Nekromanti More than Human eller >Human?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har gått och funderat, efter bl.a snack med Robert Jonsson, på mitt superhjältespels namn. Han hade nämligen fått för sig att >Human inte bara var en förkortning, utan spelets namn - som sedan uttalades "more than human".

Det är alltså en rent skriftlig skillnad.

Och ju mer jag funderar, desto mer sugen blir jag. Det känns lite häftigt med ett namn som skrivs lite annorlunda, framför allt när uttalet ändå inte är särdeles ointuitivt. Eller ja, jag vill gärna tro att det är intuitivt.

Hur tänker ni? Bara onödigt krångel som skrämmer bort kunder, eller en snygg logotypifiering av namnet?

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Jag har gått och funderat, efter bl.a snack med Robert Jonsson, på mitt superhjältespels namn. Han hade nämligen fått för sig att >Human inte bara var en gförkortning, utan spelets namn - som sedan uttalades "more than human".

Det trodde jag med. Men sedan trodde jag att du ändrade dig och bytte namn på det. Jag gillar >Human mycket bättre! Men du får så klart skriva i introtexten hur det uttalas.

krank

Måns said:
Det trodde jag med. Men sedan trodde jag att du ändrade dig och bytte namn på det. Jag gillar >Human mycket bättre! Men du får så klart skriva i introtexten hur det uttalas.
Självklart!

Haha, jag har hela tiden tänkt på det som "More than Human", och att >Human har varit lite som DoD eller D&D eöller BRP... Så när jag har startat trådar så har jag märkt dem med >Human istället för More than Human utan att tänka närmare på det...

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Ärligt talat begick jag missen att skriva >Starchallenge i en tråd för jag trodde det var nåt wrnulingo som påkallade uppmärksamheten för ett visst spel. :gremsmile:

KamiFisk

Hero
Det känns inte alls så intuitivt. Men det är snyggare på alla sätt och en enkel förklaring i början av boken fixar ju enkelt alla missförstånd.

>Human, skall det vara !

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Tja, min ståndpunkt är ju klar redan. >Human ser vackert ut och betydligt bättre än More than Human. Go for it! :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Självklart ska spelets officiella namn vara >Human. Det sticker ut, har stil och rockar på alla sätt och vis.

w176

Förlorad dotter
Jag tycker vad än du väljer ska det vara lätt att hitta spelet när an säker på det på internet och på internet butiker.

Här jag verbalt talas om spelet More Then Human, så kommer jag när jag sitter vid tangentbordet troligen knappa in "more then human" inte >Human.

Dessutom måste det funka andra vägen också, söter jag på spelet på nätet, och inte har pluggat matte, måste jag inom 15 sekunder veta att >Human uttalas/betyder More then Human

Arfert

Facit
Du har en poäng. More Than Human är det funktionella valet. >Human kanske är snyggare, men inte fan är det bättre.

Man kanske ska göra:

>Human
More Than Human

..på nåt sätt.

w176

Förlorad dotter
Arfert said:
Du har en poäng. More Than Human är det funktionella valet. >Human kanske är snyggare, men inte fan är det bättre.

Man kanske ska göra:

>Human
More Than Human

..på nåt sätt.
+1

Jag tänkte typ samma sak

>Human
[more than human]

anth

Vetefan
w176 said:
Arfert said:

Man kanske ska göra:

>Human
More Than Human

..på nåt sätt.
+1

Jag tänkte typ samma sak

>Human
[more than human]
+2

krank

Arfert said:

Man kanske ska göra:

>Human
More Than Human

..på nåt sätt.

Absolut kan logotypen etc göras så. Men man kan väl inte direkt göra så varje gång man nämner spelet etc?

Någonstans måste jag (tyvärr) välja, utifrån vad som ska stå på bokrygg, i kataloger, i daglig skrift etc.

gizmo

temporary sunshine
Jag gillar >Human inte särskilt mycket.
Det är klart det mer intressanta valet, men jag kan inte hålla med att det är snyggare. Jag tror också att man ser sig mätt på det ganska fort. Orden är på något vis en "softare" lösning.
När jag har mer tid senare kan jag redigera in mer förklaring varför jag tänker så.

Jag gillar Arferts lösning dock!

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Hur tänker ni? Bara onödigt krångel som skrämmer bort kunder, eller en snygg logotypifiering av namnet?
Sen när bryr du dig om kunder?

Gör vad DU tycker ser bäst ut.

krank

Tony.M.Meijer said:
Sedan jag började fundera på att byta till ett PoD-förlag som har 100 exemplar som minsta förstabeställning för att man ska hamna hos Adlibris också?

Eller ja, det finns ju gott om annat som riskerar att skrämma bort folk. Att jag använder "hen" till exempel. Men det är onödigt att skrämma bort folk utan att ha en tanke bakom =)

krank

Hmmm...

Jag tänker:

Framsida - >Human, samt "More than Human" under, precis som Arfert skriver.

Bokrygg - Samma sak

I texten: Konsekvent >Human.

I texter jag skriver om spelet: Konsekvent >Human.

Dvs, egentligen kör jag dubbla standarder; spelet heter båda sakerna. Skriver ut More than Human i titlar (på hemsidor t.ex.) och på boken för att underlätta sökningar...

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
krank said:
Tony.M.Meijer said:
Sedan jag började fundera på att byta till ett PoD-förlag som har 100 exemplar som minsta förstabeställning för att man ska hamna hos Adlibris också?
Det här kommer att låta lite cliché, men what the heck. Dina spel har en viss inneboende... krankighet som jag tror att det är bäst att kapitalisera på. Det är lite som konst liksom, du har en egen stil och jag tycker du ska köra på den oavsett om det kan impacta på din försäljning eller inte.

Mina två cent som jänkarna säger. :gremwink: