Nekromanti Morden i Mosul

Nässe

Myrmidon
Morden i Mosul

Jag skriver det här inlägget som en början för att vädra tankar jag har och för att få hjälp. Min tanke är att skriva ett par scenario eller spel som grundar sig i aktuella politiska skeenden. Det första projektet har arbetsnamnet Morden i Mosul. Det ska bli ett scenario för en eller två spelkvällar. Rollpersonerna är svenska IS-krigare. Första spelkvällen utspelar sig under ockupationen av Mosul. Beroende på hur striderna går i höst så kommer andra spelkvällen utspela sig när Mosul faller.

Reglerna är oklara men första tanken är att de ska inspireras av Polaris och mitt Polaris-hack Staden som Gud glömde. Detta innebär troligtvis spelledarlöst, tre-fem spelare. Spelarna kommer att få hitta på hur det kommer sig att rollpersonen befinner sig i Irak som IS-krigare, och eventuellt kommer texten innehålla lite fakta om tex Anwar al-Awlaki och hur rekrytering sett ut i Sverige. Varje rollperson kommer ha några namngivna spelledarpersoner knutna till sig, fiender, vänner, otrogna. De kommer också ha färdigheter som kommer att öka. Troligtvis kommer jag även ha med någon form av värde, ett som mäter rätttrogenhet och ökar av att utföra handlingar i linje med IS lära, och en som ökar av något som står i motsats till det- ”vanlig” islam, eller kanske något annat?

I spelet går man runt bordet och låter en rollperson vara i centrum i varje scen. De andra är speleldare, spelledarpersoner eller sina rollpersoner. Efter scenen får rollpersonen xp för handlingar. Handlingar som motsvarar IS-ideologi (halshugga otrogna, riskera livet för kampen etc) ger en viss sorts xp, och andra typer av handlingar (skydda otrogna, …?) ger andra xp. Spelarens val kommer att färga rollpersonen. Första spelkvällen är kanske 4 scener var + skapande av rollpersoner. Andra spelkvällen är 4 scener var + efterspel (vad händer när rollpersonerna kommer hem till Sverige igen?). Eventuellt kommer det finnas en tidslinje så att varje varv runt bordet (när alla fått en scen var)är en dag och inför varje ny dag kan man läsa ett stycke för att få veta vad som hände i Mosul den dagen.

Det finns så klart enormt många frågor i detta. Är det möjligt att ens skriva det här utan att falla av den moraliska balanslinan? Hur framställer man IS ”rättvist?” Är det ok att spela en IS-anhängare? Skulle du vilja spela det här scenariot? Vilken fakta måste jag få rätt på? Vad borde jag efterforska? Vilka regler passar bäst? Finns det kvinnliga IS-krigare eller är alla män? Hur lägger man upp xp-systemet? Går det att sätta vanliga scener i en krigsmiljö?

Jag funderar på vad jag ska göra med det om det blir klart. Höra med Fenix? Försöka ge ut det? Skriva på engelska?

All input välkommen!

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker det är en bra idé. Rollspel är ett moget och kraftfullt medium, det måste måste våga utmana, provocera, förfära, testa gränser och ställa relevanta och svåra frågor om vår värld. Jag tror det kan vara en enormt nyttig erfarenhet att försöka sätta sig in under huden på en IS-krigare, och se om man motvilligt kan komma att sympatisera med henom eller öht utveckla nån slags förståelse för en världsbild man annars avskyr. (Jag hade nog gjort det, det är en vanlig konsekvens av djupimmersionism). Men jag tror på att ha någon typ av debriefing efteråt eller bygga in någon typ av skyddsmekaniker i scenariot. Vill du vara helst skoningslös kan du dock med fördel ta inspiration av förtrycksmekanikerna i Jeepforms spel "Våldtagen" och "Fat Man Down", som är briljanta på något totalt förvridet vis (jag vet spelare som blir provocerade bara av att de spelen överhuvudtaget existerar).

Arfert

Facit
Dogs in the Wineyard borde också funka bra för att spela IS. Skulle vara intressant. Och visst kan man spela IS, lika mycket som man kan till exempel spela tempelriddare, conquistador, Sigmar-präst, Waffen-SS-soldat eller en Stasi-agent. Det är rollspel. Inte vad man tycker IRL.

