Mothership som nybörjar-SL?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag har extremt begränsad erfarenhet av OSR-spelande. Det närmaste tror jag är ett enda Fantasy-scenario som Arfert körde nån gång och som jag knappt minns.

Utifrån vad jag hört från andra så verkar det dock vara ett sätt att spela som jag definitivt skulle kunna tycka om. Så jag är lite sugen på att testa.

Och så finns ju Mothership. Jag blev väldigt imponerad när jag läste det; det kändes som ett enkelt och rent tematiskt väldigt passande regelsystem. Om jag ska köra OSR så känns Alien-aktig scifi mycket bättre än fantasy, oavsett om det är gonzofantasy eller ej.

Det jag skulle vilja ha nu är era bästa nybörjar-råd. Ignorera att jag spelat rollspel i snart 25 år och skrivit tio själv. Tänk på mig som en nybörjare som vill komma igång att spela med sina kompisar – och räkna med att även kompisarna är nybörjare. Och att alternativet "hitta en spelgrupp att köra med så ni får in schwunget" inte är ett alternativ.

Eller ja, om ni vill ha en mer verklighetsbaserad premiss: tänker att jag spenderat 25 år med att spela storyfokuserade och hyfsat linjära traddspel i BRP-traditionen, med en del inslag av friform och sådant. Och känner mig en smula vilse och överväldigad och osäker på vad som egentligen krävs.

Var är bäst att börja?
Vad behöver jag träna upp?
Vad är viktigast att hålla reda på?
Vad behöver förberedas?
Vad är viktigt men står inte i Mothership-grundboken eftersom alla tar det för självklart att alla redan kan det/vet det?

Är det bäst att värma upp med några mindre oneshots, eller kan man gå på typ Gradient Descent direkt? (Jag fick hem GD nyss, och blev himla sugen får jag väl säga. Men det känns också stort, nytt och överväldigande!)

Finns det något riktigt bra, nybörjarvänligt oneshot?
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,752
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag har inte provat Mothership så jag har inga god råd att komma med men är själv sugen på att spelleda det. Om jag skulle göra det skulle jag nog använda rymdstationen från A Pound of Flesh som bas och komma överens med spelarna om att expeditioner till Gradient Descent blir fokus för kampanjen (väntar dock fortfarande på att få hem mitt ex). Dead Planet skulle jag spara i fall rp råkar ut för något hyperrymds-missöde.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
412
Att spelarna ska vara kreativa, undersöka och ställa frågor snarare än att förlita sig på ett Finna dolda ting-slag. Låt dem hitta kartan om de undersöker i rätt skåp.

Resurser är viktigt och tar slut, om inte annat första klockan som ska börja ticka och leda till intressanta val.

Att inte fudge:a slag bakom någon skärm. Det är spelarnas resa som är intressant inte att spela upp en film.

Ta din prepp på allvar, vad händer om X timmar om inte slussen öppnas o.s.v.

Det kan fortfarande finnas slumpmoment (tabeller) samt fortsätt va kreativ och spontan som SL.

Det kommer gå bra, det värsta som händer är att man faller tillbaka i trad-hjulspår och det är inte hela världen.

Finns t.o.m. skills i Mothership, tänk på det som AD&D i rymden (obs skoj).
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Att spelarna ska vara kreativa, undersöka och ställa frågor snarare än att förlita sig på ett Finna dolda ting-slag. Låt dem hitta kartan om de undersöker i rätt skåp.
Alright, den biten ska jag nog klara. Har inte kört med tärningsslag-för-ledtrådar på över tio år =)

Resurser är viktigt och tar slut, om inte annat första klockan som ska börja ticka och leda till intressanta val.
Hur gör man för att komma ihåg alla resurser och alla nedräkningar?

Finns t.o.m. skills i Mothership, tänk på det som AD&D i rymden (obs skoj).
Jag har aldrig spelat AD&D =) Eller något D&D faktiskt, utom fyran litegrann.
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För att komma ihåg resurser brukar jag tilldela dom en tärning säg att du tilldelat spelarna en resurs på 10 luft som skall ticka ner varje runda då lägger du en blå t10 i din spelledarhörna och varje gång luften tickar ner så ändrar du bara tärningen till ett mindre nummer 10 till 9 till 8 osv. Skall maskinrummet explodera om 20 rundor ta en röd t20 och gör likadant om det är 40 rundor ta 2t20 osv .
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Är det bäst att värma upp med några mindre oneshots, eller kan man gå på typ Gradient Descent direkt?
Du kan säkert börja där direkt, har inte läst Gradient Descent men om den funkar som en vanlig mega dungeon.
Tänk att en session är en expedition till hålan och att det är som ett litet äventyr i sig. Sen kan ni göra så många expeditioner som ni orkar och har lust till, det finns inget krav på att liksom klara hela hålan.
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
583
Location
Skogen
Låt spelarnas val ha faktiska konsekvenser och slå inga tärningar om inte ett misslyckande på något sätt är intressant eller har märkbar effekt. Och. Det finns inget som måste hända. Ingen storyline, ingen plot, inga förbestämda scener. Låt det som händer hända. Spelarna ska vara drivande, det är deras jobb att föra handlingen framåt, inte SL.

