DoD Monturerna

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Hej!

Monturerna, kan man få till något kul där?

Jag hade planer på konfluxsviten men en av spelarna har kört den i nutid så vi har kommit överens om att han kör den vid senare tillfälle.
M.a.o. så behöver jag fundera på nästa steg.
Marsklandet är precis genomspelat och Rösten från Forntiden står näst på tur.

I min kampanj så ligger oktagonen som en bakgrundskuliss så Monturerna med Imaria kan passa in (och funderar på att koppla in rösten från forntiden, faltrakiska tragedin o försvunnen konungaätt i det hela)

Vilka erfarenheter har ni av Monturerna och hur använde ni materialet?

/C
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Som du skriver - det vettigaste är länka in det i en minikampanj med Krilloan, introt i Ereb Altor och kanske det hynsologiska inbördeskriget på (utan den nidländska reningen) som kretsar kring oktagonen. Jag har för mig att författaren (Jonas Lindblom) skrev i varje fall en del till efter introt, hade jag någon gång gjort något av detta (inte troligt) hade jag kontaktat honom och kollat vad som kan finnas sparat.

Annars minns jag att Monturerna var svår att använda som så, den kräver att SL gör sin egen grej i form av faktiska äventyr. Till det är den nog bra men det var inget min grupp fick till för 30 år sedan.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
577
Location
Uppsala
Som du skriver - det vettigaste är länka in det i en minikampanj med Krilloan, introt i Ereb Altor och kanske det hynsologiska inbördeskriget på (utan den nidländska reningen) som kretsar kring oktagonen. Jag har för mig att författaren (Jonas Lindblom) skrev i varje fall en del till efter introt, hade jag någon gång gjort något av detta (inte troligt) hade jag kontaktat honom och kollat vad som kan finnas sparat.

Annars minns jag att Monturerna var svår att använda som så, den kräver att SL gör sin egen grej i form av faktiska äventyr. Till det är den nog bra men det var inget min grupp fick till för 30 år sedan.
Finns han månne på forumet?

C
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
637
Har sålt mitt Monturerna, men visst finns det där en kustby med hajmän? Den tänkte jag alltid att jag skulle göra något med.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Imarîa och Gideonklyftan var alltid det som fångade mitt intresse med Monturerna (och varför jag fokuserade på det med Altors Vidder), men det finns förstås mycket mer att göra med modulen. Det finns gott om politiska intriger där: med en svag härskare som styrs av rådsmän med egna agendor. Det finns koppling till stadsreligionen Sbintorkyrkan som är intressanta att gräva djupare i med sitt intressanta ursprung. Lägg sedan till en motståndsrörelse så har du en sjudande konflikt som kan blossa upp till inbördeskrig (vilket verkar Jonas Lindbloms signum ;) ). Det här är nog vad som jag tycker är den största saken att binda upp något vid (förutom Oktagonen då).

Du har även möjligheter att bygga vidare på handelshusen för extra intriger. Vad händer vid ett handelskrig? Tillhör rollpersonerna något? Försöker de profitera på dem? Hur kan de knytas in i de politiska intrigerna? Det finns även morëlvidynska pirater på ön Morelis som passar bra in här. Plundrar de alla köpmannahus eller bara vissa? Har något av köpmannahusen lierat sig med pirater för att sänka sitt motstånd?

Sjömonstret i Zoduda kan ju bli ett äventyr i sig där karaktärern likt Kapten Ahab ger sig i kast med att nedgöra den best. Det kan också bli en bra hook (hö, hö) att fånga spelarna på och locka dem upp till Gideonklyftan. Om man vill kan man här också försöka att väva in hajmännen i från Shrancks rev för att visa på ett annat perspektiv. Vad vet de om sjömonstret? Vad är deras relation? Om de är allierade så kan man spinna berättelser åt ett håll, men om de är fiender så fungerar de fortfarande utmärkt.

Sedan så finns det förstås massa fler små berättelsefrön att bygga vidare på vid de olika platsbeskrivningarna, men de ovan är några av de saker som främst poppade upp hos mig som är lite mer övergripande trådar att leka med.
 

Gaspard

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
122
Mitt tonåriga jag läste Monturerna och tänkte sen "vad gör jag med det här då?" Även nu kan jag sakna någon genomgripande tråd att knyta ihop det med, eller åtminstone få till ett ramverk. Karaleia och imarotierna slängs in mest som en bisats på slutet. Vad är deras roll, har de infiltrerat öarnas styrelse? Vad är Mokyliders roll gentemot dem etc.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Det var något som jag kände var genomgående i mycket av den äldre speldesignen (bortsett från Granströms verk då): det är en beskrivning över landet i bästa skolboksexempel, sedan några berättelsefrön och så förväntas man själv bygga resten av grejerna. I det avseendet skilde sig Monturerna exempelvis Magilre endast på punkten att det saknade äventyr.
 
Top