Grymt intressant projekt! Hur sjuka IS än verkar så har de ju sin egen interna logik, och att försöka förstå den tror jag är både jäkligt intressant och nyttigt. Att utforska något är inte samma sak som att förhärliga eller försvara det.

Sapient

Swashbuckler
TomasFriaLigan;n103751 said:
Grymt intressant projekt! Hur sjuka IS än verkar så har de ju sin egen interna logik, och att försöka förstå den tror jag är både jäkligt intressant och nyttigt. Att utforska något är inte samma sak som att förhärliga eller försvara det.
Sant - men också mycket beroende på HUR det görs, så klart. Det är en viss risk att saker som upplevs förhärligande ändå smyger sig in i texten. Om syftet är att tex förklara och motivera (för en SL tex) varför IS gör som de gör, så kan någon annan mycket väl uppleva detta som att en terrorgrupp "ursäktas" eller "tillskrivs goda motiv" osv.

(Jag tänker specifikt på bland annat sånt här: http://www.fredrikmalm.nu/2015/05/uddens-beskrivning-av-is-anhangarna.html - och jag delar inte uppfattningen att Uddén var särskilt osaklig eller "snäll", bara ville förklara så att "tittarna ska förstå"...)

Jag skulle definitivt (hur "PK" det än kan tyckas) förse ett sånt projekt med en fet brasklapp, förklara vad syftet var och att rollspel som blandar in IS ofrånkomligen kommer att väcka många känslor...

CapnZapp

Myrmidon
Var det bara jag som glatt trodde jag klickade på Morden i (Mos) Mosel?

Arfert

Facit
...sen kan man ju alltid tycka att rollspel om IS är rejält dålig smak, hur intressant det än må vara.

Precis som det är dålig smak att rollspela exempelvis vakter i Treblinka. Det bör man vara medveten om.

Så precis som Sapient ovan föreslår, klistra på en stor och tydlig brasklapp.

Nässe

Myrmidon
Tankarna går lite åt olika håll om jag ska göra det här projektet eller skita i det. Kanske är det som du säger Tomas, det är dålig smak att skriva det? För mig utgår idén från ett stort intresse för samtida händelser i världen, jag har läst väldigt mycket om IS och följer utvecklingen noggrant. Sen älskar jag rollspel och har det som mitt primära "medium" i världen. Jag har spelat enormt många riddare och dylikt trots att jag egentligen inte är särskilt intresserad av medeltid. Det bara blir så eftersom en så stor del av hobbyn har ett fokus på historiska fenomen (oavsett om man förlägger dem till fantasy eller SF-världar). Hur kommer det sig att jag aldrig spelat Viet Cong soldater, eller motståndskämpar i Jemen under den Egyptiska ockupationen?

Men det är klart att det också blir enklare att hantera fenomen i vår värld genom ett filter av fantasy, tex att spela unga religiösa extremister i EON. Jag är osäker på den punkten, kanske är det så man ska hantera, bearbeta och använda sig av samtida politiska fenomen, genom att förlägga dem till påhittade världar- kanske är det rollspelets styrka snarare än en svaghet?

Sapient, jag har precis som du följt debatten runt Uddén, och i min värld är kritiken mot henne helt galen. Hur kan det vara fel att försöka förstå? (Och vem tror egentligen att unga IS-anhängare använder sig av svensk television som medium för att få nyheter...). Men visst, ett spel om IS-krigare kommer onekligen att leda till en sådan diskussion, om det når utanför vår lilla värld, människor kommer tycka det är propaganda för djävulen, även om fokus är att förstå och lära sig. Just det är väl det svåra, hur hittar man balansen i spelet? Jag vill ändå tro att alla människor, IS-krigare liksom murder hobos försöker bli lyckliga, försöker göra "rätt", och oftast har en världsbild i sitt inre som de försöker hålla ihop som "bra" och "god". Det är inte ondska som gör att man reser från Göteborg till Mosul, och jag tror absolut inte det handlar om sociala orättvisor eller ett "taskigt" svenskt samhälle. Men det skulle vara spännande att försöka förstå, att bygga berättelser tillsammans vid spelbord för att följa några olika livsöden.

Mutanten, något barnsligt gör att jag vänder mig mot den typen av varningstext. Varför är det mer ok att slakta påhittade människor i det ena än i det andra spelet? Ja, jag veeeet, i Mosul är de baserade på verkliga människor, och troligtvis har du rätt. Men vi gör ju det här hela tiden, spelar människor som torterar, mördar och rånar. Men varningstext är bra. Tack för länken också!

