Monsterdödar(närstrids-)vapnet

Joined
27 Sep 2001
Messages
1,556
Location
Uppsala
Ok, rollpersonerna ska iväg och döda en drake eller dylikt. Vi tänker oss ett stort monster, inte en av de medeltida hundstora drakarna som förekommer i illustrationer, men vi går inte riktigt över till de mest kolossala drakar/monster som helt enkelt vore omöjliga att besegra med närstridsvapen. Av någon outgrundlig anledning tänker rollpersonerna gå in i närstrid. Vad ska de ta för vapen?

OBS: Rollpersonerna antas ha rustningar och någon form av skydd mot drakelden och dylikt. Det är ärlig närstrid som gäller, en grupp äventyrare mot ett stort monster. I den här typen av strid så kommer det vara svårt för rollpersonerna att träffa huvudet på monstret eftersom monstret är stort. Eventuellt kan det gå om man har bra räckvidd eller om monstret anfaller med bett. Men, man får anta att de flesta anfall träffar lemmar eller bålen.

Om spelaren är en riddarromantiker så kanske hen tänker sig att rollpersonen ska rida fram med lansen. Men, glöm det. Ingen häst kommer att rida an mot en drake eller annat fruktansvärt monster. Dessutom skulle det kräva att monstret kommer ur sin håla/ruin/lya och ställer upp på strid på ett ställe där hästen faktiskt kan rida an. Och monstret måste vara snäll nog att stå kvar och ta emot lansstöten. Nej, kommer inte att hända.

Svärd? Det är ju vapnet som de sanna hjälten använder? Skitdålig idé. Svärd har inte på långa vägar den penetrationsförmåga som krävs för att ta sig igenom drakfjäll och kunna åsamka någon verklig skada. Lämna svärdet i skidan.

Yxa? Den har ju umph! Bättre. Skulle kanske kunna orsaka en del skada faktiskt, speciellt om man träffar ömtåliga delar. Att ha en person med en rejält yxa är nog inte helt fel, men problemet är att yxa har en dålig räckvidd så man måste in otäckt nära. Dessutom är det fortfarande svårt att verkligen åsamka riktig skada eftersom drakar är stora så kommer man inte komma in djupt nog för att skada något vitalt. Just a flesh wound...

Stridshammare? Dvs inte en snickarhammare utan en riktig hammare med en otäck spik i ena änden. Den kan ju ta sig igenom plåtrustningar. Det måste ju funka? Ja, den kommer nog att ta sig inom drakfjällen, men bara ett antal centimeter. Mot en riddare i plåt räcker det gott, men inte mot en kolossal drake. Vi måste in djupare, in i de göttiga innandömena.

Nä, svaret ligger i ett vi måste kliva över till stångvapen vilket nog de flesta läsare redan förstått. Det är här vi hittar vapnen som har räckvidd så att man slipper hamna bredvid monstret. Det är också här vi hittar vapen som har en möjlighet att penetrera tillräckligt djupt för att skada vitala delar. Stångvapen i grupp kan också med fördel användas för att möta upp ett anstormande monster och får att hålla den på avstånd (funkar inte om monstret är alldeles för kolossalt, men då funkar egentligen inget närstridsvapen).

Vad vill vi då ha för stångvapen? En pik har ju bra avstånd, men den är för klumpig i de flesta miljöer där man möter på ett monster som en drake. Piken hör hemma i lagfältsformationer. Hillebarder och pålyxor kan funka, men det är egentligen inte hugg vi vill utföra utan stötar som går djupt. Spjutet är det verktyg som lämpar sig bäst för uppgiften. Det har bra räckvidd, den är snabb och lätt att använda och den kan penetrera djupt.

Men, det går att göra bättre än helt vanliga spjut. Vad vi är ute efter är ett extremt stötvapen med en penetrationsförmåga utöver det vanliga. Finns det ett sådant?

Japp! Här kommer Ahlspiess!

