Nekromanti Monstervarianter tack! (Inspirationshjälp)

baronMaxDurhal

Veteran
(Kort sammanfattning: Vill ha hjälp med ideér till monster skapade av galna vetenskapsmän, läs hela texten för detaljer.)

Så var det dags igen, jag och en spelare har efter flera års tid dammat av Eon. Det var också alltid han och jag som tillsammans växlade rollen som spelledare men nu har jag köpt de kvarvarande böckerna som jag inte hade och har därmed den kompletta EON-samlingen i min ägo.

Detta är dock inte det tråden ska handla om, utan om min kampanj. Jag ska dock först beskriva den lite. Min spelare var sugen att för gamla tiders skull göra en eon-rollperson och efter lite brottande med Eons karaktärsgeneringssystem kom vi fram till att han var del av en sorts orden av skuggjägare (Lite som en witcher). Han led dock av minnesförlust och viskande röst, något som var slumpmässigt framtaget men gjorde honom ännu mer lik karaktären från datorspelen.

Hursom valde vi att starta i Takalor, då det är en väldigt frivuxen och vild miljö med utrymme för många olika typer av äventryr. Vi kom överens om att han varit på fel skepp som blivit tagen av bazirkiska sjörövare och har nu blivit dumpad vid vad som i alla fall vid entrén känns som ett slav/straffläger styrt av Cirefaliska intressen (Med inhyrda "muscles" med Tiraker).

Nu vill jag gärna att min spelare slutar läsa, för jag tänkte gå in på vad äventyret VERKIGEN handlar om. Platsen har blivit annekterad av sällskapet, en cirefalisk organisation som roddar med att underlätta det kommande mörkret. Platsen de har kommit till är egentligen ett "mörkeröga", en plats där gränsen mellan Mundanas olika plan blir extra svaga vid vissa tidpunkter innan mörkret. I det kritiska skedet suddas gränsen mellan verkligheten och drömmen ut, och om sällskapet "offrar" unikt skapade varelser kan dessa assimileras in i Mundanas verklighet och därmed spridas som ett fenomen i världen.

Syftet med mörkrets öga från sällskapets perspektiv är att skapa robusta, vildsinta och farliga varelser som på allehanda sätt ska underlätta mörkrets framfart. Därmed har de anlitat några av de mäktigaste vetenskapsmännen och alkemisterna, nämligen en utbrytare från de Thalakiska Gierashierna, som har fått jobba med allehanda monsterexemplar infångade av jägare som blivit anlitade av sällskapet.

Rollpersonens roll är för närvarande att han liksom de andra fångarna är testpersoner som ska offras för att utvinna material till diverse experiment. Dock är egon och maktkamper rådande bland de ansvariga, och jag tänkte att om det uppdagas att rollpersonen är en skuggjägare kommer en av de ansvariga att vilja anlita honom för att jaga rätt på en av de förrymda varelserna i Takalors djungler. Alternativt kommer han bara vilja utreda platsen för att sen komma på att den borde förstöras.

Och därmed kommer ni in kära forumiter. Jag tycker mig ha ett rätt vilt och lovande koncept, men känner att jag vill ha fler handfasta idéer på vad de galna vetenskapsmännen slängt ihop. Tanken är också att det ska finnas fler mörkerögon runtom i världen som rollpersonen ska kunna stöta på senare men just det här ska vara inspirerat av Takalors djungelmiljöer och omnejder.

Det jag vill ha hjälp med är dels intressanta koncept för framtagande av monster, vad är coola experiment med coola mål som gör antingen Mundana till en mycket farligare plats eller mörkret så mycket mer effektivt? Jag använder mycket av Ymirs nya version av mörkret i mitt Mundana vilket kan vara värt att nämna (Mycket bättre än mörkret som beskrivs i L&H kolla gärna upp det på forumen).

Sen kan det finnas ruskigt mycket misslyckade experiment runtom i laboratorierna, så idéer för detta uppskattas också. Jag kan skriva om de koncept som jag hittills tänkt ut så ni får ett hum om vad jag tänkt, men som sagt är tanken att mörkret och sällskapet dels vill göra Mundana allmänt mer farligt men också kanske ha vissa egenheter i varelser som underlättar mörkrets själva invasion senare. Kritik och övriga idéer är också välkomna och tänk på att jag förutom Takalor kommer återanvända mig av konceptet senare så jag vill gärna ha många förslag:

Elementarspindlar/Magispindlar:

Då en av alkemisterna var djupt involverad med Gierashierna innan hon påbörjade projektet vid mörkrets öga och dessutom var sjukligt intresserad av spindlar, ansvarar hon för projektet att utveckla mundanas spindlar (Och besitter själv vissa spindelliknande drag).

Eldspindel:

Svagt brinnande, immuna mot eld och kan spinna nät gjorda av eld.

Kronotropiska spindlar:

Spindlar som kan "fasa" genom tiden och därmed kort göra sig osårbara och ta sig igenom väggar, dörrar och dylikt

Hmmm tyckte konceptet lät så bra på pappret, men den enda varianten som känns intressant är den kronotropiska. Målet här är ju att sprida dem i Mundana. Förslag uppskattas.

Psykiskt förstärkta Ylker:

En av forskarna fascineras av Ylker, och det har i samråd med mörkrets agent utskickad till mörkrets öga (En sörjande med stark fysisk form) konstaterats att Ylkernas förmåga att fritt röra sig mellan skugglanden och den fysiska skulle göra dem till mycket användbara ledare för mörkret, om bara deras psykiska nivå kunde höjas.

Därmed har alkemisterna försökt förstärka deras psyke med svåra psykotropiska experiment. På vägen har dock svåra deformeringar och mutationer inträffat. Bölder, nya egenskaper och annat har framträtt mycket, bland annat kan vissa av ylkerna få för sig att springa fram, utveckla en total överväxt av bölder över hela kroppen för att sen skrattande sprängas upp i ett giftigt gasmoln. Andra har fått konstiga förmågor som långa tungor de vill strypa varelser med, och frågan är om inte en av forskarna har haft ett väldigt sadistiskt mål som inte är helt enigt med vad sällskapet vill uppnå med mörkrets öga. Den vanligaste åkomman är allehanda sinnessjukdomar.

En viktig detalj är att Ylken Uru är den mest lyckade i experimenten. Han har fått en PSY på 17 men lyckades lura den ansvarige forskaren och fly ut över ön. Tanken är att han ska vara en möjlig bundsförvant för rollpersonen som kommer hit och har som mål att frita sitt folk.

Huvudprojektet:

Huvudprojektet ska vara ett stort och riktigt farligt monster. Först tänkte jag mig en Vrakh som har blivit förstärkt med allehanda förmågor från andra monster, så den är mycket större, smartare och farligare än en vanlig Vrakh. Denna skulle sen om RP misslyckades att stoppa den från att bli assimilerad in i Mundana att bli en farlig ledare för Vrakhstammar runtom i världen.

Dock har jag lekt med tanken om det snarare ska vara ett troll som har fått Vrakhpansar över hela kroppen. Det finns såklart en uppsjö förmågor som varelsen kan ha, som gargylens förstenade hud, fagorusens sonarskrik och jag hade nog också tänkt ge den nån form av magisk resistens. Det jag mest av allt vill komma på är vad för typ av akillesshäl den har, tanken är att detta är information som ylken Uru sitter inne med, men han ger den bara till RP om denne fritar de ylker som är fångade av en annan alkemist.

Jag tror det är allt jag har att säga nu, fast nu när jag tänker efter har jag heller inte tänkt ut hur mörkrets öga egentligen ska förstöras. Platsen har en hel del magiska strömningar, men vet inte riktigt hur jag ska implementera det, både rollpersonen och många SLP i äventyret kan magi. Hoppas dock mest få hjälp med monsterkreativiteten.

Telephalsion

Swordsman
Detta får mig att fundera på lite olika monster.

Hydra med olika förmågor på varje huvud. Ett eldhuvud, ett syrahuvud, ett ishuvud etc. etc.

Förvridna enhörningar som orsakar trauma iställer för att hela med sitt horn. (Seian-enhörningar)

Skulle föreslå att man tonar ner vissa magiska egenskaper, eldnät är förvisso sjukt coolt, men praktiskt? Nja.

Jag föreslår istället magmaspindlar, deras blod är kokhett, deras leder glöder som lava och deras trådar alstrar naturligt termotropi, vilket innebär att de bränner konstant.

Över lag kan magiska spindlar ha förmågan att väva nät som fungerar som en magisk håv. En kronotropisk spindels nät samlar naturligt till sig kongelat av aspekten. Spindeln använder dessa för att väva instinktiva besvärjelser om den hotas.

Denna modell kan funka för samtliga spindlar.

