Nekromanti More whayle!

Krille

Super Moderator
Spelet om Morwhayle ligger just nu högst på Krilles Högst Subjektiva Pepp-lista Över Andras Svenska Rollspel. Det brädar för min del Svavelvinter, Mutant: År Noll, Coriolis, Eon IV, Neotech X och Rotsystem med råge.

Och det trots att det enda jag har sett av det är böckerna som de bygger på, en artikel i Fenix, ett blogginlägg och en rätt oinformativ produktsida.

Skulle bara säga det, och önska att det berättades mer om det.

Chrystiof

Veteran
Kul att du är pepp. Vi har jobbat med spelet ett tag och de senaste veckorna har Peter Bergtings bilder börjat ramla in så allt börjar falla på plats. Som Tomas skriver i någon annan tråd är spelet basic på ett flärdfullt sätt. Dessutom innehåller boxen en bok med 3 äventyr och har snabbt system för att fixa karaktärer. Du kan alltså komma igång på ca en halvtimme (SL måste självklart läsa på lite) å sånt gillar jag!

Beställer man spelet nu så får man dessutom en illustration av Bergting på köpet!

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Iskaral said:
Beställer man spelet nu så får man dessutom en illustration av Bergting på köpet!
Gäller det oavsett var man beställer det från?
Nä. Bara om du beställer det direkt från Fria ligan.

God45

#PrayersForBahakan
Vad är grejen med Morwhayle världen egentligen? Vad gör den speciell? Vad för coola saker kan jag göra eller mörda i den? För jag vet ingenting om världen och folk säger att den ska vara cool men utvecklarana har inte marknadsfört den till mig.

Så sälja mig på Morwhayle! :gremlaugh:

Iskaral

Swordsman
Gubbster T. Pokémon said:
Iskaral said:
Gäller det oavsett var man beställer det från?
Nä. Bara om du beställer det direkt från Fria ligan.
Jag hade varken paypal eller kreditkort så jag beställde från Lekbergs :gremcry:

Kanske nåt sånt här:

Morwhayle är staden där författaren och serietecknaren Peter Bergtings populära fantasytrilogi Legenden om Morwhayle utspelar sig.

Morwhayle ligger i regionen Peretenau på kontinenten Arzakkali. Det är en värld som liknar Europa på 1600-talet, men är ändå väldigt annorlunda. Det finns drakar och demoner, och andra sagoväsen som älvor, varulvar, stäpptroll och mystiska orobouzer.

Magi fungerar på riktigt, och Peretenau styrdes av den ondskefulle häxmästaren Wurzel Stern innan han störtades tio år innan böckerna utspelar sig. Hans anhängare, magikerna i Rådet, kämpar i det fördolda för att återta makten.

Morwhayle är en speciell stad, för under dess torg och gränder löper malströmmen, en mäktig flod av magisk kraft. I tunnlarna under staden vandrar levande döda, som hotar att slita ner den oförsiktige i djupet. Det sägs att Rådets magiker försöker ta kontroll över malströmmen för egen vinning.

Mot magikerna står Morwhayles Vakthundar, en hemlig sammanslutning som svurit att skydda staden från alla hot. Men det som kanske mest kännetecknar Morwhayle är man aldrig är säker på vem som är ond och vem som är god.

God45

#PrayersForBahakan
Lite. Det är en pitch och grejen är väll att där är en stor dungeon fylld med odöda under staden? Det känns mest som bara en till fantasy värld efter att ha hört pitchen.

Men vad är grejen med världen?

Dark sun är Mad max fast fantasy med telepatiska krafter och kannibalism.

Ravenloft är Christopher Lee Dracula vs Conan och Aragon.

Spelljammer är Skepp drivna av enorma rymdhamstrar som seglar genom rymden mellan fantasy världar. Också rymd flodhästar!

Morwhayle är?

Låt oss gå till skaparen själv:

Peter Bergting said:
Bakgrunden till Morwhayle är egentligen ett sammelsurium av allt jag gillar: Old-school fantasy rotat i 70-tals litteraturen med Moorcock, Leiber, Le Guin och så vidare. Äventyrligt, jordnära men fantastiskt och med mycket humor. Böckerna tar sig själva inte på allvar, men utan att det blir ironi. Sedan har jag försökt göra det unikt genom att basera det på östeuropeisk mytologi i stället för anglosaxisk. Lägg till att världen i The Portent är en del av Morwhayle-mytologin så blir det en helt unik värld som är riktigt spännande. Men det som jag själv gillar bäst, och som man kan hitta i t ex Jack Vances Dying Earth-böcker är det postapokalyptiska – att världen man spelar i faktiskt redan har gått under. Och det tycker jag är riktigt festligt.
Personligen skulle jag kanske säga:

