Nekromanti Mordgåte-lajv-grej?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Alltså, jag funderade på det här om varför jag inte känner mig sugen alls att gå på lajv och vad det är i rollspel jag kan inte kan få där.

Mycket handlar det såklart om att jag vill kunna Vara Smart(tm), gärna lösa mysterier och mordgåtor. Mitt intresse av att gestalta antingen vanlig random dude eller en mäktig intrigmakare är ungefär noll, liksom mitt intresse av att spela nån som slåss.

I bakhuvudet någonstans har jag fått för mig att det ska finnas eller ha funnits något i stil med mordgåte-lajv. "Murder mysteries" liksom. Som en slags iscensatt Agatha Christie-grej där de "inbjudna" liksom både är lite deckare och lite misstänkta. Eller nåt i den stilen.

Har jag drömt att det finns såna saker? Finns det nån som anordnar liknande? Idealet vore ju om man fick bara vara deckare och slippa bli misstänkt alls, så man slipper hela Varulvsspels-grejen.

Annars känns det som en grej som visserligen kräver en del planering och inte går att köra med alltför många personer samtidigt (jag tänker kanske typ en normal spelgrupp... 3-4 pers kanske?) men som inte kräver direkt några superjätteinsatser i form av kostnader. En modern variant kanske skulle vara att köra i en lägenhet, med deltagarna som CSI:are.

Räknas det här som rollspel? Fan vet. Flytta det till "Övriga spel" eller nåt annars.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det känns såpass uppenbart att jag får lite känsla av att återuppfinna hjulet, men nog borde en sån här grej passa utmärkt på ett konvent?

Björn den gode

Swashbuckler
Hittade det här i ett 10 år gammalt inlägget på rpg.net:
The best I have encountered is the Black Death series, written by some extremely good Australian convention writers. Essentially, what happened was that these guys had played a few murder mystery games, and they kept finding that nobody ever wrote a straight murder mystery. They kept finding that nobody was actually responsible for the death in the end, or everybody was, or the victim wasn't actually dead, or some other such twist. They decided they wanted to write a true murder mystery game, one in which a smart player actually had a chance to put it all together, one with a murder that made sense (albeit very convoluted sense).
Det låter ju precis som det du är ute efter, nackdelen är att det antagligen är omöjligt att få tag på...

Sen kallar hen det visserligen freeform och inte lajv, men den definitionsdebatten passar sig nog bäst i en annan tråd, klart det här ska ligga i rollspelsforumet.

Närmare så vet jag att det fanns ett hyfsat lajvscenario i sveroks gamla scenariobanken på det här temat, och så har vi förstås Gurgehs länk ovan som nog är det med högst produktionsvärde som går att hitta eftersom det faktiskt var något massproducerat (för att vara den här branschen då alltså).

JJoghans

Regelknackare
Jag har varit med och arrat några smålajv som påminner lite om det du beskriver. I våra scenarion skedde dock morden ofta under spelets gång, och spelarna blev direkt triggade att börja gräva i olika backstories. Vi gillade att blanda och ge friskt med väldigt olika bakgrundsmotivationer; vissa var kanske där för att lösa ett mysterium, medan andra var där för att sopa igen spåren. Ytterligare andra var där för att utföra ett uppdrag som kanske inte hade med "mordet" att göra, men som fick konsekvenser för utredningen.

I det scenario som mest liknade en mordgåta så använde vi oss av ett system med lappar så vi kunde förse rollpersonerna med viktiga ledtrådar under spelets gång. Vi fann dock att det är väldigt svårt att hitta en bra nivå att lägga innehåll och ledtrådar på. Vissa spelare är extremt intelligenta och målinriktade (oftast de som har en bakgrund inom bordsrollspel) - nästan oavsett hur väl vi kamouflerade plotten så brukade de gräva upp den. Snabbt. Andra nöjde sig med att bara åka med och spela sin rollperson, och de kunde missa de mest uppenbara ledtrådar.

Jag har massor av härliga anekdoter från dessa arrangemang - som t.ex. när den finske balettkoreografen listade ut vart mördaren hade sitt gömsle, men inte vågade sig dit ensam. Han frågade då en någorlunda redig människa om sällskap. Synd bara att det råkade vara just mördaren... :p

Nu var det dock längesedan vi höll på - efter att alla blev vuxna finns inte riktigt tiden att få ihop något med tillräckligt hög kvalitet för att vi ska bli nöjda.