Undvik inte Solos men var medveten om att de kräver eftertanke och förberedelse för att ge bra resultat.
(Undvik inte Elites alls; de har sällan tillräckligt mycket HP för att bli ett problem. Det är till och med så att de bidrar med en taktisk dimension - att identifiera Eliterna och att välja mellan att hugga ner dessa direkt eller spara dem till sist, när alla de "lättdödade" monstren röjts undan).
Några riktlinjer för Solos jag tycker är vettiga:
* den viktigaste insikten är att nästan alla Solos är svagt konstruerade om man använder dem direkt ur Monster Manualerna. Det innebär inte att man ska skrota Solos i sin kampanj - bara att man ska vara beredd på att fixa dem innan man kastar in dem.
* var absolut inte rädd för att teama upp en Solo med andra monster. Att de heter "Solo" och att designerna tänkte sig dem som ensamma motståndare innebär på inget vis att att de funkar bäst så. Börja med en Solo på äventyrarnas egen level (eller t.o.m. leveln under) och lägg in fler monster tills du har en tillräckligt svår encounter. (Lägg sedan in denna encounter där partyt är utvilat!). Vis av denna erfarenhet kan du sedan experimentera med mer och mer ensamma solos.
* ensamma Solos kräver intressant terräng. Lägg in höjdskillnader, fantastiska element såsom lavagropar och zoner av nekrotisk energi etc, trixiga fällor etc etc
En allmän regel: använd inte "Soldiers" på högre level än partyt (vare sig regulars, elites eller solos). Dessa har annars "för bra" försvarsvärden, vilket bara leder till en massa missar från spelarna, vilket ju är tråkigt.
Det finns med andra ord betydligt mer att säga om monsterdesign än vad du hittar i de officiella böckerna; och framför allt Solos kan du biffa upp betydligt. Prova dig fram - det är enda sättet att skaffa erfarenhet och bli en bra monsterbyggare.
Men en sak är klar: det är den som har flest actions som vinner en annars lika strid.
Ett äventyrargäng har fem anfall per runda. Hur många har en Solo?
Just det. Jag tror att den enklaste fixen (för att en ensam Solo på ungefär samma level som partyt ska alls funka) är att helt enkelt dubbla antalet attacker (actions) Solon har till sitt förfogande.
Dvs varje gång den gör ett bett, gör den två. Kan den förvirra en PC, låt den förvirra två. Har den tre tentakler, ge den sex. Och så vidare.
Detta är troligen inte den bästa lösningen - klart detta är kantigt och grovt - men famlar du i mörkret eller har ont om tid är det mitt snabbaste tips.