Tomas, bra tips med Dogs in the vineyard, jag har inte tänkt i de banorna. Vad jag vill åt är två saker, försöka förstå och uppleva vad det här är för person som gör såhär, men också låta (rollpersonen och) spelaren fatta moraliska val, hur tänker du hantera det här? I Polaris-reglerna finns ju det moraliska inbakat väldigt tydligt i reglerna. Om du gör onda handlingar får du en ond-xp, om du gör goda handlingar får du en god-xp. I Dogs finns ju moralen mer i The creative void, eller vad det kallas. Tomrummet som inte täcks av regler. Jag är inte lika hemma i hur man konstruerar ett sådant system. Men åter till Polaris-tänket. Det skulle alltså vara att ställa två moraliska kompasser mot varandra, och exemplifiera handlingar som går i linje med dem. I mitt Polaris-hack Staden som Gud glömde är de två moraliska systemetn Gangster eller "god"/ civil. På gangster sidan tex: mörda, råna, förråda, vara lojal mot överordnade. På andra sidan finns tex: spara liv, ljuga för att skydda civila. Rollpersonerna gör vad som helst i sina scener. Efteråt tittar man på de två listorna och får xp utifrån sina handlingar och bygger scen för scen upp vem den här rollpersonen är. Vilka två moraliska kompass vore lämpliga att sätta mot varandra för en IS-krigare? Ondska mot godhet? IS syn på Islam mot "vanlig" muslimsk moral?, IS-budord mot mänskligt sätt att se på hur man bör bete sig? Detta val (om man använder systemet med två motsatta moraliska kompasser för att ge ut XP) kommer färga hela spelet, och hela synen på IS.

Tydligt för mig är hursomhelst att jag har en mängd läsning att göra. Kanske är jag inte ens rätt person för att skriva det här spelet, jag har inte den inifrån-kunskap som krävs.

Ymir

Liten kantbaron
Nässe;n103851 said:
Vad jag vill åt är två saker, försöka förstå och uppleva vad det här är för person som gör såhär, men också låta (rollpersonen och) spelaren fatta moraliska val, hur tänker du hantera det här? I Polaris-reglerna finns ju det moraliska inbakat väldigt tydligt i reglerna. Om du gör onda handlingar får du en ond-xp, om du gör goda handlingar får du en god-xp. I Dogs finns ju moralen mer i The creative void, eller vad det kallas. Tomrummet som inte täcks av regler. Jag är inte lika hemma i hur man konstruerar ett sådant system. Men åter till Polaris-tänket. Det skulle alltså vara att ställa två moraliska kompasser mot varandra, och exemplifiera handlingar som går i linje med dem. I mitt Polaris-hack Staden som Gud glömde är de två moraliska systemetn Gangster eller "god"/ civil. På gangster sidan tex: mörda, råna, förråda, vara lojal mot överordnade. På andra sidan finns tex: spara liv, ljuga för att skydda civila. Rollpersonerna gör vad som helst i sina scener. Efteråt tittar man på de två listorna och får xp utifrån sina handlingar och bygger scen för scen upp vem den här rollpersonen är. Vilka två moraliska kompass vore lämpliga att sätta mot varandra för en IS-krigare? Ondska mot godhet? IS syn på Islam mot "vanlig" muslimsk moral?, IS-budord mot mänskligt sätt att se på hur man bör bete sig? Detta val (om man använder systemet med två motsatta moraliska kompasser för att ge ut XP) kommer färga hela spelet, och hela synen på IS.

Tydligt för mig är hursomhelst att jag har en mängd läsning att göra. Kanske är jag inte ens rätt person för att skriva det här spelet, jag har inte den inifrån-kunskap som krävs.
Jag skulle kanske laborerat med ett moral-system som ställer de pacifistiska och kvietistiska bokstavstolkningarna av islamska källor mot de aggressiva och aktivistiska. Jag har inte läst artikeln noggrant och kan därför inte säga hur neutral den faktiskt är (typ inget på nätet är så svartmålat och mobbat som islam), men det här kan mycket väl vara en bra startpunkt. Om du behöver hjälp kan jag ställa upp i mån av tid, jag har 70-80 högskolepoäng i islamologi, vilket kanske räcker en bit iallafall. Jag har för mig att världens koolaste nyhetskanal VICE har gjort sevärda inifrån-dokumentärer om IS också, youtuba vettja.

Mutanten

Hero
Mutanten, något barnsligt gör att jag vänder mig mot den typen av varningstext.
Jag tror att den största anledningen till att ha en varningstext är: 1. För att föräldrar som köper spelet inte ska bli förbannade över innehållet. 2. För att en varningstext säljer. Vem vill inte spela ett rollspel som är "barnförbjudet"?

Sapient

Swashbuckler
Nässe;n103851 said:
Sapient, jag har precis som du följt debatten runt Uddén, och i min värld är kritiken mot henne helt galen. Hur kan det vara fel att försöka förstå? (Och vem tror egentligen att unga IS-anhängare använder sig av svensk television som medium för att få nyheter...). Men visst, ett spel om IS-krigare kommer onekligen att leda till en sådan diskussion, om det når utanför vår lilla värld, människor kommer tycka det är propaganda för djävulen, även om fokus är att förstå och lära sig. Just det är väl det svåra, hur hittar man balansen i spelet? Jag vill ändå tro att alla människor, IS-krigare liksom murder hobos försöker bli lyckliga, försöker göra "rätt", och oftast har en världsbild i sitt inre som de försöker hålla ihop som "bra" och "god". Det är inte ondska som gör att man reser från Göteborg till Mosul, och jag tror absolut inte det handlar om sociala orättvisor eller ett "taskigt" svenskt samhälle. Men det skulle vara spännande att försöka förstå, att bygga berättelser tillsammans vid spelbord för att följa några olika livsöden.
Tja, jag delar som sagt inte kritiken - men jag ser en fara i den riktningen. Det var en del lite för svepande resonemang, som jag - och säkert många - förstår i kontexten, men som kan klippas och fås att mena att IS bara är missförstådda, försöker skapa ett modernt, nästan välfärdssamhälle (i en region omgivna av korrupta skurkar som tillåts regera för att de sitter på olja).

Underskatta inte det - sånt görs och det sprids.

Men jag skulle låta den beskrivningen ingå i spelets "vad gör du?"-pitch. "Vi strävar alla efter en känsla av att våra livsmål och värderingar håller ihop. De kan vara svårt att förstå andras val, men för dem är deras liv i lika hög grad som vårt - sannolikt i alla fall - en någorlunda logisk kedja av handlingar, styrda av val baserade på individens värderingar och kunskap. Men vad är det som får vissa människor att begå onda handlingar? Att ta till vapen mot och använda grovt, urskiljningslöst våld mot oskyldiga? Det här spelet strävar efter att utforska detta, i ett dagsaktuellt tema - IS. Detta är inte ett spel för alla."

Nånting sånt.

obak

Hero
Min första fråga är: Vad är meningen?
Och det menar jag inte som en avsnoppande komentar.

Mitt andra förslag är: Prata med folk som varit i Mosul, med journalister, flyktingar, IS-krigare osv.

Mitt tredje: Var försiktig med att kalla det XP, att man får "xp" för att halshugga otrogna för mina tankar till levlande.... "Yes, jag ahr halshuggit 25 sunniter! Nu kan jag levla upp till åttonde nivåns mujahedinkrigare och får supernaturalförmågan PROKLAMERA FATWA och +2 på att döda infidels". Lite non sequitur, jag vet. Mnd et var det första jag associerade till.

Fjärde: Kolla in Grey Ranks, ett spel om barnsoldater i warzawas ghetto. Har inte läst det själv men det kanske kan vara nåt?
https://en.wikipedia.org/wiki/Grey_Ranks_(role-playing_game)

Drey

Veteran
Att utforska gränser är en stor del av det som jag tycker är intressant i rollspelande. Att hela tiden röra sig utanför "trygghetszonen" är en del av rollspelandet för mig. Det är även ett intressant projekt, som tidigare nämnts, för att försöka förstå.

Hur långt är vi själva beredda att gå, var går vår moraliska gräns, vad händer när man inte tvingas men man förväntas av systemet att agera omoraliskt, vilket personligt ansvar har man när man bara lyder order, mycket intressant tycker jag. Det finns en bok om tyska frivilliga som avrättade väldigt många pga att "de bara lydde order". Kommer inte ihåg bokens namn tyvärr.