Nekromanti Mordet på Gustav III och CoC

Vic Volta

Veteran
Är inne på att fläta ihop GIII's intresse för upplysning och kultur med The King in Yellow till ett scenario som utspelar sig i Stockholm med omnejd på slutet av 1700-talet. Någon som har spelat mkt i den perioden som har lite tips och idéer? Do's and don'ts?

Möller

Hubert Hortlax
Hm. Jag har ingen sådär enorm erfarenhet av rollspelspel i upplysningens Sverige, och det är inte direkt min favoritepok i historien.

Men jag har spelat (första delen av) The King in Yellow. Och visst ser jag potential i en konvertering till Sthlm ano ung. 1780.

Kampanjen kretsar ju ganska mycket kring psykvård, något som visserligen var undermålig på 1920-talet, men till min vetskap nästintill obefintlig på 1700-talet.
Alexander kan alltså behövas placeras på ett avlägset gods utanför stan eller liknande, istället för på anstalt. I övrigt tror jag ganska mycket fungerar nästan rent av.

Sen så är lite frågan hur man ska anknyta till tids-epoken. Varför man väljer att förlägga kampanjen här. Det funkar som sagt säkert alldeles utmärkt att helt enkelt byta kulisser, men blir kampanjen bättre av det? Risken att gå längre tillbaka i tiden är att spelarna får svårare att identifiera sig med världen. Därför kan det behövas något som ger extra krydda; t.ex. förlägga kampanjen till Gustav III:s hov eller någon annan företeelse som inte finns i London på 20-talet; för att motivera flytten.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag misstänker att "The King in Yellow" här inte åsyftar kampanjen, utan själva den blasfemiska pjäs som då den sätts upp i sin helhet obevekligen gör åskådarna vansinniga. Jag kan mycket väl tänka mig att Gustav III skulle kunna lägga vantarna på denna. Kanske kan vi ha med Anckarström som en kultist på vansinnets gräns som försöker nå någon sorts kontroll över sitt liv genom att mörda kultledaren Gustav III? Kanske är det rent utav något annat som döljer sig bakom den vackra masken?

Möller

Hubert Hortlax
Äh, självklart kan det vara så. Och lusläser man titeln så står det »Mordet på Gustav III«. Det är nog en ledtråd om vad Vic Volta tänkt sig.

Nåja, jag misslyckades återigen med att bidra =)

Vic Volta

Veteran
Jo, nog hade jag velat blanda in Mordet på något vis... Men själva utgångspunkten är nog mest Stockholm, upplysningen, trekantiga hattar, värjor och musköter, Vetenskapsakademien, Dramaten, tuberkulos och allmänt dåligt hälsotillstånd, billig sprit och konspirationer. Och ja, givetvis en grabbnäve Mythos också...!

Marukusu

Hero
Emanuel Swedenborg är naturligtvis självskriven som inblandad i en Mythoskampanj i slutet på 1700-talet, kanske som en Gandalf/Van Helsing-gestalt som hjälper RP när de kör fast. Han dog förvisso innan Gustav III men kan säkert kontaktas genom seanser.

Cybot

Mest spelbar
Marukusu said:
Emanuel Swedenborg är naturligtvis självskriven som inblandad i en Mythoskampanj i slutet på 1700-talet, kanske som en Gandalf/Van Helsing-gestalt som hjälper RP när de kör fast. Han dog förvisso innan Gustav III men kan säkert kontaktas genom seanser.
Eller... Swedenborg var kultist! Vid Swedenborg död bemäktigade Gustav III Swedenborgs opublicerade skrifter och i 20 år så utforskade Gustav III det ockulta (bland annat seanser med Swedenborgs spöke).
Anckarström var inte någon reformist, utan en ockult investigator som försökte stoppa Gustav IIIs planer (att driva en stor del av Sveriges adel vansinnig för att befästa sin makt).

Om man sen kan blanda in Hans Henrik von Essen, Ulla von Höpken, Augusta Löwenhielm, Lovisa Meijerfeldt och göra om Hedvig Elisabet Charlottas dagbok till något mer illavarslande (hemliga volymer?).

P.S: En annan som helt enkelt måste med är ju Ulrica Arfvidsson (1734-1801), Sveriges mest kända spådam vid den här tiden (som även skulle ha förutsagt Gustav IIIs död).

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag läste vidare enligt Cybots tips om Ulla von Höpken. I hennes biografi på wikipedia talas det om att hon var skådespelerska i kungens egna amatörteateruppsättningar.

Är det kungen själv som sätter upp The King in Yellow?

Vic Volta

Veteran
Bra inlägg gott folk! @Wilper: naturligtvis är det GIII som sätter upp The King in Yellow! :gremlaugh:

Kanske ska scenariot utspela sig i kölvattnet efter mordet. RP är nån slags utredare och ska bland annat förhöra Ankarström och reda ut alla oklarheter kring mordet...

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Det känns som att missa poängen lite isf... Om du vill fokusera på utredningen i efterhand kanske det kan vara en kul lösning att spela förhören som flashbacks med tillfälliga rollpersoner? Istället för att bara få infon rapad i ansiktet av SL.

Lite justa props, eller musikbyte för att zooma bakåt i tiden, det blir ascoolt!

Marukusu said:
...Emanuel Swedenborg är naturligtvis självskriven som inblandad i en Mythoskampanj i slutet på 1700-talet, .... Han dog förvisso innan Gustav III men kan säkert kontaktas genom seanser.
Seanser? Trams. Jag säger bara, DEN UPPSTIGANDE NODEN.
Essentiella salter..

/ Fredrik