Nekromanti Moraliska dilemman, tack!

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,692
Location
Umeå, Västerbotten
Bassejr said:
Hej!
Ni är alltid så hjälpsamma, så jag tänkte fråga om ni har några exempel på, eller länka till, eller länkar till listor med exempel på moraliska dilemman. Jag vill hamna i en situation där två personer från olika politiska faktioner står på varsin alternativ lösning på ett problem, men den ena lösningen är egentligen lika omänsklig som den andra, så det blir upp till spelarna att välja den mindre av två onda ting, så att säga. Förslag?
Alltså, det svåra är inte att välja mellan pest eller kolera. För, det är faktiskt inte så stor skillnad mellan SKITDÅLIGT och SKITDÅLIGT.

Då skapar ett svårare moraliskt dilemma med hjälp av att låta saker även ha bra sidor.

Till exempel att bägge alternativen kommer ha en jättehög omoralisk kosnad i form av mänskligt lidande, men också att bägge har potencialen att leda till något gott eller har goda bieffekter.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Världen: En postapokalyptisk värld där demoner, magi, och andeväsen uppenbarat sig som ett resultat av apockalypsen i sig. Spelarna befinner sig i en dal, och alla har kopplingar till en av de tre faktionerna som dominerar den ganska öde världen. Ingen tror på att det skulle finnas landmassor bortom de enorma haven på öst- och västsidan om den amerikanska kontinenten, luftskepp eller flygfartyg är inte tillgängliga, och sydamerika är otillgängligt på grund av en farlig jungel, och stora delar av kanada är täckta av polar is.

Faktion 1: Den största faktionen är "Eden" imperiet. De har byggt en stad någonstans i centrala Idaho som är en imponerande metropol olik någonting den "gamla världen" någonsin kunnat åstadkomma. De driver vetenskaplig forskning på alla områden, och hoppas kunna kolonisera och alliera hela den amerikanska kontinenten och de utspridda byarna som befolkar den.
Deras ideologi handlar om att bygga upp en ny värld, och de tycker illa om allt som har med magi, demoner, och andar att göra. de tar det mesta av det för att vara religöst hokus pokus, men vissa av dem vill använda den magiska energin (mana) som strömmar från demonernas hemdimension och har "smittat" vår, som energikälla för att driva deras teknologiska monstrositeter.
Deras kultur är som viktoriansk steampunk. Vapen är sällan mer avancerade än 1870-tal.

Faktion 2: Demon kulterna. När en reva öpppnades mellan vår dimension och demonernas, skakades vår planet av sådan magisk makt, jäme demonernas vrede, och allt annat som kan orsaka jordens undergång. Eftersom allt om apockalypsen är glömt, och man inte vet speciellt mycket om den gamla världen, har demonerna salat en del människor omkring sig. De hävdar att de kan hjälpa människorna att bygga upp den gamla världen igen, men för att göra det måste människorna ge upp sin frihet, och helt och hållet underkasta sig demonerna. Fins det frihet kan det inte finnas ordning.
Kulterna dyrkar demonerna och magin. Vanligvis är demonerna rätt snåla med att erbjuda en människa att få makt över magin, utan föredrar att ta emot offergåvor av olika slag för att själva utföra magiska ritualer åt människorna, som belöning för deras lydnad.

Faktion 3: Nomaderna. De vandrande stammarna som lämnat tanken om civilisation bakom sig har tagit gamla nomadiska kulturer, antingen som keltiska eller nordiska druider, eller som native-american "indianer". De menar att civilisationen i sig var vad som orsakade apockalypsen, och om det inte fungerat förr, varför skulle det fungera nu?
Nomaderna använder sig inte av demonerna, men de har lärt sig att manipulera magi, och använder sig av de andeväsen som alltid funnits i vår värld, men som först nu, tack vare Manan i luften, kan börja gestalta sig och kommunicera med oss. Det är betydligt vanligare med druider som själva kan manipulera magin än kultister som kan det, men vissa druider ber ändå till andeväsen för att de ska utföra magin åt dem, som demonerna vanligtvis gör för kultisterna.

I dalen där spelarna befinner sig fins en stad, Danhart, som länge har styrts av kultisterna. Staden ligger precis vid kusten i dalens västra ände. öster om den ligger en vidsträckt slätt, som de nomadiska mustangryttarna hävdar sig äda, och bortom slättlandet ligger en skog där deras allierade Druidstammar bor i relativ frid.
Eden imperiet har nu tagit sig in i dalen, i den absolut östra änden av dalen, på fel sida om druidernas skog, och vill dra en järnväg genom dalen till Danhart för att kolonisera byn, även om de hävdar att de bara vill handla med dem.

Nomaderna vill inte att de ska dra järnvägen för det skulle skada de andarna som bor i, och är, skogen och slätten. Kultisterna vill inte att de bygger järnvägen, för då skulle stadens invånare vela revoltera mot de ganska diktatoriska nuvarande styret, och gå med de frihetsälskande pionjärerna från Eden imperiet.

Spelarna har alla kommit från utanför dalen, och har fått agera diplomater mellan imperiet, och skogens druider, och kommer bli tvugna att antingen välja sida i den oundvikliga väpnade konflikten mellan de tre faktionerna, eller bilda en egen faktion och göra den stark nog för att stå emot de andra tre för att överleva.

Kortfattat. :gremsmile:

EDIT: Jag ska skriva en BRP modul på det hela och hitta något sätt att dela med mig av det hela. Jag är ganska stolt över mitt arbete med settingen. Kom gärna med förslag om der är så, men jag postar det här huudsakligen för att det var ett par som undrade om settingen och faktionerna.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Nice!

Då tänker jag att ett viktigt syfte med dilemmat är att presentera personerna/fraktionerna för spelarna?

Finns det några SLP i spelet som spelarna är intresserade av/har fattat tycke för/hatar?

Och ifall det gör det, vad är det för SLP, vilka grupper tillhör de, vad har de för drömmar/rädslor/planer?

För den delen, vad har rollpersonerna för drömmar/rädslor/planer? ("Inga alls" verkar svaret vara utifrån din tidigare tråd, men jag vet inte)

Är det helt öppet vad problemet kan vara, och hur stort problemet är? (Berör ett liv eller berör hela dalens framtid, till exempel)
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Arvidos MC said:
Nice!

Då tänker jag att ett viktigt syfte med dilemmat är att presentera personerna/fraktionerna för spelarna?

Finns det några SLP i spelet som spelarna är intresserade av/har fattat tycke för/hatar?

Och ifall det gör det, vad är det för SLP, vilka grupper tillhör de, vad har de för drömmar/rädslor/planer?

För den delen, vad har rollpersonerna för drömmar/rädslor/planer? ("Inga alls" verkar svaret vara utifrån din tidigare tråd, men jag vet inte)

Är det helt öppet vad problemet kan vara, och hur stort problemet är? (Berör ett liv eller berör hela dalens framtid, till exempel)
Så långt som personer går så har vi Omma, druidernas ledare, som för allt i världen inte vill se järnvägen byggas, och gör allt för att visa skogens skönhet för spelarna för att de inte ska vela hjälpa till att bygga järnvägen. Expeditionen som ska bygga järnvägen leds av General Griefly, en ganska synisk kvinna som egentligen inte tror på magi annat än som källa till en form av kärnkraft.
Utöver det är Akathul dalens indianhövding, men de har inte haft chansen att träffa honom än. Demonkulternas lokala ledare vet dom inte heller vem det är, men de har stött på en av dalens mer verksamma demoner och slagits mot honom, men två (möjligen tre, beroende på om en av spelarna vill dra in en ny karaktär) är hemligt allierade med demonerna. En av karaktärerna, en ambitiös nomad, känner en annan av kultisterna i dalen, och vill hämnas på honom för sin fars död. Och en annan av karaktärerna, Ethan Nox, kultist, har ingen annan ambition än att vara en backstabbing sob, och vinna makt utanför kulten.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
  • Om rollpersonerna låter Griefly spränga klippan så kommer östra dalen bli mer livlös, mindre magisk och några av de magiska varelserna/fenomenen/besvärjelserna där kommer dö ut. Detta skulle skicka vågor av konsekvenser för dalens ekosystem, maktbalanser och individuella SLP.
  • Om rollpersonerna låter Griefly få veta att det är en magisk källa så kanske hon spränger den eller utvinner kraften ur den, bestäm du.
  • Om rollpersonerna släpper lös demonerna så kommer dalen ha en plats av demonisk infestation som förvandlar mana till demonisk mana och kommer korrumpera varelser omkring platsen.
  • Om rollpersonerna hjälper druiderna att slutföra ritualen så dömer de en samling människosjälar till att alltid hemsöka platsen i förvridna träkroppar.
 
Top