Det viktigaste är att inse att skapa något alltid är en tiondel insperation och resten transpiration (svett).
Det gäller alltså att kunna skriva och och få ner saker, fast man inte egentligen känner helt för det. Det är helt enkelt jobbigt att få ner något på papper, men det är å andra sidan det som skiljer förlorare från de som kan åstadkomma något.
Om du nu verkligen inte kan ta dig själv i kragen och få ner något ändå, så har jag några saker jag brukar ta till:
1. Skapa tillsammans med en eller två till personer. Då kan man hjälpas åt att släpa med den andre när den inte orkar längre. Det är dessutom ganska skoj att vara kreativa tillsammans. Fast det måste vara någon som du kan lita på och som inte låter dig göra allt jobbet.
Ha gärna en dator och turas om att skriva medan den andre säger vad det skall stå. Alternativt flera datorer och verkligen massproducera text. Kvalitet kommer efter kvanitet här och något som kan fixas i efterhand.
2. Testspela med trevligt folk då och då. Du ser hur skoj ditt alster faktiskt är och med lite tur får du energi att fortsätta stoppa in text i datorn.
3. Arbeta inte hela tiden på samma sak i ditt projekt. Byt mellan de jobbiga, men nödvändiga bitarna och de enkla och skoj bitarna.
4. Sätt upp mål, typ "På Gothcon skall jag leda en turnering i mitt system", "När Pia fyller år skall hon få första kopian av den här världen", "På torsdag skall kapitel tre vara klart". Se gärna till att det finns ett motiv för just de målen, inte bara abstrakta gränslinjer du sätter för dig själv.
5. Skriv fort och rätta i efterhand. Det är lättare att gå tillbaka och göra saker snygga, efter man väl fått dem på papper, än under tiden. Om du blir av med den obekväma biten att få ner texten, så kan du göra det där som gör att saker ser bra ut efteråt.
6. Om du verkligen inte tycker om ditt alster, så lägg av med det. Ingen annan lär gilla det heller då.
Om du gillar det - få fler att gilla det och bli inspirerad av deras entusiasm över vad du skapar.
Jag kommer säker på mer, men det var vad jag hade just nu.