Problematiken är snarare att kicka igång mig när jag inte har något som så att säga triggar nyfikenheten (jämfört med att till exempel testa ett recept eller läsa en bok, saker som har lägre tröskel).
Jag tror att (iaf en bidragande orsak, kanske) att läsa en bok eller testa ett recept har en lägre tröskel för dig än vad tecknande har, är för att du relativt sett har högre kunskap och "teknisk färdighet" inom dessa fält än vad du har inom tecknandet.
Det är inte ett dugg konstigt, att lära sig läsa är mycket enklare än att lära sig teckna, och laga mat är vi fysiskt
tvingade till att göra vare sig vi vill eller inte. Är man skapligt tekniskt duktig på matlagning, kan man också vara friare kreativ i köket, det samma gäller att teckna.
Mitt enda konkreta tips vidare, som jag genuint tror är det steg du måste ta, är att göra dina "reps" med ritandet först, så kommer lusten och den kreativa och utforskande skaparglädjen komma
sen. Studera grunderna, gör figurer och former, rita hundra ansikten och sfärer med olika belysning, lär dig grunderna i perspektiv och förkortning etc. Köp ett dyrt skissblock och lite påkostade pennor så att det känns som du gjort en investering, köp kanske till och med ett par böcker eller betala för en kurs, så får du både övningsriktning och lite "skyldighet" att ta tillvara på det. Sätt en 15, 30, 45 eller 60 minuter varje, eller kanske varannan, dag. Gör det över längre tid, en månad, ett halvår, ett år etc.
Men gör det inte med målet att
"nu skall jag skapa något", gör det med målet att "nu skall jag öva på de grundläggande tecknarfärdigheterna över en bestämd period", och
se vad du har förmågan att skapa kreativt sen, som du inte kan nu.