Re: Etik & moral i rollspel
"Jamen vad alla misstar sig på här , är ju att det bara är ett spel , en lek , personer som inte kan hantera det bör ju kanske söka kvalificerad hjälp."
Vad menar du med "hantera"? Ordvalet tyder helt klart på en bakomliggande moralisk värdering.
"Det viktigaste är ju att spela den karaktär man har enligt hans/hennes värderingar , har nu den personen i huvudet att det är kul att ex totera folk ,så bör den personen spela så"
Naturligtvis.
"Dock bör det finnas en gräns för vad man som sl eller spelare skall ha med i ett rollspel, grova inslag av sex , exempelvis pedofili o dyl bör inte has med , vill en spelare ha en sån karaktär kan man ju fundera lite på den människans psyke."
Varför? Ett sätt att skapa stämning i skräckrollspel, kanske det främsta sättet, är att alienera sina spelare och kasta in dem i situationer där deras moral testas. En scen med pedofili, eller till och med en RP som gillar det, är perfekt för att skapa dynamik i en spelgrupp.
"Ett gammalt kult exempel , en av mina spelare har en karaktär som har hamnad på -80 i balans (o så sjuk)
Och han är våldsbenägen, dopad. Vid ett tillfälle bad en kvinna på sina bara knän för sitt liv , varpå han skjuter henne i huvudet med en stor pistol och säger "jag har inte mycket till övers för kvinnor" Den personen var övertygad om att kvinnan i fråga var en demonvarelse (vilket var ganska nära sanningen) Det är ju ganska omoraliskt att avrätta en kvinna kan tyckas med han spelade ju bara sin roll."
Personligen anser jag att det var rätt tamt. Några kompisar till mig stängde in en person i en frys, trots att frysen var för liten. De knäckta samtliga ben i kroppen och lät henne sitta där tills hon dog. Själv har jag varit med om ett äventyr där vi, bl.a, begravde spädbarn för att se om de kunde krypa upp igen och brände upp vårat hotell med alla gäster i för att skapa en bra stämning till vår halloweenfest.
"Summa sumarum
Blanda inte in massa moral och etik som förstör karaktärerna ,men ha inte med altför grova inslag som ex pedofili o dyl........"
Motsägelsehimlen? Hur mycket moral får man ha med? Hur mycket grova inslag?
/staffan