1739011659398.png

Den finns i många varianter, men den är gjord för att penetrera plåtrustningar.

Spetsen kan ha rektangulärt (i bilden), triangulärt eller cirkulärt tvärsnitt för att ge styvhet. Tanken är den samma som på rondelldolkar som ju också är gjorda för att penetrera. Egentligen är detta en förstorad rondelldolk på skaft.

Skaftets längd varierar kraftigt. Det finns Ahlspiess som egentligen inte är stångvapen utan snarare har ett hjalt som ett svärd och det finns de som har långt skaft. Vilken längd som är optimal i vårt fall beror nog på monstret i fråga, men i de flesta fall vore nog långa skaft att föredra. Illustrationer från 1500- och 1600-talet visar ofta relativt korta skaft, men det finns exemplar med långa skaft också (då saknar de ibland rondellen eftersom den inte längre behövs för att skydda den främre handen).

Det här är ett extremt specialiserat vapen som endast fanns under en kortare tid under historien där den utförde en mycket specialiserad uppgift. Och det är egentligen dit jag vill komma. Att döda monster av en viss typ är en specialiserad uppgift. Om den uppgiften görs tillräckligt ofta av monsterjägare, äventyrare, etc. så kommer det också att utvecklas vapen som är specialiserade för det. Ahlspiess kan vara en utgångspunkt för en viss typ av monsterdödarvapen. Andra monstertyper kräver andra specialiserade vapen.

Den här typen av specialisering och utveckling saknar jag ofta i rollspelsvärldar. Inte bara när det gäller monster och vapen utan i många sammanhang. Konsekvenstänk. Dvs, om drakar/monster/magi/whatever finns, hur påverkar det världen?

Så, greppa en Ahlspiess nästa gång din rollperson ska ta sig an en drake.... och lycka till....
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,819
Location
Helsingborg
Om inte draken har onaturligt hårda fjäll så är det långa spjut med rätt så breda spetsar med skärande eggar och förstärkta skaft för att orsaka maximal blödning om de inte träffar ett vitalt organ (och att maximera chansen att man kapar en artär eller skapar en lungskada som dödar snabbt och inte flera timmar senare).

Här är t.ex. massaispjut tänkta för att jaga/driva bort storvilt.
Afrika_1.jpg
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,270
Location
Omfalos
Ragnar Lodbrok körde kastspjut mot jätteormarna som vaktade Thora. Vad tänker du om det valet?

Han specialdesignade också sin rustning, ludna skinn, för att få bästa skydd mot monstrens bett och etter.

En seriös monsterjägare, kort sagt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,819
Location
Helsingborg
Ragnar Lodbrok körde kastspjut mot jätteormarna som vaktade Thora. Vad tänker du om det valet?

Han specialdesignade också sin rustning, ludna skinn, för att få bästa skydd mot monstrens bett och etter.

En seriös monsterjägare, kort sagt.
Kastspjut har ju varit människans val no.1 mot storvilt innan vi utvecklade skjutvapen.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,349
Kastspjut har ju varit människans val no.1 mot storvilt innan vi utvecklade skjutvapen.
Spjut i olika former har varit ett av de viktigaste vapnen för både jakt och strid under hela mänsklighetens historia, fram tills moderna skjutvapen tog över. Och spjut-liknande vapen används än idag i krig, i form av gevär försedda med bajonetter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
19,028
Är det fusk att bygga in en kanon i en järnhandsprotes? För det känns som det bästa sättet att göra det på.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,131
Location
Uppsala
Jag tänker att baskiska valjägare är en bra parallell? Harpunera draken (med en "two-flue harpoon") och använd sedan lans för att faktiskt döda den. Känns dock som att detta blir betydligt krångligare med något som flyger eftersom det inte håller sig vid vatten utan kan flaxa iväg över skogar och berg. Så det kräver nog att harpunerna är fixerade någonstans så att de som försöker mörda draken kan välja omständigheterna lite bättre.

1739017317638.png

Harpuner med ordentliga rep och ännu ordentligare motvikter. Antagligen fler än en, så inte en blåvalsstor skräcködla med vingar inte bara drar iväg ändå och lägger beslag på dina fina motvikter, rep, och harpuner.

Sen, när eldmördardjuret landat, är det Ahlspiess (och lans) som gäller!
 

Boganis

Warrior
Joined
21 Dec 2024
Messages
222
Jag tänker att baskiska valjägare är en bra parallell? Harpunera draken (med en "two-flue harpoon") och använd sedan lans för att faktiskt döda den. Känns dock som att detta blir betydligt krångligare med något som flyger eftersom det inte håller sig vid vatten utan kan flaxa iväg över skogar och berg. Så det kräver nog att harpunerna är fixerade någonstans så att de som försöker mörda draken kan välja omständigheterna lite bättre.

View attachment 22491

Harpuner med ordentliga rep och ännu ordentligare motvikter. Antagligen fler än en, så inte en blåvalsstor skräcködla med vingar inte bara drar iväg ändå och lägger beslag på dina fina motvikter, rep, och harpuner.

Sen, när eldmördardjuret landat, är det Ahlspiess (och lans) som gäller!
Kanon i järnhandsprotes har nämnts, men svartkrutsexplosiver känns inte som närkampvapen.

Med svartkrut kunde en kastharpun med exploderande spjuthuvud varit det mest effektiva.

Ögon är ju sårbara så en arabalestbult genom ögat hadde varit effektiv om man bara lyckades skjuta det svårtruffna rörliga målet, men det är ju inte direkt närstrid.

