Morden i Mosul
Jag skriver det här inlägget som en början för att vädra tankar jag har och för att få hjälp. Min tanke är att skriva ett par scenario eller spel som grundar sig i aktuella politiska skeenden. Det första projektet har arbetsnamnet Morden i Mosul. Det ska bli ett scenario för en eller två spelkvällar. Rollpersonerna är svenska IS-krigare. Första spelkvällen utspelar sig under ockupationen av Mosul. Beroende på hur striderna går i höst så kommer andra spelkvällen utspela sig när Mosul faller.
Reglerna är oklara men första tanken är att de ska inspireras av Polaris och mitt Polaris-hack Staden som Gud glömde. Detta innebär troligtvis spelledarlöst, tre-fem spelare. Spelarna kommer att få hitta på hur det kommer sig att rollpersonen befinner sig i Irak som IS-krigare, och eventuellt kommer texten innehålla lite fakta om tex Anwar al-Awlaki och hur rekrytering sett ut i Sverige. Varje rollperson kommer ha några namngivna spelledarpersoner knutna till sig, fiender, vänner, otrogna. De kommer också ha färdigheter som kommer att öka. Troligtvis kommer jag även ha med någon form av värde, ett som mäter rätttrogenhet och ökar av att utföra handlingar i linje med IS lära, och en som ökar av något som står i motsats till det- ”vanlig” islam, eller kanske något annat?
I spelet går man runt bordet och låter en rollperson vara i centrum i varje scen. De andra är speleldare, spelledarpersoner eller sina rollpersoner. Efter scenen får rollpersonen xp för handlingar. Handlingar som motsvarar IS-ideologi (halshugga otrogna, riskera livet för kampen etc) ger en viss sorts xp, och andra typer av handlingar (skydda otrogna, …?) ger andra xp. Spelarens val kommer att färga rollpersonen. Första spelkvällen är kanske 4 scener var + skapande av rollpersoner. Andra spelkvällen är 4 scener var + efterspel (vad händer när rollpersonerna kommer hem till Sverige igen?). Eventuellt kommer det finnas en tidslinje så att varje varv runt bordet (när alla fått en scen var)är en dag och inför varje ny dag kan man läsa ett stycke för att få veta vad som hände i Mosul den dagen.
Det finns så klart enormt många frågor i detta. Är det möjligt att ens skriva det här utan att falla av den moraliska balanslinan? Hur framställer man IS ”rättvist?” Är det ok att spela en IS-anhängare? Skulle du vilja spela det här scenariot? Vilken fakta måste jag få rätt på? Vad borde jag efterforska? Vilka regler passar bäst? Finns det kvinnliga IS-krigare eller är alla män? Hur lägger man upp xp-systemet? Går det att sätta vanliga scener i en krigsmiljö?
Jag funderar på vad jag ska göra med det om det blir klart. Höra med Fenix? Försöka ge ut det? Skriva på engelska?
All input välkommen!
Jag skriver det här inlägget som en början för att vädra tankar jag har och för att få hjälp. Min tanke är att skriva ett par scenario eller spel som grundar sig i aktuella politiska skeenden. Det första projektet har arbetsnamnet Morden i Mosul. Det ska bli ett scenario för en eller två spelkvällar. Rollpersonerna är svenska IS-krigare. Första spelkvällen utspelar sig under ockupationen av Mosul. Beroende på hur striderna går i höst så kommer andra spelkvällen utspela sig när Mosul faller.
Reglerna är oklara men första tanken är att de ska inspireras av Polaris och mitt Polaris-hack Staden som Gud glömde. Detta innebär troligtvis spelledarlöst, tre-fem spelare. Spelarna kommer att få hitta på hur det kommer sig att rollpersonen befinner sig i Irak som IS-krigare, och eventuellt kommer texten innehålla lite fakta om tex Anwar al-Awlaki och hur rekrytering sett ut i Sverige. Varje rollperson kommer ha några namngivna spelledarpersoner knutna till sig, fiender, vänner, otrogna. De kommer också ha färdigheter som kommer att öka. Troligtvis kommer jag även ha med någon form av värde, ett som mäter rätttrogenhet och ökar av att utföra handlingar i linje med IS lära, och en som ökar av något som står i motsats till det- ”vanlig” islam, eller kanske något annat?
I spelet går man runt bordet och låter en rollperson vara i centrum i varje scen. De andra är speleldare, spelledarpersoner eller sina rollpersoner. Efter scenen får rollpersonen xp för handlingar. Handlingar som motsvarar IS-ideologi (halshugga otrogna, riskera livet för kampen etc) ger en viss sorts xp, och andra typer av handlingar (skydda otrogna, …?) ger andra xp. Spelarens val kommer att färga rollpersonen. Första spelkvällen är kanske 4 scener var + skapande av rollpersoner. Andra spelkvällen är 4 scener var + efterspel (vad händer när rollpersonerna kommer hem till Sverige igen?). Eventuellt kommer det finnas en tidslinje så att varje varv runt bordet (när alla fått en scen var)är en dag och inför varje ny dag kan man läsa ett stycke för att få veta vad som hände i Mosul den dagen.
Det finns så klart enormt många frågor i detta. Är det möjligt att ens skriva det här utan att falla av den moraliska balanslinan? Hur framställer man IS ”rättvist?” Är det ok att spela en IS-anhängare? Skulle du vilja spela det här scenariot? Vilken fakta måste jag få rätt på? Vad borde jag efterforska? Vilka regler passar bäst? Finns det kvinnliga IS-krigare eller är alla män? Hur lägger man upp xp-systemet? Går det att sätta vanliga scener i en krigsmiljö?
Jag funderar på vad jag ska göra med det om det blir klart. Höra med Fenix? Försöka ge ut det? Skriva på engelska?
All input välkommen!