoo.

Vad som är rena äventyr och vad som är monsterböcker vet jag icke eftersom min plan på att spela Chock (med lite engelska äventyr) ligger på is medan vi förnöjer oss med annat.
Just det. Nattens fasor består av Vampires och Things. Här ser du vilka böcker som är scenarios och vilka som är sourcebooks. Sedan tror jag att Äventyrsspel skrev till något kapitel om skandinaviska vampyrer i översättningen av Vampires.

Horrors of North America, Apparitions och Lycanthropes är också typ monsterböcker tror jag.

JJoghans

Regelknackare
Jag tycker inte man behöver så mycket för att göra saker otäcka. Det går att ta nästan vilket monster som helst och tweaka det för tvivelaktiga syften. Utöver det så tycker jag att grejorna som görs till "weird fantasy" (LotFP t.ex.) ligger väldigt nära skräck-genren, och går utmärkt att droppa rätt in om de passar scenariot.

Mutanten

Hero
Ulfgeir;n91469 said:
Till Chill kom ju även Creatures Features. Där man spelade vampyr, spöke, varulv eller mumie...
Japp men jag gillar inte spela-monster-genren. Jag tycker rollpersonerna ska spela människor i ett skräckrollspel.

CapnZapp

Myrmidon
Mutanten;n91478 said:
Japp men jag gillar inte spela-monster-genren. Jag tycker rollpersonerna ska spela människor i ett skräckrollspel.
Självklart. Det är inte skräck om du inte är utsatt.

Så lite så kallad skräck är verkligen det. Chill är det inte, exempelvis. Amerikansk kultur är usel på att ge känslan av svag och utsatt. Det är action, det är popcorn. Men väldigt sällan skräck.

Nu kanske cthulhu inte är särskilt ofta skrämmande heller. Men det är onekligen rätt nivå på svaghet och utsatthet. Och man spelar puny humans!

F.ö. är KULT det enda sanna skräckrollspelet :)

God45

#PrayersForBahakan
Night Horrors serien till nya world of darkness är "monster böcker" utan att falla i fällan att vara D&D monster manualer fast för skräck vilket är en idiotisk ide. De påminner om Unremmiting horror i att alla "monstren" är en hel handling i sig. Ska man spela vanliga människor är nog Wicked dead och Grim Fears bäst. Den första om du gillar body horror och vampyr liknande grejer och den senare om du gillar urban legends och märkliga moderna sagor genom det mörkaste filtret de kunde gräva upp.

G

Guest

Guest
Mutanten;n91458 said:
Hur många % av monstren är illustrerade i boken?
De flesta tror jag. Du kan väl leta i din inkorg och se om du blir klokare av det.