Nekromanti Moraliska tabun el. inte (Spoiler SF Demagogerna)

Dewain

Veteran
Min SL har nämnt detta i ett annat inlägg men jag ville specificera ( komplicera ) lite mer.

Jag undrar hur moraliskt tabubelagt är menstruation och kvinnoproblem är i Mundana. :gremconfused:

Då framför allt för en kvinna som har både den Tokonska moralen och etiken bakom sig samt den Colonska. :gremcrazy:

Hon är född och uppvuxen i Colonan men har fostrats i den Tokonska tron och dess syn på moral och etik av sin mor då denna är från Tokon men gift med en man från Colonan (inte min rps far). Hennes styvfar och halvsyskonen är Daak troende medan min rp och hennes äldre halvsyskon tillhör samma tro som deras mor den Gamla tron.

Med andra ord så har hon en kompott av det hög civiliserade Colonans moral och etik samt det barbariska Tokons med sig i bagaget. :gremtongue: Plus allt annat som gör henne lite smått twistad. :gremgrin:

Vad ska en flicka göra?????
Några bra förslag eller bara förslag

Tell

Hero
jag vet inte... men enligt min version av tokon så är snarare månadsblödningarna och smärtan i dessa och graviditeter enbart relegiösa fördelar: även om tokon i tokon skullevara mer restrektiva med att kalla det så.
Jo du. det är nog så tabubelagt som det kan bli - ända anledningen till att jag talar om det utan att rodna är att ingen här känner mig. tror jag.
Personligen så skulle jag inte ståta med det. om inte annat av estetiska skäl.

Dewain

Veteran
Personligen så skulle jag inte ståta med det. om inte annat av estetiska skäl.
Ståta med det har jag inte tänkt att hon ska göra utan jag är snarare ute efter lite guidelinjer om hur hon borde bete sig under dessa perioder i månaden. Då hon har den bakgrund som hon har. Med alla dess för och nakdelar. :gremlaugh:

Det är ju lätt att dölja just dessa "problem" när man befinner sig i en stad eller by, men mitt ute i ingenstans kan det vara svårt att hålla det privata privat så att säga. :gremblush:

Tell

Hero
smussla. är du ute på landet och en vanlig lolla så är det ingen skam. är du en dam så är du inte där utan minst ett förkläde i form av en snäll och lojal kammarjungfru. då är det hennes jobb att se till att det inte märks och gör det det så låter du prygla henne.
-ironiskt leende- duger det?

Dewain

Veteran
en vanlig lolla
Nja det är hon inte som jag nämde så är nog hennes delade bakgrund den minsta av hennes twister. Hennes styvfar är rik ( väldigt rik ) :gremgrin: och relativt framstående i Colonan. Så hon har en priviligerad bakgrund.

är du en dam så är du inte där utan minst ett förkläde i form av en snäll och lojal kammarjungfru
Men en fin dam är hon inte heller. Hon är väl något av ett mellanting... :gremsmirk:

Hon befinner sig just nu på väg från Colonan till Tokon med en hel del omvägar på vägen. Med sig på färden har hon en Kvinnlig Missla och en manlig Daakriddare (pyaralv). Båda är nya bekantelser för henne.

Tell

Hero
vore jag hon i så fall så skulle jag se till att ha dockan (misslan) i närheten. Jämt. En sådan skulle förmodligen öka hennes popularitet bland sabrierna (trots allt - en unik liten demonvarelse som keldjur, vem vill inte ha en sådan?). Hon är tokon säger du? troende? i vilken religion? och underreligion?

anledningen till att jag frågar är att det kan vara rätt avgörande: jag tror att gudinnans flickor är en aning friare, och pojkflickor har ju alltid funnits oavsett religion. Men de ses väl lite snett på misstänker jag.

vidare antar jag att riddaren är din motvillige blivande riddare, han som du nämnde tidigare? I så fall så skulle jag, fortfarande som hon, driva honom till vansinne genom att förvänta mig uppassning och avstånd. fråga bara: är hon en adelsdam?

Dewain

Veteran
Hon är tokon säger du? troende? i vilken religion? och underreligion?
Ja, hon är Tokon åtminstone på sin mor sida, Vem hennes far var(är) och var han kom ifrån vet hon inte. Hon tillhör Tokons gamla tro (draken), hon hör till den näst minsta kulten "Sabhrainn" just hennes är bunden till draken "Malkhura Tiraks Betvingare" hon vet inte så mycket om varken draken eller kulten i sig som hon skulle vilja mycket pga. hon är uppvuxen i Colonan.

vore jag hon i så fall så skulle jag se till att ha dockan (misslan) i närheten. Jämt. En sådan skulle förmodligen öka hennes popularitet bland sabrierna (trots allt - en unik liten demonvarelse som keldjur, vem vill inte ha en sådan?).
Jag hoppas att min vän misslan inte läser det där för då får du mer än på huvet. :gremelak: Misslan är sedan tidigare vän med alven och hon är känd i hovet som sagoberättare och bard. Har jag för mig i varje fall. Så jag tror inte att det är något som skulle uppskattas om jag började behandla henne som mitt "keldjur".

vidare antar jag att riddaren är din motvillige blivande riddare, han som du nämnde tidigare?
Jupp, det är han. Jag tror att han skulle uppskatta diskretion mer än att kräva att bli uppassad och vara allmänt jobbig. Men att driva honom till vansinne på andra sätt :gremgrin: har hon redan så smått börjat med.

