Kom ihåg; godis i alla SMAKER!
...jupp, inte KONSTISTENSER. Det tycker jag är väldigt viktigt, om du vill behålla stämningen från böckerna.
Inte Järn, stål, porslin, plast eller klister, eller nåt sånt.
Dessutom borde det vara någorlunda vanliga smaker, biter man på en "haschdrogad bäver inrullad i dynga och penslad med gåsleverpastej" så tycker man nog mest att det smakar illa, utan att direkt kunna placera smaken. Dessutom bryter det mot stämningen i böckerna.
Så försök hålla listan med enkla smaker, alla godissmaker förstås, och alla vanliga maträtter. Alla frukter, alla bär, alla rötter och nötter och liknande.
Visst, man vill ju ha idel äckliga, vidriga smaker, men blir det FÖR många utav dem, så rinner mycket av stämningen i böckerna iväg. Det är roligare att få en äcklig smak i ungefär en åttondel av bönorna, än jämt och ständigt. Det skulle ju kunna bli hur lökigt som helst om man bara slentrianslog tärningar och fick "brinnande kobajs med urinsås" och "gammal Eskilstunaspya med härsken grädde och häxmjölk från en mattant" hela tiden. Roligast tycker jag de här smakerna är som varken är riktigt "goda" eller "äckliga" utan bara "konstiga".
Gräs
Papper
Apelsinskal
Saltvatten
Kork
Tjära
Blod
Texempel. "Tomat" är också en smak som skulle kännas mycket konstig på en godis.
Håll dem sådär allmänna, så blir det roligare att använda slumptabellen. En tabell med BARA helkonstiga saker på är bara rolig att slå på tills man får upp något två gånger. En allmän tabell håller mycket längre än så.
Det var generella tips, när du har en färdig tabell kommer jag gärna med fler synpunkter. Tills dess...
/Rising