Har bara spelat Mothership, aldrig spellett, men min känsla är att det är ett hyfsat traddigt spel i botten. Det kommer gå fint!
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Hur gör man för att komma ihåg alla resurser och alla nedräkningar?
Spelarna får själva hålla reda på sina resurser. Vad det gäller nedräkningar så är jag stort fan av slumptabeller för det. Alltså, du har ett tempo (in game) i vilket du slår för risk att någonting händer, och det är händelser som kan konsumera resurser. Jag vet inte om Mothership har ett bestämt tempo men det brukar t.ex. kunna vara varje 15 min eller en viss sträcka eller något sånt. Utöver det är det väl mat och facklor, och det brukar inte vara något problem (ticka av facklor i takt med encounter slagen).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Har bara spelat Mothership, aldrig spellett, men min känsla är att det är ett hyfsat traddigt spel i botten.
Ja, jag läste reglerna precis. Vanlig BRP ju :)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
OK, jag kan lika gärna använda den här tråden för att samla tankar och anteckningar.

Regelanteckningar:
  • Det står ingenstans vad som händer med lägre skills när man skaffar de högre – läser man bokstavligt så kommer någon med Expert-skillen Genetics (+15%) fortfarande bara vara Trained (+10%) när det gäller Biology. Folk på nätet förordar olika husregelvarianter.
  • Man borde anteckna ens nuvarande sammanräknade värde i Stat+Skill, så man slipper räkna +15 mitt under spel.
  • Det går inte att ta beskrivningarna av de tre nivåerna på allvar; man får se dem som 5%, 10% och 15% och lika grad av specialisering. Det är inte rimligt att en super-expert är 10% bättre än en novis, liksom.
  • När en rollperson dör, får spelaren börja om på level 0 då? Antar det.
Saker som behöver hållas reda på under spel:
  • Rollpersonernas ammo
  • Rollpersonernas stress
  • Rollpersonernas resolve
  • Rollpersonernas fobier
  • Rollpersonernas hälsa
  • Rollpersonernas credits
  • Rollpersonernas mat och vatten
  • Rollpersonernas vapen, rustning, övrig utrustning
  • Vilka eventuella droger rollpersonerna är beroende av
Det mesta av ovanstående lär ju varje spelare kunna hålla reda på själv.

Om jag förstått Gradient Descent-texterna rätt så är det alltså inte tänkt att man som SL själv ska hålla reda på var eventuella andra grupper håller hus hela tiden, utan bara använda slumptabellerna för att avgöra huruvida man möter på dem. Det är ju lite avlastande, åtminstone, även om det nog kräver ett slags improvisation jag är både ovan vid och obekväm med.

Jag är lite orolig för det här med mat och vatten. Jag behöver läsa närmare i Gradient Descent och se ifall det ens finns mat och vatten att hitta och isf var. Om man nu ska tracka sånt hoppas jag att det faktiskt finns på plats… Annars får jag hitta en annan lösning på det.

Jag skulle vilja ha all utrustnings-info mer lättillgängligt än i en ful tabell med alldeles för ihoptryckt typsnitt. Kanske någon form av utrustningskort?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Anteckning: Å ena sidan ska man bara slå om det är absolut nödvändigt.
Å andra sidan ska man i Gradient Descent slå 1t100 var tionde minut för att se om det blir en random encounter. Jag antar att detta är absolut nödvändigt =)

Vet ni vad jag skulle vilja ha? En elektronisk tärningsrullare, med fysiska knappar och typ röda LED-siffror eller så. Skulle hellre trycka på en knapp på en sån var tionde minut än ta upp två T10:or och rulla.