En skopa klassisk DoD + ett rejält mått östeuropeisk folktro + en gnutta steampunk + en nypa Fem-böckerna = Spelet om Morwhayle.

solvebring

Superhero
TomasFriaLigan said:
Låt oss gå till skaparen själv:

Peter Bergting said:
Bakgrunden till Morwhayle är egentligen ett sammelsurium av allt jag gillar: Old-school fantasy rotat i 70-tals litteraturen med Moorcock, Leiber, Le Guin och så vidare. Äventyrligt, jordnära men fantastiskt och med mycket humor. Böckerna tar sig själva inte på allvar, men utan att det blir ironi. Sedan har jag försökt göra det unikt genom att basera det på östeuropeisk mytologi i stället för anglosaxisk. Lägg till att världen i The Portent är en del av Morwhayle-mytologin så blir det en helt unik värld som är riktigt spännande. Men det som jag själv gillar bäst, och som man kan hitta i t ex Jack Vances Dying Earth-böcker är det postapokalyptiska – att världen man spelar i faktiskt redan har gått under. Och det tycker jag är riktigt festligt.
Personligen skulle jag kanske säga:

En skopa klassisk DoD + ett rejält mått östeuropeisk folktro + en gnutta steampunk + en nypa Fem-böckerna = Spelet om Morwhayle.
Jag har läst två av tre romaner och jag vill understryka det som sagts här ovan – såvida spelet leverar ungefär detsamma. Rekommenderar förresten böckerna, på det att man är införstådd att åldersgruppsinriktningen ligger mot yngre läsare – fast som om det spelar roll, imho. Morwhayle har mycket stämning och smak utan att vara varesig glättigt eller tungt. Det är dystert och dimmigt, förrädiskt, fullt av roliga detaljer och ett charmigt plock varelser som varulvar, bargester ("hundmän"), stäpptroll, orobouzer, umbrianer med flera. Alla framställda med särskilda intressanta egenskaper.

Det jag förövrigt gillar med Morwhayle är att det inte känns så mycket lapptäcke som andra mångfacetterade världar kan göra. Jag tycker att Bergting snott ihop det riktigt bra i denna lustiga blandning av medeltid och sjuttonhundratal, jämte nordisk och östeuropeisk folktro. Det funkar liksom, och saker och ting känns samstämda. Till skillnad från exempelvis nittiotals-DoD som just känns, imho, som en blandning av en massa saker som inte direkt mixats utan mer bara ligger på samma tallrik utan att man direkt brytt sig om hänsyn till smakkombos.

... Nå, vem vill inte ha snygga hattar, musköter, magiska svärd, talande hundar, siande grodor och galna häxor i en enda »baskerville-dyster» fast ändå lättsvingad smet?
... Och ja, har man läst och diggat The Portent lär man gilla större delen av detta.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
solvebring said:
... Nå, vem vill inte ha snygga hattar, musköter, magiska svärd, talande hundar, siande grodor och galna häxor i en enda »baskerville-dyster» fast ändå lättsvingad smet?
Snygga hattar? Sold!

Krille

Super Moderator
God45 said:
Vad är grejen med Morwhayle världen egentligen? Vad gör den speciell?
För min del: Peter Bergting hittade på den.

Okej, det låter väldigt fanboyistiskt, men jag gillade böckerna skarpt. Jag gillar The Portent och Domovoi också (Domovoi löste upp en blockering för mitt projekt Skogsrå också).

En avgörande grej för mig var Fenix #3 2012 (tror jag - den har Malda i cool ond rustning på framsidan), där man fick en förhandskik på en av rollpersonstyperna, som körde på en flervalsmetod inte helt olik Apocalypse World. Från förhandskiken så fick jag intrycket att rollpersonstyperna gjordes för att vara coola, snarare än att uppfylla någon slags spelbalans eller behovstriangel (healer, tank, dps).

Och det är en inte oviktig detalj för mig.

Dimfrost

Special Circumstances
Det här klargör att ni borde ändra spelets beskrivning till att bli mer så här. Jag blev själv också betydligt mer tänd på världen efter att ha läst Bergtings förklaring. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Äh, jag vet inte, jag vet bara att jag tänder betydligt mer på sidan om Morwhayles värld än på den mer allmänna beskrivningen. Men det är säker bra ändå!