Rising
Vila i frid
Ärs, jag håller med dig.
Jag gillar iofs moraliska frågor som är stora och "viktiga", men det är kanske ofta intressantare att låta spelarna få ha kontrollen om mindre frågor, och behandla dem ur ett personligt plan.
"Vem tycker jag är schysstast?" alltså.
Kan man kombinera dem? Kan spelarna, likt Nightowl och Silk Spectre i Watchmen, äventyra i en stor moralisk fråga som utspelar sig över deras huvuden, och själva blott stå med överväganden av mer personlig karaktär? "Är det okej att bryta mot sina moraliska principer för kvinnan man älskar, eller vännen man haft sedan barndomen?" till exempel?
Det vore nog den sortens moraliska rollspel jag skulle gilla mest. Ska tänka på det i min stora Kultkampanj om WTC jag håller på med.
/Rising
Jag gillar iofs moraliska frågor som är stora och "viktiga", men det är kanske ofta intressantare att låta spelarna få ha kontrollen om mindre frågor, och behandla dem ur ett personligt plan.
"Vem tycker jag är schysstast?" alltså.
Kan man kombinera dem? Kan spelarna, likt Nightowl och Silk Spectre i Watchmen, äventyra i en stor moralisk fråga som utspelar sig över deras huvuden, och själva blott stå med överväganden av mer personlig karaktär? "Är det okej att bryta mot sina moraliska principer för kvinnan man älskar, eller vännen man haft sedan barndomen?" till exempel?
Det vore nog den sortens moraliska rollspel jag skulle gilla mest. Ska tänka på det i min stora Kultkampanj om WTC jag håller på med.
/Rising