Nekromanti Mos Mosel visar vägen

Mutanten

Hero
Jag tycker att Mos Mosel är ett väldigt bra äventyr eftersom det innhåller tydliga beskrivningar av vad spelledaren ska läsa för spelarna och vad som är information enbart för spelledaren. Mos Mosel är ett äventyr som inte kräver särskilt mycket förberedelser.

Jag tycker att ett bra äventyr ska vara konstruerat så att det är spelbart direkt ur förpackningen. Jag tycker att ett problem med rollspelen är att de har gått från att vara "spel" till att vara "litteratur".

Vad tycker ni?

Staffan

Myrmidon
Boxtext har sina poänger, men framför allt i produkter som riktar sig till nybörjare. Det stora problemet är att de lätt kan bli stelbenta, och ta saker för givna som inte nödvändigtvis stämmer ("Ni kommer in i en grottkammare vars golv och tak är täckta med stalagmiter och stalaktiter. Er facklas dansande sken skapar underliga skuggspel på väggarna..." - "Vadå, jag har ju en continual light lagd på min hjälm, och det kastar inga skuggor."). Om äventyret dessutom är skrivet på engelska blir det dessutom lätt att man som SL försöker sig på en något styltad översättning i farten, vilket kan ge ogenomtänkt roliga effekter.

En bättre lösning är nog att ha en sektion med "uppenbar information" som det sedan är upp till SL att omsätta i en faktisk beskrivning.

Däremot kan jag hålla med om att övergången från produkter gjorda primärt för att spelas till primärt för att läsas är lite irriterande. En del spelare har kritiserat t ex Paizo för att de ofta "döljer" viktig information i beskrivningar någonstans i stället för att presentera den på ett mer överskådligt sätt, och deras svar har varit att många kunder köper deras äventyr utan att någonsin spela dem, och många av dessa uppskattar de mer prosamässiga beskrivningarna.

Ond bråd död

Swashbuckler
Det där har jag funderat på. Boxtext som ska "läsas" för spelarna är ju nice, men varför inte feta lite stödord i texten så att man snabbt ser vad som är relevant. Inte bara i typiska rumsbeskrivningar, utan gärna när till exempel en stad beskrivs översiktligt. Det skulle vara guld att få en smidig tillgång till alla lämpliga adjektiv till exempel från de fina texter som någon tagit sig tid att skriva för att ge äventyret lite stämning. Det känns som en grej som borde vara vanlig, men jag har nog aldrig sett fetningar av den typen i texterna. Rätt mystiskt egentligen att texterna så ofta bara är långa textväggar när rollspel verkligen inte spelas som högläsning. Texterna borde ju vara utformade som stödord för en föreläsning istället. Ja, eller mer med den typen av läsning i åtanke åtminstone.

Det måste finnas mängder med liknande idéer som kunde användas bättre än bara en text rakt upp och ner. Ett sådant där "ordmoln" borde ju kunna ersätta en hel del fluffiga beskrivningar till exempel. Alla har inte talets gåva eller kanske har svårt att få tillgång till sitt ordförråd på grund av handikapp eller stress som ny SL. Vore kanske bra att underlätta lite ändå.

Mutanten

Hero
Ni förstår min poäng och jag håller med er.

Jag efterfrågar rollspel som hjälper mig och spelarna att berätta historier inom vissa ramar. Jag vill att spelsystem, rollpersonsgenerering, världsbeskrivning mm ska hjälpa oss med detta. Jag vill inte behöva plugga in faktatexter som jag sedan måste omsätta i ett spel. Jag vill att rollspelet ska arbeta för mig. Varför ska man ens behöva läsa ett rollspel innan man spelar det? Varför lär inte rollspelet ut sig själv till spelledaren och spelarna?

Ett rollspel skulle kunna bestå av rollpersongenerering och ett enda långt introduktionsäventyr. Rollspelens regelexempel skulle kunna vara situationer som spelarna hamnar i i introduktionsäventyret. Jämfört med datorspelen. Man läser inte tjocka böcker för att spela ett datorspel. Spelförståelsen kommer med spelupplevelsen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Mutanten;n81954 said:
Man läser inte tjocka böcker för att spela ett datorspel. Spelförståelsen kommer med spelupplevelsen.
Man brukade göra det =( Jag mins manualerna till Fallout 1 och 2. Nyhetsarken till Crusader. Futreschockmanualen var ju typ lika stämningsfull och intressant som spelet i sig (och det var ett bra spel).

Nåja. Det var andra tider.

RasmusL

Champion
...och när man var tvungen att skriva in "tredje ordet i andra stycket på sida 7 i manualen" för att komma vidare :)