Nekromanti Motra: En Världs Återfödelse (Projekt)

Empress

Veteran
Joined
2 Nov 2015
Messages
10
Tjenare! Jag är ny till forumen här men har hållit på med Rollspel i många år. Just nu så arbetar jag med ett bordsrollspelsprojekt som heter Motra: En Världs Återfödelse! Spelet kommer att komma in i Alpha i Februari och vi behöver testare och Feedback! Här kommer en kort pitch och om du är intresserad av att vara med och testa eller bara ge Feedback så gå med i denna grupp på facebook https://www.facebook.com/groups/1629309493991192/?fref=ts

Där finns allt material tillgängligt för att speltestas, Spelets regler är just nu spelbara men lite kaosartade, men detta kommer att lösas till februari

Motra är ett Post Apokalyptiskt Science Fantasy spel, där överlevnad är i fokus. I en värld som är grym men med hopp om framtiden ska ni utforska världen, varför gick den gamla civilisationen under och varför har dödsoffren till mutantsjukan slutat? Medan du duckar skott, slåss med mutanter och kallar på gudarnas krafter så står din överlevnad på spel, är du beredd att möta de faror som väntar i Motra?

I de enorma öknarna som kallas hem så finns många mysterier och tecken från de gamlas värld, men en ny värld har fötts och makten tas av den starke.

Spelet är ett d10 baserat spelsystem byggt från grunden som är utvecklat av Emelie Rodin och Arvid Boberg under de senaste 2 åren. Har du några frågor är det bara att fråga på!
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,613
Location
Malmö
Spännande! Har tyvärr inte tid att hjälpa till men det ska bli kul att följa ert projekt ????
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,781
Jag säger som Nässe, det låter spännande men jag har tyvärr inte tid att speltesta eller läsa.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Hej hej. Vad roligt med ett nytt spel! Jag blir nyfiken på vad som skiljer ert spel från andra och vilka berättelser det ska hjälpa en spelgrupp att skapa. Och vad innebär ett d10 system?
 

Empress

Veteran
Joined
2 Nov 2015
Messages
10
Ett d10 system är ett system helt baserat på d10:or, valet att använda dem var för att vi i början hade ett skadesystem som var ganska dåligt men förlitade sig på en 10 gradig skala och sen så hänge det bara med vidare att inte ha med andra sorters tärningar.

Grundtanken var att vi ville ha ett spel som visade upp religiösa konflikter, med korståg och liknande. Men vi ville inte använda dem historiska korstågen. Sen blev spelet även inriktat mot skräck, historieforskning och hjältedåd mot oddsen. Efter många iterationer över de senaste två åren har vi äntligen kommit till en punkt där vi känner att vi har fått detta på en jämn nivå, där man gör allt av detta.

Spelet ska skapa spelsituationer där man behöver bestämma sig för att låta sin mutantsmittade vän leva eller om man ska avsluta deras lidande, där man försöker överleva i en värld sargad av krig, maktkonflikter och intriger. Du är en grupp med överlevare, som av ödetsnyck dras in i något mycket större.

Ödet är en stor del av spelet, spelarna är i början inte mycket mer än de vanliga personerna som lever i världen (Även om detta innebär övernaturliga krafter, alla har detta) men om man överlever till den punkten att man är mäktig och låter ödet leda ens steg, hur många av dina vänner har burit dig dit med kostnaden av sina liv? Och hur reagerar din karaktär i en sådan situation.

Det är en kortare beskrivning. Just nu så arbetar vi mest med Regler och att knyta ihop säcken på världen, sen kommer det komma Äventyr för att sätta stämningen (Vi har ett i pipeline just nu men ingen deadline). Dessutom arbetar vi med att skriva pitches och korta små historier som skall pryda boken med stämning.

d10 systemet är en förenkling av ett D100 system (Typ WH40K Rollspelet). Systemet är designat för att vara smidigare att hantera för att få strider att flyta bra. Just nu förenklar vi fortarande systemet från det brutna vraket det en gång var. D10:or används för att lösa alla sorters konflikter. Så som klättrande, spårande, strid och dyl.

Spelet innehåller inga karisma värden (Personlighet, Karisma eller dyl) och rollspelandet är helt upp till spelarna. Detta leder till, vad vi har märkt, mer spelande från spelare, då det inte längre går att slå på Seduce eller Bluff för att lyckas få en karaktär att göra något oresonligt mot dennes karaktär, utan spelarna måste möta spelledarens personligheter, syna spelledarens bluffar, interagera med dem.

Spelet kräver med andra ord en ganska driven spelledare. Men vi har testat med väldigt mycket olika spelledare med olika erfarenheter och det har fungerat bra med det vi har testat.

Om du är intresserad av att veta mer exakta detaljer om spelet är det bara att gå med i FB gruppen och ladda ner nuvarande utkastet av reglerna (Däremot är de fortfarande väldigt rough around the edges, Den planerade versionen som kommer i Februari har mycket renare utskrivna regler)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,497
Location
Ludvika
Empress;n145165 said:
Spelet innehåller inga karisma värden (Personlighet, Karisma eller dyl) och rollspelandet är helt upp till spelarna.
Well, förutom det här låter spelet väldigt häftigt. Jag avvaktar nog tills ni fått upp de tillsnyggade regerna i februari, men jag är helt klart nyfiken.
 

Empress

Veteran
Joined
2 Nov 2015
Messages
10
Rymdhamster;n145168 said:
Well, förutom det här låter spelet väldigt häftigt. Jag avvaktar nog tills ni fått upp de tillsnyggade regerna i februari, men jag är helt klart nyfiken.

Vi har speltestat både med och utan och det har generellt mottagits bättre efter ändringen, det är lite av en ändring från det man är van med om man kommer från spel som förlitar sig på just sådana värden och vi i gruppen är öppna för att lägga in det igen om det känns som att det saknas (Vi har haft en relativt sluten Speltestningsgrupp med ungefär 5-7 spelledare och 20 tal olika spelare fram tills nu) efter att folk har speltestat! :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,497
Location
Ludvika
Empress;n145170 said:
det är lite av en ändring från det man är van med om man kommer från spel som förlitar sig på just sådana värden
Bara en personlig preferens och spelstil. Jag vill gärna kunna ersätta en massa prat med ett par tärningsslag ibland för att komma vidare i handlingen. Det var mest tänkt som en headsupp om att eventuell feedback från mig kommer att vara färgad av denna smak och spelstil =)
 
Top