Rickard;n346570 said:
...och sänka CL ökar pingponget, så jag förstår inte konceptet med regeln med utmattning i första fallet.
Det är en anledning till varför jag aldrig körde minus för skador, för det ökade längden på striderna i Drakar och demoner.
Precis, man vill ju att utmattning ska drabba försvar mer än anfall. Vilket både avslutar en strid som riskerar att bli långdragen men också känns mer rimligt.
HT simulerar det genom att man har gard som sjunker och först när det är borta tar man skada (för normala utfall). Eftersom gard återställs direkt efter striden så har ingen egentligen skadats förrän gard är eliminerat. Då ryker också möjligheten att göra en del specialhandlingar som kostar gard.
Känslan jag får är att striden börjar elegant men sedan övergår till ett mer oraffinerat köttande när kombattanterna börjar bli trötta, skadade, rädda och blodiga.
Och eftersom gard är som en förlängning av hälsa (med samma system) tycker jag inte att det gör bokföringen svårare heller.