Nekromanti Mordgåta utan mördare

Rickard

Urverk speldesign
Bara en snabb filurig fråga, som baseras på något projekt jag inte orkar dra upp. Om ni som spelledare läser ett scenario som handlar om att det är tydligt att någon har blivit mördad, gör det då något om mördaren inte avslöjas i scenariot?

Grejen är att jag brukar snacka om att man aldrig som spelledare ska hitta på lösningen på problemen utan lämna det till spelarna, men så sitter jag här och skriver en mordgåta med halvdussinet misstänkta och så skriver jag ut lösningen på scenariot: "det är Filur X". Samtidigt sitter jag och skriver att "ignorera gärna vem som är mördaren utan kör istället på spelarnas planer".

Scenariot är upplagt på det sättet att det lika gärna kan vara vem som helst av de misstänkta. Så frågan är nu: borde jag ens skriva ut vem mördaren är? Spelarna kommer ändå inte märka någonting och spelledaren kommer (förhoppningsvis) bli mer lyhörd för spelarnas påhitt, än att känna sig tvungen att styra om spelarnas påhitt för att passa scenariot bättre.

/Han som tänkte skriva ett inlägg på en rad eller två, men klarar tydligen inte av att skriva så kort

rjonas

Hero
I Cluedo vet spelet vem mördaren är och man ska skaffa bevis för att avslöja mördaren. I Android (som jag inte kört) har istället varje spelare en misstänkt som ska sättas dit. Vilket man föredrar är väl upp till var och en. Android känns mer "vuxet" då man i verkligheten aldrig får reda på om den man nitat faktiskt var skyldig.

Jag tror din idé fungerar. Om det är "bättre" än det traditionella är svårt att säga.

Storuggla

Champion
För mig spelar det ingen roll om mördaren avslöjas eller ej. Så länge det finns fler med goda motiv och möjlighet att vara mördaren så är jag helt för det (ingen kan tjuvkika i äventyret heller!). Det ger mig flexibilitet att göra saker själv.
Jag har däremot hört den motsatta åsikten framföras, så det är nog en sådan där fråga om smak.

Storuggla, talar inte med windows

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Om jag som spelare inte får veta att mördaren inte var bestämd från början så är det helt OK, men jag skulle känna mig oerhört lurad om jag fick veta att det ändrades allt eftersom.

För mig är det ganska centralt för upplevelsen att det funnits någonting utanför rollpersonen att undersöka, och att hela spelverkligheten inte bara ändrats utifrån vad jag valt att göra.

Jag brukar säga om t.ex Lost, att om det framkommer att ingenting var planerat från början, så kommer serien att gå från en fyra till en etta i mina ögon. Hela poängen med mordgåtor och mysterier är inte att jag ska få vara kreativ i mina lösningar, utan att jag ska få vara smart och räkna ut hur det är tänkt egentligen.

(Det är därför jag ogillar deckare där man som läsare inte får möjlighet att vara clever och lösa mysteriet innan huvudpersonerna...