Nekromanti Monsterboken

antieck

Veteran
Har precis köpt DoD Expert och i den nämns monsterboken en del, är den värd att investera i? Hur mycke är de mesta jag bör pröjsa för den?

Rickard

Urverk speldesign
"Hur mycke är de mesta jag bör pröjsa för den?"
125-200 spänn brukar de gå för, på auktioner på konvent.. Ett skäligt pris, enligt min mening..

"Har precis köpt DoD Expert och i den nämns monsterboken en del, är den värd att investera i? "
Har du grundreglerna (alltså svarta boken)? Där finns det lite "monster" som du kan klara dig med.. Annars tror jag att du kommer att sakna värdena för alver, dvärgar, ankor och andra spelbara raser..

Ska du spela köpäventyr eller egenskrivna? För i köpäventyren så finns alla värden ändå.. Det hänvisas inte till boken på något sätt (som det ska vara, med andra ord).. Boken innehåller mytologiska varelser från all sorts europeiskt folkloristik.. Du hittar älvor och skogsrån tillsammans med minotaurer och sfinxer.. Alla är schysst tecknade..

Annars har du Jorges Bestiarium till DoD6.. Det är lite enklare att få tag på, men mer otymplig att släpa omkring på (då den är större i format).. Det är apfräscha teckningar och lite nordiska tvister på traditionella monster.. Inga orcher dock men gråtroll (DoD6) och orcher (EDD) har samma stats ändå, från vad jag har hört.. Dock är det färre varelser i Jorges och många vet jag inte ens hur de är tänkta att användas..

/Han som köpte Monsterboken 1 för 200 kronor på auktion och är nöjd med det

antieck

Veteran
125-200 spänn brukar de gå för, på auktioner på konvent.. Ett skäligt pris, enligt min mening..
Hittat den på tradera, budet ligger på 150, men om ja lägger bud i sista sekund kan ja nog få den utan att priset sticker iväg, så ungefär 200 med porto

Jag har grundreglerna, kom över de för 15 spänn på tradera i vintras. Så jag har grundvärderna, Jorges har jag me iofs, men är fruktansvärt sugen på monsterboken, tänker göra egna äventyr

Hunk

Hero
Bjud i alla fall inte mer än 200, om du inte är säker på att den är i lysande skick. De flesta monsterböcker är vid de här laget rätt risiga, eftersom Äventyrsspel nog valde den billigast möjliga bokkvaliteten, vilket gjorde att böckerna hade en tendens att falla samman efter ett halvårs spelande (båda mina monsterböcker är kraftigt tejpförstärkta, men nu har även tejpen lossnat...). Båda monsterböckerna är i alla fall riktigt kul att ha - ettan är mer användbar än tvåan (mer klassiska monster), men tvåan är nog något mer välskriven även om monstren är tråkigare.

Edit:
Kollade in boken på Tradera och i det skick den verkar vara skulle jag nog kunna tänka mig att betala något mer än 200 kr - dock inte över 250.

antieck

Veteran
Är mycket medveten om hur böcker faller sönder, men enligt säljaren är den i utmärkt skick och den ser inte minsta sliten ut på bilden, blir nog bud