Nekromanti Mordutredarrollspel

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej!

?Finns det något rollspel som handlar om att man är mordutredare och ägnar sig åt att tolka ledtrådar, undersöka brottsplatser, intervjua vittnen och så vidare, för att kunna få fast en mördare?

?Ett FBI profiling-rollspel hade jag sjukt gärna velat spela nämligen!

Rangertheman

Myrmidon
Delta Green är väl åt det hållet även om det är mycket övernaturligt a la X-files. Men det går säkert att spela som ett rent profilingspel.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Rangertheman;n210940 said:
Delta Green är väl åt det hållet även om det är mycket övernaturligt a la X-files. Men det går säkert att spela som ett rent profilingspel.
Är inte Delta Green åt Cthulhu-hållet?

?Jag är mer ute efter ett spel med handfasta råd hur man som SL bygger upp ett dylikt mordmysterium, hur man bär sig åt för att tolka ledtrådar, vilka frågor man bör ställa till vittnen, hur man tolkar en brottsplats osv. Kort och gott, ett spel som är avsett för mordutredning.

?Annars kan jag ju sno ihop något Gumshoe-aktigt själv men det är inte riktigt det jag är ute efter.

Krille

Super Moderator
Mutant City Blues är typ exakt som det, fast med superkrafter. Däremot inte tights. Och det är ett gumshoe-spel.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Sprang på något som heter Crime Scene, är det någon som vet vad detta är för något?

Verkar vara ett supplement till d20 Modern med massa olika versioner och teman, typ Yakuza, FBI, Sheriff's Office med mera.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Krille;n210961 said:
Mutant City Blues är typ exakt som det, fast med superkrafter. Däremot inte tights. Och det är ett gumshoe-spel.
?Jag har ju ännu inte fått chans att läsa det men håller som bäst på och spelar det i en grupp just nu... Detta ska kollas in närmare!

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Har också letat efter något sådant spel. En blandning av engelsk kriminalserie, Se7en och svensk småstad och då vill jag inte ha några superhjältar eller kosmisk skräck.

Är egentligen förvånad att ingen lyckas nå ut på bred front med den här typen av spel med tanke på hur populär genren är i TV/Filmformat.

Har en vag tanke att i brist på bättre "kriminalspel" använda nya KULT som mekanik med nedtonad setting och att "sanningen" aldrig visas öppet utan skall bara kunna anas i periferin. Vansinniga missbrukare, rättspsyk, otäcka drömmar, ritualmord etc etc. Meningen är inte att RP skall sträva efter att "vakna" utan att de flesta brott som reds upp slutar med bitter eftersmak.