Nekromanti More than human hjälp

Lightshy

Hero
Hur skulle det se ut på formuläret om jag vill ha en superhjälte till rollspelet More than human som kan kontrollera mörker och skuggor? Vilka krafter i reglerna skulle passa att använda?

Superkrafter jag funderar på:
* Kan "smälta in", gömma sig och bli ett med skuggor.
* Kan se i mörker
* Kan dämpa ljus för att skapa skuggor och lägga platser i mörker (Tänker att det kan vara en relativt "nyupptäckt" förmåga som verkar växa sig starkare och starkare hela tiden. Vem vet, en dag kanske det räcker till att skapa en solförmörkelse?)
* Kan fysiskt kontrollera skuggor och mörker. Forma dem tex till sin superhjältedräkt som ger skydd. Kan använda förmågan till att tex få manteln på dräkten att förändras så den kan göra olika saker, ungefär som Green Lantern använder sin ring för att slåss, hålla fast, flyga, sätta upp bariärer mm. Fantasin blir gränsen för hur det går att använda.

Har ni några tips på andra superkrafter som kunde passa? Eller något annat som kan vara bra att fundera på? Har ni själva gjort superhjältar till spelet och hur tänkte ni när ni gjorde era val? Tog ni krafter ni själva önskar ni hade på riktigt eller något som skulle vara spelmässigt kul att pröva?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Hej!

Kul att du frågar om More than Human; jag tycker alltid om att höra om hur spelet funkar ute i stugorna.

Nu var det ett tag sedan jag kollade på reglerna, så trots att jag skrev dem så måste jag kolla upp dem och lovar inte att allt blir 100% rätt...

Sidhänvisningarna gäller den senaste versionen, den som är märkt "andra tryckningen" någonstans tidigt i boken. Den som finns att ladda ner på hemsidan.

Lightshy;n184885 said:
* Kan "smälta in", gömma sig och bli ett med skuggor.
Antingen köpa högt i Obemärkt (för att smyga bra) och/eller skaffa Skepnad: Ta bort skepnad (s. 73-74) för att bli osynlig. Normalt sett kan du bara ändra din egen skepnad, så vill du kunna påverka andra också kan det vara läge att fundera på Area (s. 69) och/eller Räckvidd (s. 72)...

Om du bara vill kunna bli osynlig när du är i skugga kan du lägga till en Förutsättning (s. 78).

Lightshy;n184885 said:
* Kan se i mörker
Några varianter av "se i mörker" finns under Supersinnen på s. 40.

Lightshy;n184885 said:
* Kan dämpa ljus för att skapa skuggor och lägga platser i mörker (Tänker att det kan vara en relativt "nyupptäckt" förmåga som verkar växa sig starkare och starkare hela tiden. Vem vet, en dag kanske det räcker till att skapa en solförmörkelse?)
Jag skulle säga komponenten Svårträffad (s. 75) plus Area och kanske Räckvidd. Dock: Om du kan skapa skuggor själv så skulle jag som SL vara lite skeptisk till att låta dig ha någon Förutsättning för att bara kunna bli osynlig i skuggor. Lite som att man inte bör få poäng för närsynthet om man alltid har linser eller glasögon...

Lightshy;n184885 said:
* Kan fysiskt kontrollera skuggor och mörker. Forma dem tex till sin superhjältedräkt som ger skydd. Kan använda förmågan till att tex få manteln på dräkten att förändras så den kan göra olika saker, ungefär som Green Lantern använder sin ring för att slåss, hålla fast, flyga, sätta upp bariärer mm. Fantasin blir gränsen för hur det går att använda.
Mja, komponenterna sätter alltid gränsen för hur det går att använda. Det är ju lite grunden för systemet... Får att kunna skydda dig måste du ha Skydd (s. 74), för att kunna utdela skada behöver du Skada (s. 73), för att kunna lyfta på saker behöver du Flytta (s. 68) och för att kunna manipulera knappar och sådant behöver du Precision (s. 71).

Så om man ska kunna göra allt du nämnt så behöver du följande komponenter:

Skada (10/15p)
Räckvidd (2-18p)
Area (10p)
Skepnad: Ta bort (10p)
Svårträffad (5/10p)
Skydd (10/15p)
Flytta (10p)
Precision (10p)

Totalt 67-98p, och då har vi inte ens börjat prata om Reflex, Kontroll, Fokus, Täckning, Pansar, Genomslag eller Skada ännu.

Andra komponenter som kan vara intressanta är såklart Agera, Fasthållning, Flyga, Passage (bli skugglik rök?), Simultan (alltid bra), Skepnad: Lägg till (för att kunna blockera sikt, skapa skuggillusioner etc).

Det blir alltså rätt dyrt. I boken rekommenderas 100p till relativt kompetenta rollpersoner, och om din SL håller sig till de poängen så kommer du att få det ganska svårt.

Min rekommendation är att börja i liten skala. Välj en aspekt av krafterna som känns mest spännande - till exempel att gömma sig och skapa mörker. Det kan vara en bra start, och då får du en del poäng över till att skaffa lite bra värden också. Eller så fokuserar du på skada och skydd, och skippar skuggömmandet.

Jag har inte själv gjort speciellt många superhjältar då jag inte hittar någon som varit intresserad av att spelleda mig i mitt eget spel, men jag skapade exempelrollpersonerna och jag pratade såklart med mina egna spelare när de skapade sina rollpersoner. De gjorde ungefär som jag föreslår ovan - utgick från ett koncept, fokuserade på en aspekt av konceptet, och såg till att bli hyfsat kompetenta inom det området istället för att kunna göra allt från början.

Om jag skulle skapa en rollperson... Oj. Jag skulle nog undvika den klassiska kombinationen Skada+Räckvidd dels för att strid är tråkigt och dels för att det är lite trist med förutsägbara stridskrafter. Min första rollperson skulle nog förutsägbart vara något slags nörd/electro-snubbe med informatikkrafter; kunna manipulera teknologi och så. Kanske kombinera teleportation med informatik? Eller något slags små flygande drones, kanske. Jag är också lite sugen på att spela en växtmanipulatör av något slag. Eller någon som mest bara är superdupersvår att skada. Jag vet inte, så många val!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(För övrigt pågår just nu arbetet med att revidera regelsystemet till More than Human. Grundstommen är hyfsat klar; vi hoppas på att åtminstone kunna släppa en PDF med de nya reglerna innan årsslutet. Det blir en hel del stora förändringar...)

Lightshy

Hero
Kul att just du blev först på tråden Krank.
Tack för den ordentliga genomgången.
Hoppas dock på att fler berättar om sina superhjältar.