Asså, jag kan ju vara världens sämsta varulvsspelare nu, men jag kan inte riktigt acceptera ett spelupplägg där rollernas eventuella motiv har betydelse. Empi, du är smartare än så! Vi har ju tex två personer med tydliga motiv: Smelling och Clementina Fjärt. Är båda mördaren? Ska alltså Vimes ha gjort ett spel där mördaren ska dölja sitt motiv så länge som möjligt?
Nej, Empiricus, jag förväntar mig bättre från dig!
Det är väl inte helt orimligt att i ett spel med så här tungt fluff där vi dessutom letar ledtrådar snarare än röstar ut folk åt höger och vänster så är motiv, möjlighet, medel och sådant det vi måste bygga våra gissningar på. Vilket syfte fyller fluffet och ledtrådarna annars?
Gällande att du skriver att alla verkar ha motiv, det är ju bara du och xyas/smelling som verkar ha tydliga motiv av vad som faktiskt kommit fram.
Möjlighetsmässigt så lär det väl antingen vara whiskeyn eller pipan som är förgiftade, och möjlighet till detta har väl egentligen alla att ordna i och med att alla verkar ha gått och lagt sig med åtminstone några minuters mellanrum eller varit relativt själva på ovanvåningen någon gång under kvällen.
Märkligt. Jag var nämligen där runt halv sju och såg fröken van the Viert knacka på arbetsrumsdörren.
Men jag hörde inga smällar alls. Hörde du några
@Basenanji? /Viert
Halv sju stämmer ju med min uppgift, och om du såg henne knacka på så kanske jag hörde henne gå i affekt en stund senare.
Det här stämmer helt. Och det är tack vare van der Viert som jag fått anstånd. Eller det tror jag i alla fall. Hon skulle prata med greven å mina vägnar och därefter fick jag anståndet.
Var det greven själv som gav anståndet eller Van der Viert som sa att du fått anstånd efter att hon pratat med greven?
Vi har ju tre möjliga ledtrådar kvar, och jag vill tro att vi inte måste pricka just rätt ledtråd alla fem gånger utan att flera ledtrådar kanske kan peka åt rätt håll. Annars är oddsen tämligen små för oss att hitta mördaren. Av ledtrådarna vi har att välja på så tänker jag följande
2. Undersöka Salongen - Vet inte vad det skulle ge, såvida inte whiskyflaskan medfördes härifrån redan förgiftad då. Men vetskapen om det skulle bara ge något om nån satt på info om att de sett någon smussla med en flaska i salongen.
3. Undersöka Köket - Känns just nu ovärt. Finns inget som för mig pekar på en kulinarisk association till mordet
4. Förhöra Klümmsig - Hon hittade liket. Städade hon undan något innan - avsiktligt eller oavsiktligt?
5. Förhöra Rauttepisseux - Rauttepisseux bor ju rakt under arbetsrummet och har utsikten åt samma håll som arbetsrummet. Om fönstret i arbetsrummet stod öppet redan under gårdagskvällen kan kocken ha hört något matnyttigt, eller sett något genom fönstret senare
6. Undersöka trädgården utanför huset - Om fönstret är en ledtråd att någon kommit in eller gått ut (vilket jag finner halverst osannolikt) eller kastat ut något gift eller viktigt dokument i trädgården (vilket jag finner mer sannolikt) så lär vi få det här.
7. Undersöka von Schnoppenhofs rum - Här kommer ni hitta hårt parfymerade kläder och några fina och kanske inte mina pryttlar i stil med Smellings cigarretui
8. Undersöka Smellings rum - Erkänd giftägare, så vi lär hitta giftet, eller INTE hitta giftet och hitta det hos någon annan. Eller så hittar vi arga anteckningar i en dagbok om hur greven skall krossas.
9. Undersöka d’Baulesachs rum - Lär väl hitta målarfärg och sprit gissar jag?
10. Undersöka van der Vierts rum - Här kanske också går att finna arga anteckningar i en dagbok om hur greven skall krossas. Eller en stulen giftflaska. Eller en EGEN giftflaska, vad säger att Smelling var den enda som tog med sig gift? Eller gömda papper om testamenten, anstånd eller liknande för att sprida lera i vattnet
11. Undersöka af Silfversnorres rum - Oklart även här vad som står att vinna/finna
Jag tänker att Van der vierts rum, förhör med Rauttepisseux, snokeri i trädgården och kanske Smellings lya är saker att sikta på. Med tanke på Basses sprattlande så tycker jag nog det skulle vara skönt att ha kikat i viertrummet nu och ta ställning till resten under tiden/därefter om folk har andra tankar om listan på ledtrådar och var de tror vi finner mest värde.