Nekromanti Monsters förmågor och svagheter

kwarnberg

Swordsman
Jag håller på att sätta ihop en tabell med svagheter och förmågor som monster kan besitta. Tabellerna är tänkta att användas i Nördar & Monster, men bör vara användbar för att skapa monster oavsett setting. Kom jättegärna med egna förslag på svagheter och förmågor monster kan ha!

Världen är full av alla sorters monster - Onda människor, farliga djur, och riktiga monster. I andra världar är dem både fler och farligare, och ibland lyckas de ta sig in till oss.
Varje monster har såväl svagheter (Sätt att besegra dem) och förmågor (Saker som gör dem extra farliga). Nedan följer en lista på exempel. Du kan plocka fritt saker som passat, eller slumpa fram med tärningar.

- Svagheter
Silver
Stål
Höga ljud
Rinnande vatten
Värme
Kyla
Ringande kyrkklockor
Påle genom hjärtat
En viss färg
Blod

- Förmågor
Känner lukten av blod
Kan flyga
Springer jättesnabbt
Kan färdas genom fasta material
Kan bli osynlig
Kan se ut som något annat/någon annan
Kan få dig att göra vad den vill
Jättestark
Kan färdas i radiovågor
Ser i mörker
Får särskild förmåga när den äter kött

zonk

muterad
Det beror ju helt på hur mycket man fokuserar på strid, men härförleden hade jag med ett troll som hade följande förmågor:
+ bärsärk: extra handling per runda
+ regenererar skador (2T6 Kp per runda, dvs en hel del)
+ naturligt skydd - tjock fjällig hud - avdrag på skada
- slumpmässiga attacker och mål: attacktyp och attackmål bestäms slumpmässigt från en lista (attacktyperna var knytnävsslag (2st), plocka upp person, bita person. Efter plocka upp slumpades mellan bita hållen person och kasta hållen person)
- känslig för eld: om man applicerar eld på ett sår kan det inte regenereras
Rätt starkt inspirerat av ett klassiskt Warhammer Fantasy battle-troll, alltså!

Själv föredrar jag att sätta ihop monster så de blir någorlunda balanserade, men nog hade det kunnat bli kul att slumpa oxå.

Sen har jag en färdighet, Kunskap om vidunder, som ger RPna en chans att känna till fördelar och nackdelar för varje monstertyp. Om inte RPna hade vetat att man kan kontra trollets regenerering med eld hade det varit en rätt tuff fajt.

kwarnberg

Swordsman
zonk;n189651 said:
Det beror ju helt på hur mycket man fokuserar på strid[...]
I just Nördar & Monster spelar man ju kids, så där ligger fokus snarare på att fly undan och överlista monstret, snarare än att ta det i en fight. SL behöver dessutom spendera Monsterpoäng för att aktivera en förmåga, så även om de är tuffa hoppas jag inte de blir OP.

zonk;n189651 said:
känslig för eld: om man applicerar eld på ett sår kan det inte regenereras
Oh, gillar det skarpt. Snyggt att svagheten endast gäller i vissa fall, snarare än att den bara tar extra skada av eld.

zonk

muterad
Guran89;n189654 said:
Oh, gillar det skarpt. Snyggt att svagheten endast gäller i vissa fall, snarare än att den bara tar extra skada av eld.
Jepp, trollet tog normal skada av eld, dock inget naturligt skydd mot det (men jag brukar inte låta naturligt skydd gälla mot eld om det inte är typ en drake eller motsv).

zonk

muterad
Guran89;n189654 said:
I just Nördar & Monster spelar man ju kids, så där ligger fokus snarare på att fly undan och överlista monstret, snarare än att ta det i en fight. SL behöver dessutom spendera Monsterpoäng för att aktivera en förmåga, så även om de är tuffa hoppas jag inte de blir OP.
Ah, right! Jag hade nog tänkt lite som så, exakt hur interagerar kidsen med monster: hur brukar de "vinna" och "förlora", och sen tänka på förmågor med den utgångspunkten. Hur gör man ett extra tricky monster osv beror ju mkt på systemet och interaktionen, och jag tror nog specialförmågor etc blir mer intressanta om man tar fasta på att de ska ha en aktiv roll i interaktionen.

Kanske hade det varit kul med monster som haft förmåga i stil med spöken i mario bros 3: de kan bara röra sig när man inte tittar på dem (räcker att man tittar bort). Har för mig att det fanns några statyänglar i dr who som funkade likadant?

& förresten, läs Goblin Punch, mannen har ruskigt många idéer, en hel del t.o.m. bra!
https://goblinpunch.blogspot.se/

anth

Vetefan
Här är det egentligen bara att låta fantasin att flöda fritt.
De som brukar se anime kan säkert komma med massor med förslag.
De som har point buy-rollspel som GURPS, Savage Worlds, BESM och HERO kan säkert också komma med förslag.

Här är ett par stycken som jag drog ur röven på fem minuter.

Svagheter:
- tål inte doften av rosor
- tål inte dansbandsmusik
- tål inte fjortisar
- tål inte broccoli
- tål inte skrattet från små barn
- tål inte nybryggt kaffe
- tål inte konst av MC Escher
- tål inte katter
- tål inte blixtar
- tål inte nyförälskade par

Förmågor:
- rösten spräcker glas och trumhinnor
- luktar avskyvärt så alla måste spy
- kan klona sig själv
- kan stjäla andras förmågor
- skjuter "klister" (tänk spiderman)
- äter andras själar
- får andra att tro att de har superkrafter (delusions)
- är så tråkig att andra somnar
- kan besöka andra i deras drömar och skada dem
- kan bli tvådimensionell