Nekromanti Moodboardverktyg online?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, jag gillar hela idén med moodboards, och skulle vilja börja jobba mer med sådana. Jag skulle gärna vilja ha något vettigt, molnbaserat program för det, dock. Eller iaf något mer lättarbetat än att sitta med typ Illustrator och copy-pastea bilder från nätet, vilket verkar vara det vettigaste alternativet just nu.

Jag har kollat på ImageSpark (ser väl bra ut, men bara max två boards), MoodShare (verkar 100% perfekt, men kommer byta till betalmodell och talar inte om hur mycket det kommer kosta) och väntar just nu på invite till Pinterest.

Ni som jobbat med moodboards: Vad använder ni? Sax och klister? Photoshop? Paint? Google Docs? Någon special-onlinetjänst?

Vad är bra? vad är dåligt?

solvebring

Superhero
Jag har, som jag skrev när jag nyligen nämnde fenomenet i den tråd, bara jobbat med det för en kurs. Har dock också tänkt att försöka ta tillvara på det, för ja, det är en schysst metod för att lägga upp saker och ting, inte minst sätta ord och färg på just stämning och ton. Då jobbade jag i Photoshop eftersom kursen förutsatte att man arbetade digitalt. Så tja, jag tror nog att jag skulle göra det med just Gimp eller PS om jag gjorde det igen. På så vis man man enkelt hantera färger och kulörer genom olika lager osv. Det behöver dessutom inte kosta en massa färg och skit. Sedan är det bara att teckna och hämta bilder från Google osv.

... Onlineverktyg låter iof inte alls dumt, förutsatt att det är bra. Med andra ord kan jag inte rekommendera dig något sådant. Jag kommer dock att hålla tummarna för att andra kommer att ge dig (oss) bra svar på den punkten. =)

Sedan tänker jag:
BRA – whatever som du själv tycker om att jobba med och där du uppnår önskat resultat (hittar rätt, blir inspirerad etc.).
DÅLIGT – när det bara känns jobbigt och omsidigt att hantera, och inte alls inspirerande. Moodboards ska ju vara klargörande och inte minst inspirerande.

/solvebring som om han fattat sig kort skulle ha sagt att Photoshop gör det enkelt och bra. Några onlineverktyg känner han tyvärr inte till.

solvebring

Superhero
Re: Moodboards exempel

Jag hittade visst mina gamla moodboards från den kursen. Ruskigt dassiga om jag får säga det själv. Förstår inte att jag nöjde mig så, men tydligen gjorde jag det då. Hade nog jobbat mer med färg och kulörer om det varit idag, och försökt att klippa ihop sakerna på lite intressantare sätt för att skapa kontraster och dynamik.

Character

Environment

Props

Overall

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har testat MoodShare en smula nu. Inte alls dåligt, men väldigt mycket slöseri på skärmutrymme på min stackars 1366*768-laptopskärm. Har inte hittat exportgrejer heller.

Adobe Collage såg cool ut, men jag vill nog helst ha nåt på laptopen. Tycker inte det känns bekvämt att göra bildsökningar och annat på platta. Frågan är om det skulle vara värt 75 spänn för mig. Å andra sidan är adobe cloud-integrering och möjligheten att få in i Photoshop oerhört coolt.