Jag tror på Entomophobiacs taktik. Efter de första repharpunerna några harpuner med järnlänkar förankrad i berg, sedan Ahlspiess.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,909
Location
Göteborg
Okej, det där spjutet är fint och så, men det krävs betydligt mer. Här är några nybörjartips:
  1. Du måste vänta tills draken landar och lägger sig i sin håla. Att möta en drake i det fria där den har rum att flyga är idioti; fly, göm dig, och spåra upp dess håla.
  2. Det stämmer att drakar kan sova länge, men problemet är att de spenderar åratal utan att sova, så att vänta tills de somnar är sällan ett alternativ. Lyckas du få tag på en sovande drake har du jackpott, men de förseglar sin håla, så då är det helt andra regler som gäller. Se Dederhööks manual.
  3. Har du en vaken drake som vilar i sin håla så är prio ett eldskydd. Prio två, tre och fyra också. Klä dig i vinägerindränkta filtar. Det stinker och det är tungt, men du kommer inte att kunna undfly en drake i vilket fall som helst. Samtliga inblandade bör raka av sig allt kroppshår kvällen innan och smörja in sig i gyttja innan de tar på sig vinägerskinnen. Bäst är den vita gyttjan från Dappervärn.
  4. Värnmännen har sina spiktäckta eldsköldar som täcker hela deras kropp. De går i lag om två: En som bär upp skölden och en som riktar spjutet. Se till att filten som är fäst i draksköldens toppkant draperas över dem bägge och når åtminstone till låren på deras baksida. Sköldstöttan bör löpa över sköldbärarens vänstra axel (om spjutbäraren är högerhänt) och vara högst två tvärhänder över marken under förflyttning. De längre stöttorna som släpar i marken är inte att rekommendera, då de ger skölden en för dålig vinkel, utom mot mindre ungdrakar.
  5. Efter kommer vällarna, som bär på vattenskinn med rörformade munstycken. Deras arbete består i att bespruta draken, hålan och värnmännen, ja allt i omgivningen med sin dekokt, som består av vatten, salt, vinäger och kokt eterbane, det senare mycket irriterande för drakens ögon och andningsvägar.
  6. Till sist låsbärarna, som medelst sina låsbågar skall skjuta mot besten. En ormlåsbåge kan inte spännas under kampen, utan detta måste göras i förväg, och flertalet bågar måste medtas. Springpojkar forslar ut skjutna bågar och levererar de förspända och laddade. Två pojkar kan bära en båge. Se till att ha hullingförsedda ormpilar som kommer att sitta kvar och hindra bestens rörelser.
  7. Under kampen söker värnmännen långsamt närma sig draken, och håller sig helt dolda bakom sköldarna. Försök att provocera fram en eldkvast medan ni är på avstånd, då det sedan tar en stund innan en ny kan komma. Spjutriktaren måste hela tiden se till att spjutet riktas mot draken och hålla dess fot nära marken. Om en tass kommer måste spjutet genast säkras mot marken, och skölden likaså säkras med sin stötta, och en fot över denna. Försök att ta er nära nog att sätta spjutet i bestens mjukare underdel. Tillräcklig kraft är svår att uppbåda om inte draken själv kastar sig mot skölden.
  8. Vällarna ser till att bespruta hela området, inklusive värnmän och drake, med dekokten. de bör hålla sig på behörigt avstånd och aldrig inom räckhåll för tass, käft eller svans. Om en eldkvast är på väg måste de genast krypa ihop under sina filtar.
  9. Under tiden beskjuter låsbärarna besten med sina bågar, och springpojkarna kommer med nya och bär bort de gamla. Det är mycket svårare att hinna täcka sig med filten när man manövrerar en båge, så detta är ett farligt arbete. Vänta på att den första eldkvasten kommer och spring sedan in, säkra bågen och avfyra. En duktig låsbärare med sturska springpijkar hinner skjuta tre eller fyra lod innan draken hinner återhämta sin eldkvast.
Det finns naturligtvis mer att säga, och man bör studera nogsamt Dederhööks Manual för bekämpandet av drakar och dylika vidunder, men ovanstående är åtminstone en grund. Den vanligaste fördelningen av bytet är tio delar för värnmän, fem för låsbärare, och tre för vällare, medan springpojkar betalas två daler per dag, plus tio efter att draken besegrats. Allvarlig skada med bestående men ger fem extra andelar och vid frånfälle betalas dubbel andel ut till efterlevande.
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Jag tror att resonemanget försvåras av att det som bäst vore riktigt, riktigt, svårt och som sannolikast totalt självmord(!). Jag kan tänka mig att det skulle kräva *massor* av folk, och som någon var inne på inledas med viktade harpuner för att sakta ner/trötta ut. Men räkna med extrema förluster, även om man på något magiskt sett skulle räkna bort elden...!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,909
Location
Göteborg
Jag tror att resonemanget försvåras av att det som bäst vore riktigt, riktigt, svårt och som sannolikast totalt självmord(!). Jag kan tänka mig att det skulle kräva *massor* av folk, och som någon var inne på inledas med viktade harpuner för att sakta ner/trötta ut. Men räkna med extrema förluster, även om man på något magiskt sett skulle räkna bort elden...!
Det beror ju helt på hur stor en drake är. Stor som en björn, stor som en elefant, stor som ett hus? Se tråden om monsters storlek.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,556
Location
Uppsala
Det beror ju helt på hur stor en drake är. Stor som en björn, stor som en elefant, stor som ett hus? Se tråden om monsters storlek.
Exakt. Som jag skrev i ursprungsposten så tänker jag bort de kolossala monstren, t.ex. Peter Jacksons version av Smaug, de är helt enkelt omöjliga att döda i närstrid utan något mycket mer avancerat upplägg än ett gäng goa äventyrare.

Här tänker jag mig något i storleksordningen elefant, men med drakfjäll eller dylikt.

---

Men, det är intressant att tänka ut specialiserade lösningar för andra storlekar och typer också. Poängen är ju just att det uppkommer specialiseringar av olika slag. Om kolossala drakar är en realitet och så pass vanliga att de utgör ett faktiskt regelbundet hot så kommer det att uppstå motmedel. Kommer att tänka på Dragonlance novellerna som kanske inte har den mest realistiska anpassningen men ändå en anpassning.

