Nekromanti Moraliserande rollspelskliché

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Imorse när jag körde min sjuåriga dotter till skolan fick jag följande moralkaka till livs.(Dottern har sett hela Ringen-filmtrilogin flera gånger hemma.)

"Pappa, Gimli är dvärg och alla dvärgar dricker mycket öl. Därför är de så snurriga."

:gremgrin:

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Ett barns underbara charm [lite OT kanske]

För ett litet tag sedan så satt jag och diskuterade med en kollega på jobbet, närmare bestämt filosofiläraren. Nu kanske detta inte har så mycket med rollspel att göra, mer med ett barns underbara charm och logik. Han berättade att hans fyraåriga son som hade kommit rusandes ut i köket med sin leksakssågar och en fogsvans. Så hade han frågat sin far: "Pappa vet du vad det här är?" och hållt upp sin leksakssåg. Varvid han hade svarat "En leksakssåg?" Då svarade hans son: "Japp, och vet du vad det här är då?" samtidigt som han höll upp fogsvansen. Hans far svarade då: "En riktig såg?". Hans son lyfte då upp handen i luften och sa "Vet du vad det här är?", "Nej?", "Det är en låtsassåg!"

- Jocke, berättar en liten historia.

walium

Ganska töntig, faktiskt
En vuxen mans obefintliga charm

Personligen tycker jag att det är djupt kränkande att allt som ett barn gör är charmerande, men när jag kastar mat, använder osynliga verktyg eller hånar småväxta alkoholister så hamnar jag på anstalt eller i finkan. Vad är det för en värld som vi lever i? :gremsmile:

Jag har en bekant vars ettåriga dotter brukar leka med hans mobiltelefon, vilket brukar leda till jag får en massa märkliga samtal under udda tidpunkter. Jag vill gärna tro att det handlar om min charm och inte det faktum att jag är överst på telefonlistan. Hade hon bara varit 20 år äldre...

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: En vuxen mans obefintliga charm

Woh! Måste bara påpeka att detta är ett rätt så unikt fall. Jag har bott brevid ett dagis 18½ år av mitt snart 19½ år långa liv. Det har givit mig stora men och barn är inte charmiga. Särskillt inte då de står på utegården och skriker så att jag vaknar klockan nio de där varma sommardagarna. Ush nej!

Det jag mest åsyftade med att ett barn är charmigt är att de har knappt hunnit bli påverkade av världen. De har inte hunnit lära sig allt det där vi tror att vi vet. Sen när de kommer på såna där roliga, men ändå sanna, funderingar och knölar lite med logik så att det blir ännu mer logiskt, det är det som är charmerande. Vi tror tillexempel att vi vet hur en cd-spelare fungerar, men om ett barn frågar hur det fungerar, hur svarar man då? "Öhm, jo man lägger liksom i den här platta lilla plastsaken, som det är massa, spår på... Sen så är det en liten laserstråle som typ... öhh läser de här små hålen, spåren menar jag. Och sen liksom förvandlas det till en liten sak som åker genom den här kabeln och sedan så... uhm, blir det något som skapar rörelse i den här saken och då blir det ljud..."

Men jag tror säkert att det är charmigt att se dig använda osynliga verktyg eller titta och peka på småväxta alkoholister i hängselbyxen och rutiga skjortor. Eller om du dumt skulle fråga mig hur en cd-spelare fungerar... Fast då har du ju redan mitt svar där uppe så du får fråga mig om något annat.

- Jocke, tittar man på för mycket Scrubs blir man som mig!

Rosen

Myrmidon
Åldersdiskrepanser

Hade hon bara varit 20 år äldre...

Jag och ett par kompisar satt en gång och degade på en parkbänk när det plötsligt rusade förbi en glatt fnittrande tjej omkring de två. Hon hade rumpan bar och viftade energiskt med sina byxor i ena handen, sina blöjor i den andra. Strax bakom kom en mamma i färd med att fånga in henne. Vi satt och betraktade scenen, och en av killarna yppade vad vi alla tänkte:
"Om hon fortsätter så där så blir hon kul att ha med på fester om 15 år!"

Vad gäller barns visdomsord kan jag väl citera mig själv, ca 7 - det finns inspelat på en gammal kassett nånstans:
"Vampyren drääglar blood när han är på den mörrka kyrkogåården mitt i natten... Och sen hoppar han på folk och drricker deras blod! Det gör han därför att han dräglar."

--
Åke

Jambu

Swordsman
Paranoia och Ateism

När jag var liten berättade folk (förmodligen präster och andra skummisar) att gud ser allt. Jag la även märke till de små dammpartiklarna som alltid virvlade runt i vårt hus, de man endast såg när solen lyste genom rummet. Jag la ihop två och två och drog slutsatsen att dammet var små kameror skickade av gud. Det fanns naturligtvis inget sånt damm ute, vilket jag såg som ett klart bevis på att gud ville att människor skulle hålla sig inomhus. Det fanns rejält med damm i vår gamla bil, så gud kunde hålla ögonen oss människor när vi reste från hus till hus. Jag antar att allt det här var tidiga tecken på den paranoia som nu överväldigar mitt psyke.

Sen en dag så gav min mor fram förklaringen, och bevis för, att det faktiskt bara var smuts som flög runt i vårt hus. Då blev jag ateist. Guds existens var för mig inte längre logisk.

magoo

Hero
Annan anekdot

Min son (3,5 år) hängde med på ett dop nyligen. Jag visade honom runt i kyrkan och berättade lite om dekoren, Jesus mm.

När det blev dags för trosbekännelsen läste prästen i mikrofon. Det lät ganska mäktigt och sonen lyssnade storögt. När de kom till raden "Uppstånden igen ifrån de döda" ropade sonen högt och imponerat

- Ifrån de dööööööda!

varpå ett fnitter spred sig i församlingen.

Barnet som begåvats med tråkiga ateistföräldrar tyckte så klart att kyrkan var stenkul.

/Magoo, jag har närt Runar vid min barm

Krille

Super Moderator
Re: En vuxen mans obefintliga charm

"Personligen tycker jag att det är djupt kränkande att allt som ett barn gör är charmerande, men när jag kastar mat, använder osynliga verktyg eller hånar småväxta alkoholister så hamnar jag på anstalt eller i finkan. Vad är det för en värld som vi lever i?"

En värld som kompenserar de där små glinens frihet genom att inte heller ge dem ansvar. De får varken köpa sprit, pippa, köra bil eller rösta.

...jag vet heller inte huruvida världen skulle vara bättre eller sämre om de där små glinen fick bestämma. Men de där begränsningarna som de har får väl ses som nån slags poetisk rättvisa, antar jag.

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Roligaste religionen någonsin.

Finurligt det där med små kameror. Att jag aldrig tänkt på det tidigare. Jag tror att din farmor(eller var det mormor) bara mörkar det hela för dig. Egentligen är det små kameror, bara att de som vet vill inte att andra skall få veta!

- Jocke, numera paranoid.

Johan K

Gammal & dryg
"Pappa, Gimli är dvärg och alla dvärgar dricker mycket öl. Därför är de så snurriga."
Ahaaaaaa !
Är det där för man är så snurrig inimelalnåt..
Dels att man ser ut som en lätt överdimensionerad dvärg & har en passion för öl.. :gremgrin:
Har alltid undrat varför jag är så snurrig,.... :gremtongue:

Foggmock

Myrmidon
Två sidor av myntet

En av flickorna på skolan där jag praktiserade (ja, jag har varit omgiven av omogna snorbollar för skitlön och hävdar fortfarande att ungar är underbara, särskilt med en god, fet sås) fick för sig (fullt förståeligt) att tjejer inte får hår under armarna.

Lycka till att förklara detta för en mycket bestämd sjuåring...

Hon gav sig till slut, med ett härligt storögt leende och "Vaaaa får vi verkligen det?!" och lyckades nog inte koppla samman de hårlösa armhålor hon ständigt utsätts för med att man har en förmåga att ta bort hår (typ, karlar som rakar sig borde varit ett välkänt fenomen för henne, de flesta ungar har ju en farsa eller annan manlig släkting nära inpå som inte har skägg och ändå ser de andra gubbar som HAR skägg.) från kroppen.

Detta blev mycket längre än jag tänkt, men faktum kvarstår. När ungjävlarna slutat vrålskrika och skita på sig stup i kvarten så är de värda allt besvär. :gremsmirk:

Foggmock

Myrmidon
Re: Annan anekdot

Aaah, så ägig unge. Det enda jag lyckades med i kyrkan när jag var liten var:

1. Jag senaps-diaréesket ner min farmors nya kjol första gången hon höll mig (ända sen dess har hon konstant mutat mig med godis för att det inte ska hända igen) precis efter mitt dop.
2. Jag fick hålla min brors dopljus i kyrkan när jag var sju och han noll år men var lite väl myror-i-brallanig och lyckades levera en dos skållhett stearin på min hand. Allt finns på videofilm till mitt stora förtret.

cogitare

Swashbuckler
Klockrent! Jag skulle inte kunna beskriva dvärgar bättre :gremsmile:

Även om Gimli blir lite mycket av en komisk side-kick i Ringen-filmerna, särskilt i tvåan.

C.

Gordeg

Hero
Barn är då för roliga!
Alla vuxna vet ju att öl ger hår på bröstet och att man blir bra på att slåss.

Gordeg