Kort rättning
"jag har hört Krille berätta att i Västmark stridfanatiskt folk snabbt besvikna när de märker att de håller på att förblöda av en "liten" skada (förlåt Krille om jag inte kommer ihåg vad du sagt/skrev så bra)"
Du är förlåten. Det var inte stridsfanatiskt folk, utan spelare som var vana vid AD&D. Och de blev snarare besvikna över att det inte fanns några mirakelkurer som man kunde gulpa i sig och sedan hoppa upp på fötterna igen, utan man blev sängliggande i sex veckor istället. Och det tyckte de inte om.
De stridsfanatiker (i betydelsen "folk som faktiskt har provat på någon form av fysisk strid och är fanatiska kring det, som till exempel SCAiter, kendoka, värjfäktare och en eller annan re-enactor") som jag har träffat som har spelat Västmark har tvärtom gillat det.
Och nu tillbaka till ämnet:
Jag ser egentligen inget problem med att rollspel innehåller strid. Vad jag däremot ser ett problem med är när momentet mer eller mindre blir isolerat från resten av spelandet. Just här ser jag ett exempel i DoD - striden blir väldigt lätt ett moment för sig som går ut på att bulta ner monstrets KP till noll, istället för en del av rollspelandet. Jag byggde Västmarks stridsregler just för att stridsmomentet inte skulle skiljas från rollmomentet, utan bli en integrerad del av resten av spelet. När rollpersonen drar svärdet och vrålar "För Västmark och prins Vilhelms ära!" och sätter igång att bulta ärkefienden för kung och fosterland (inte att spelaren rullar tärningar för att sänka SLPns KP till noll), då har jag nått mitt mål.
Det här är min ringa åsikt och erfarenhet, men DoD har inte någonsin lyckats nå upp till detta mål. Faktum är att det är rätt få spel som har lyckats: Castle Falkenstein är ett, liksom Pendragon, Feng Shui och gamla Star Wars. Det finns säkert några till. Så för min del skulle nog mängden strid i DoD minska radikalt, eftersom det inte är foglöst integrerat i resten av spelet. För övrigt var det precis detta som hände under mina sista år av DoD-spelande...
Det är möjligt att denna separation också är anledningen till att strid är mer förekommande i DoD, eftersom målgruppen för spelet i många fall inte har fogat samman stridsmomentet och rollmomentet, eller utvecklat rollmomentet i tillräckligt hög grad.