Mitt förslag är att geirasherforskarna designade en slags näringskedja, där varje monster fick en naturlig fiende, förutom möjligen en topp-predator som kunde kontrolleras med hjälp av exempelvis sanna namn.

baronMaxDurhal

Veteran
OOooh tack för svaret! Jag tycker dina förslag var mycket inspirerande och tror faktiskt jag kommer använda mig av samtliga, men ska kommentera dem också.

Vad gäller spindlarna så var de i tankarna magmaspindlar, men när jag skrev det blev det mer magiska varianter av nån anledning.

Det där med hydran var väldigt intressant, särskilt då jag tänkt att en Hydra skulle ha slagit sig fri och satt sig i en grottgång som därmed var låst från forskarna på ön och RP ska behöva ta sig förbi den för att komma underfund med vad som försigår. Att varje huvud har olika förmågor passar väldigt bra.

Eget kretslopp låter som en bra grundtanke, tanken är ju att ett monster ska vara det absolut bästa. Hmmm det kan vara intressant att ge huvudmonstret ett sant namn, i såna fall blir det en bra plotpoint om en av typerna på ön försöker sno åt sig kontrollen av monstret och röja de andra ur vägen med det, vilket RP också kan utnyttja.

Osäker på om jag använder mörkerenhörningar, fast tanken är att den sörjande ska ha nåt effektivt riddjur som den kan rida iväg på sen, även om jag hade tänkt det skulle vara ett flygande riddjur.

Arbetet fortsätter men jag känner nu att arbetet med att utforma det här som en veritabel "skräckens ö" börjar bli klart. Men mer förslag uppskattas, det finns fler "mörkerögon" i Mundana!!!

Ymir

Liten kantbaron
Några varelser jag tidigare knåpat ihop och visat upp på forumet, som kanske skulle kunna existera i nån sorts korrupta, skugginfesterade versioner:

Thesmofylaker
Skotofylaker är antagligen nån sorts Hounds of Tindalos, som med glupande käftar obarmhärtigt förföljer sina byten genom tid och rum.

Vestaler
Skuggvestaler är kanske mer eller mindre som de vanliga, men med kyla och mörker inuti istället för glöd och flammor.

Ediler
Skymningsediler är förvridna halvgudar från Antichton, som genom Sällskapets ritualer befriats från sina frusna viloplatser för att på Mundana leva ut sitt hat mot allt levande. En del av dem verkar sedan länge i fördoldhet på Mundana, där de banar vägen för Mörkret genom Skugglandet och in i drömmarna bortom.

Slutligen tänker jag förmoda att Antichtons Mångubbe är ganska badass...

Svarta enhörningar har också diskuterats en del i den här tråden. Jag är egentligen en varm vän av dem, men jag får erkänna mig en smula övertygad av Magnus Edlunds motargument. Seian i Eon är egentligen koola så det räcker om vi pratar om onda hästdjur.

åh...när vi nu är inne på det spåret; pantheror. Bara infestera dem med Urskuggor, tuta och kör. Awesome.

baronMaxDurhal

Veteran
Tack Ymir, jag tror nog att jag kommer använda en hel del av det här. Mångubben sparar jag nog till senare, känns som ett rätt intressant hot att förhindra men tror det blir övermäktigt om vetenskapsmännen frammanar den, då blir väl hela Takallor jämnat med marken (Han är dock på tok för cool för att inte använda).

Hmmm hade inte tänkt använda skuggvarianter på monster än, men då allt ändå är starkt pådrivet av mörkret genom sällskapet, så kanske jag borde öka närvaron från det, blir inspirerad av förslagen.

Gillade faktiskt de flesta förslagen, men funderar på att sätta in en urskugga i en Vrakh... Resultatet kanske blir på tok för mäktigt dock, men jag gillar idén att i slutet av äventyret slås två stora portar upp och huvudprojektet är en jätte Vrakh, starkare och intelligentare än många av monstren på Mundana.

Ska fundera lite, får nog öka skuggnärvaron redan nu, blir kanske också en förenkling om mörkrets öga helt enkelt kombinerar verklighetsströmmen med alla möjliga flöden från andra plan och faktiskt inkluderar skugglandet. Dock ska fokuset egentligen ligga på vetenskapsmännen och deras omänskliga experiment...

Problemet med konceptet är att det finns så mycket att göra med det, men svårt att veta när man ska sluta. Jag tror också att varje mörkeröga har olika betoning på magiskt, biologiskt eller skugg- förstärkta varelser, för att ge varje sådan plats en distinkt känsla.