Jag hittade nåns "equipment spread", alltså typ små utrustningskort. De var tyvärr rätt fula och svårlästa, så jag ska nog sätta mig och göra egna, vad det lider.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,615
Vet ni vad jag skulle vilja ha? En elektronisk tärningsrullare, med fysiska knappar och typ röda LED-siffror eller så. Skulle hellre trycka på en knapp på en sån var tionde minut än ta upp två T10:or och rulla.
Kul idé. Man skulle kunna skriva ett litet program som rullar var tionde minut och ger ifrån sig ett larm om ett random encounter händer. Så slipper SL att tänka på det helt och hållet. Kunde vara användbart till alla OSR spel.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Kul idé. Man skulle kunna skriva ett litet program som rullar var tionde minut och ger ifrån sig ett larm om ett random encounter händer. Så slipper SL att tänka på det helt och hållet. Kunde vara användbart till alla OSR spel.
Enda nackdelen jag ser där är att SL då inte heller är beredd när alarmet går… Isf skulle jag nog hellre se det som en del av en lite större display som SL kontinuerligt håller koll på av olika skäl.

Jag undrar om man kanske skulle vid tillfälle försöka bygga något med typ en arduino och en E-inkskärm…
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Anteckning: Å ena sidan ska man bara slå om det är absolut nödvändigt.
Å andra sidan ska man i Gradient Descent slå 1t100 var tionde minut för att se om det blir en random encounter. Jag antar att detta är absolut nödvändigt =)
Jag misstänker att det är färdighetsslag man bara ska slå om det är absolut nödvändigt. Alltså skippa slag för spana, leta, utreda och sånt, letar de på rätt ställe så hittar de, annars hittar de inte. Skippa slag där kompetenta personer utför sitt värv. Skippa fysiska slag som de flesta normala personer i spelvärlden skulle lyckas med, typ simma, rida, klättra och sånt. Slå bara när rollpersonerna verkligen vill pressa sig och göra något på gränsen till sin förmåga.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
En fundering: Karta.
Jag tänker mig att när man ska utforska en dungeon så bör det finnas tre huvudalternativ…
  • Spelarna ritar egen karta
  • Spelarna får en karta, men den är väldigt begränsad och/eller full av felaktigheter
  • Spelarna får en mer eller mindre korrekt karta
Jag undrar vilken man bör välja för Gradient Descent. Å ena sidan är det ju lite roligt med ren utforskning i blindo, tänker jag mig. Att rita karta. Å andra sidan ger en karta lite vägledning i varthän man ska försöka ta sig. Man behöver ju inte direkt få information om enskilda rum.

Men jag vet inte. Jag behöver fundera… Och läsa lite närmare i modulen för att se om det står några rekommendationer.
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
93
Location
Kalmar
Jag har inte läst särskilt mycket av Gradient Descent så jag vet inte om de har några särskilda rekommendationer men jag kommer nog förbereda kartor av de olika våningsplanen för spelarna.
Om spelarna tänker på att koppla upp sig via konsoller, etc så kommer de att kunna spara ner kartorna och få tillgång till dessa, annars så får de rita en egen karta.
Men om dessa kartor är helt korrekta eller inte har jag inte bestämt än.
Jag har en tanke att låta det vara beroende på hur bra spelarna lyckas med hacking/computer slag. Om de misslyckas så kan de få en väldigt korrupt karta där mycket information är felaktig och delar av kartan inte går att läsa, om de precis lyckas så får de en äldre version av kartan där all info inte är up to date och om de lyckas väldigt bra så får de en korrekt karta över våningsplanet.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag har inte läst särskilt mycket av Gradient Descent så jag vet inte om de har några särskilda rekommendationer men jag kommer nog förbereda kartor av de olika våningsplanen för spelarna.
Om spelarna tänker på att koppla upp sig via konsoller, etc så kommer de att kunna spara ner kartorna och få tillgång till dessa, annars så får de rita en egen karta.
Men om dessa kartor är helt korrekta eller inte har jag inte bestämt än.
Jag har en tanke att låta det vara beroende på hur bra spelarna lyckas med hacking/computer slag. Om de misslyckas så kan de få en väldigt korrupt karta där mycket information är felaktig och delar av kartan inte går att läsa, om de precis lyckas så får de en äldre version av kartan där all info inte är up to date och om de lyckas väldigt bra så får de en korrekt karta över våningsplanet.
Jag har funderat på att ge dem en inkomplett, inaktuell karta med kanske de viktigaste större grejerna eventuellt utmärkta. En där de inte kan se vad som är låst/trasigt/blockerat etc.

Jag tror inte att jag kommer att orka förbereda en massa olika versioner av kartorna. Jag brukar själv inte vara jätteförtjust i att låta såna grejer bero på färdighetsslag heller, men don efter person. Och det är möjligt att det mest är en player skill-skada jag har med mig från mitt tidigare spelande…
 
Top