---

Om troll är ett problem i världen och de har de "vanliga" egenskaperna i form av regenerering, känslighet för eld, etc. så kommer det uppstå metoder för att ta ner dem. Rutinerade äventyrare, monsterjägare, riddare och soldater kommer att känna till dem. De kommer inte att tjurrusa in med ett svärd för att ta ut trollet utan använda metoder som är bättre lämpade.

Det gör också att kunskap om monster blir intressant. Det gäller att känna till deras svagheter och kända metoder. Kommer givetvis att tänka på Witcher :)

Jag tycker detta blir klart intressantare upplägg i rollspel än att äventyrarna bara vadar igenom monster efter monster med sitt svärd i hand. Monster blir plötsligt intressanta utmaningar som i många fall kräver eftertanke, förberedelse och vettig taktik. Och oftast (som många är inne på) andra lösningar än närstrid eftersom det helt enkelt är alldeles för farligt.1

---

Magi och andra för oss omöjliga metoder blir så klart också en del av repertoaren för att bekämpa monster. Allt beroende på hur världen fungerar.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
2,228
Location
Off grid
Helig lans är såklart förstahandsvapnet. Man behöver en legendarisk mytisk häst, en sjukt stridstränad pålle eller en häst som kan hypnotiseras eller kontrolleras med magi.

Stångvapen är såklart ett andrahandsalternativ. MERP hade Asdriagernas Usriev - en blandning av spjut och ett dubbeleggat tvåhandssvärd. Det är 2,5 meter långt och klingan ungefär halva vapnet. Nåt sånt skulle kunna fungera, men man behöver komma nära och helst under monstret.

Döljande magi, teleportation eller om man kan lura monstret in i ett bakhåll skulle kunna möjliggöra det. En ensam hjälte som lyckas överraska monstret är nästan en förutsättning.

Alternativt en stor tränad styrka med grym stridsmoral, tunga vapen och förmågan att lura fram monstret till närstrid eller åtminstone inom skotthåll, men det är mycket mer resurskrävande och riskabelt.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 

Boganis

Warrior
Joined
21 Dec 2024
Messages
222
Recept på hur man blir rik:

Man tager vad man haver:

1 dödsdömd dvärg som ändå skulle avrättas.
1 förseglad glasampull innehållande enorma mängder iocane powder.
1 levande hungrig drake

För in glasampull till dvärgens magsäck. Kombinera dvärg med drake. Låt verka. Hämta skatten.
 

Jim Profit

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Oh, jag tror att även i elefants storlek så vore det ett styvt dilemma. Om man tänker sig att draken inte är intelligent, utan mer som en best, så blir det kanske lite lättare.
 

Boganis

Warrior
Joined
21 Dec 2024
Messages
222
Oh, jag tror att även i elefants storlek så vore det ett styvt dilemma. Om man tänker sig att draken inte är intelligent, utan mer som en best, så blir det kanske lite lättare.
Två folkslag, Mbuti och Efé, som kallas pygméer jagar elefanter så här:

"The Mbuti in central and southern part of
Ituri, who speak Bantu language, use spears with
extremely large spearhead and try to stab the low-
er abdomen of the elephants (Fig. 18.2a). On the
other hand, the Efe (Sudanic-speaking group) in
northern Ituri use smaller spears and try to stab the
backside of knees to immobilize the elephant (Fig.
18.2b). Both techniques are effective, because an
elephant with an injured hind leg cannot support
its heavy weight to walk or run fast. Otherwise,
the contents of intestines come out when the spear
penetrates the elephant’s abdomen properly, which
soon leads to peritonitis."

ELEPHANT HUNTING BY THE MBUTI HUNTER- GATHERERS IN THE EASTERN CONGO BASIN Mitsuo Ichikawa

Det kunde ju också vara något som kunde appliceras på drakjakt.

Kapa hälsenor och vingmuskulatur för att immobilisera draken.
 
Top