Re: OK, men...
Antingen börjar man med några poäng (vilket är det alternativ som jag tror på (för så som stridssystemet är konstruerat (åtminstone den gamla version vars källkod jag laddade ner) så kan man omöjligtvis vinna en enda strid om man inte har ett enda poäng, och man skall ju redan från början ha ett övertag mot hamstrarna)) eller så har någon försökt döda dig och misslyckats.
För den som undrar så funkade de gamla reglerna så här: Om en person med X poäng möter någon som har Y poäng, då slår datorn en "tärning" med X+Y sidor, och om tärningen visar mindre än X så har du vunnit, annars har motståndaren segrat.
Det är ett rätt ballt system på ett sätt, för det betyder att även om man bara har 1 poäng så har man ändå en chans att vinna över en superhjälte med 2.000.000 poäng (även om chansen är rätt låg, förstås).
För den som skulle vilja översätta det till en brädrollspelsmekanism så skulle jag föreslå att man hade X antal kort, och att man blandade ihop dem med fiendens Y kort, och sedan drog man ett på måfå. Om du drar något av dina kort så har du vunnit, och vice versa. Det skulle förresten gå att göra ett rätt ballt sådant system om olika kort var olika bra. Då skulle exempelvis ett troll kunna vara jättedålig på att slåss, men ändå göra extremt mycket skada när han väl träffade.
/Rising
som blev så inspirerad av monsterslakt att han en gång gjorde ett litet (uselt) ninja-spel.