Är det intressant? Egentligen inte. Jag använder vädret som ett bra och stämningsfyllt inslag i min berättarteknik, och ofta som en grundläggande förutsättning för den stämning jag vill få fram.
Spelarna skall skydda en by mot en belägring. Det är bitande vargavinter och vinden slår hårt i ansiktet osv. Eller att äventyrarna skall ner i en ruin i sydamerika. Det är mitt under regnperioden och i bottenvåningarna får spelarna gå i midjehögt vatten. De kan inte stanna hur länge som helst, för hela tiden stiger vattennivån...
Jag föreslår annars SL att göra färdiga dagrapporter och i förväg ange vilket väder det kommer bli under äventyret. Det känns tillräckligt rättvist, om spelarna hoppas på en kylig morgondag när de skall rida genom öknen osv.
Om du SKA ha en vädertabell, då ska det inte räcka med ett slag, hur kul är det? Idag: regn. Nästa dag: Jättefint väder! Övermorgon: Vinterstorm, osv.
Du skulle göra det till en hel grej. Beroende på vilken årstid det är finns det olika tabeller, och varje väder påverkar vilket väder det blir de följande dagarna. Alltså; varje framslaget väder ger en modifikation till tärningsslaget nästa dag. Genom att inte slå tärningsslaget öppet för spelarna kan de "gissa" sig till var någonstans på vädertabellen de befinner sig, och dra egna slutsatser om morgondagens väder.
"Det ser ut att bli regn, eller vad tycker ni?"
"Nej, jag tror det drar förbi, du. I förrgår var det ju molnigt, och då trodde jag att vi skulle få regn här i går, men nu ser det ju snarare ut som det lättar upp något"
"Jojo, men för tre dagar sedan, då..."
osv.
Ett sådant system hade jag för trender i Chronopia. Man slog inte nya slag dagligen iofs, men principen var detsamma. Ibland var det inne med flickaktiga kjolar med många volanger, sedan kunde det gå över till korta, raka kjolar och att alla vill se ut som halvalver, veckan efter är kanske husmorsideal det stilbildande.
Tricket är ju att trender utvecklas som protest från det rådande, så mina spelare kunde gissa sig till rätt bra vad som skulle bli senaste flugan. Hade det varit fräcka kortklippta frisyrer som gällt under våren, långa dreadlocks under sommaren, då var sannolikheten god att det skulle bli något tamt och tyglat till hösten. Kanske flätor? Permanentat?
De tabellerna var iofs lite för omständiga för att man skulle orkat slå dem en gång om dagen, men principen skulle nog kunna fungera för vädertabeller. Regnar det två dagar, då är det troligare att det blir solsken imorgon. Eller tja, det kanske inte är strikt verklighetstroget, men det funkar bra som varierat och lagom förutsägbart väder.
Men bara en tabell där man slår en fyra och säger "jaha, då är det molnigt idag!" gör ingen glad.
/Rising