är hon en adelsdam?
Nej, det tror jag inte i varje fall. Min SL har något lurt på gång med hennes biologiska far och hela den relationen, men vad det är vet jag inte....än

Ezping Orm

Hero
Re: Misslor i Consaber

vore jag hon i så fall så skulle jag se till att ha dockan (misslan) i närheten. Jämt. En sådan skulle förmodligen öka hennes popularitet bland sabrierna (trots allt - en unik liten demonvarelse som keldjur, vem vill inte ha en sådan?).
Njae... Misslor är ganska vanliga i Consaber (5% av den totala befolkningen, om jag inte minns fel...). Så det är nog inte många som skulle bry sig om att hon har en missla som färdkamrat.

//Ezping Orm

AEGIS PRIME

Swordsman
Dags för SL att gå in och styra upp verksamheten.

Nej. Dewain är inte en adeldam utan hennes styvfar är en känd handelsman/krögare som driver ett av Colonan finaste värdhus. Dewain tillhör definitivt den högre delen av samhällsstegen i Colonan. Hennes mor är ganska enkel men har en mystisk bakgrund som jag tyvärr inte kan gå in på mer över det här forumet.
Både Dewain, sina två äldre syskon och hennes mor tror på Draken och har lösa kopplingar till Malkhura. De har dock inget med Den stora Drakens Tempel och har inte någon formell kontakt med den kulten....

Dewain har ett förflutet som jag tyvärr inte kan utveckla mycket mer här men hennes mer intressanta drag är dualismen mellan den barbarkultur som tokon har med hennes styvfars Colonska drag. Vi har diskuterat att eventuellt att Dewains styvfar skulle vara positivt till Thalamur men inget är bestämt och i så fall blir det ännu mer twist.

Tell

Hero
<summa sumarum: en ofrälse dam från det fjärran ociviliserade norden, till på köpet hedning. :gremtongue:

för att återvända till trådens start - knyta ihop allt:

"Min SL har nämnt detta i ett annat inlägg men jag ville specificera ( komplicera ) lite mer.
Jag undrar hur moraliskt tabubelagt är menstruation och kvinnoproblem är i Mundana.
Då framför allt för en kvinna som har både den Tokonska moralen och etiken bakom sig samt den Colonska.
Hon är född och uppvuxen i Colonan men har fostrats i den Tokonska tron och dess syn på moral och etik av sin mor då denna är från Tokon men gift med en man från Colonan (inte min rps far). Hennes styvfar och halvsyskonen är Daak troende medan min rp och hennes äldre halvsyskon tillhör samma tro som deras mor den Gamla tron.
Med andra ord så har hon en kompott av det hög civiliserade Colonans moral och etik samt det barbariska Tokons med sig i bagaget. Plus allt annat som gör henne lite smått twistad. "

njae. i så fall så tror jag att hon snarast är stolt över sin bindning till gudinnan (jorden och månen, samt drakarna) i egenskap av månadsblödningar. Som kultmedlem har hon nog också en aningen annorlunda moraluppfattning, något som väl kan bli en tillgång. Fadern som enligt vad jag förstod måste vara Neromenser har troligen också den enligt min uppfattning friare thalakiska moralen, vilket troligen har underlättat hennes synbarligen tillkrånglade uppväxt. Utöver detta så borde erfarenheten av frihetskriget ha givit henne en mycket särpräglad etisk kod - (är det skälet till hennes engagemang i religionen?) allt detta gör henne hur som hälst en smula appart i Consaber. Mitt antagande är att fina flickor i det landet döljer sina problem - genomgående. Därav mina förslag på kammarjungfru.
Även på andra områden torde det finnas moraliska skillnader: enligt min uppfattning av thalakerna är de nog tämligen liberala även i sin syn på sexualitet, och vad tokon anser borde väl vara uppenbart. I mitt mundana förekommer till och med gruppäktenskap bland dessa. det borde också kunna förklara fröken Dewains öppenhet i sitt intresse för den nämnde kavaljeren.
Consabers syn tror jag kan sammanfattas i orden Phillias Fogg. brittiskt artonhundratal. med samtliga fördomar pålagda. (översatt till svenska- hårt tryck utifrån att verka moralisk, knappt någon som håller sig moralisk).
jag har en känsla av att hon kommmer att underkastas guvernant i närmaste stad och städas till, varefter hon antingen precenteras i hovet eller gifts bort med någon köpman. kanske är värt att basera ett äventyr på? jag menar att lära nordlandsflickan civiliserat sätt och god etik - lite my fair lady över det hela!
jaja... jag hoppas att jag har varit till någon hjälp..
Varma lyckönskningar!

Tell

Hero
Re: Misslor i Consaber

ungefär samma procenthalt som dvärgar i vår värld, om jag minns rätt. hindrar det att de var hovattraktioner och att missbildat folk burades in för freakshows i vår värld?