Nekromanti [Motstånd] Yrkesfärdigheter

Zadrith

Hero
Jag har gjort en första lista på de yrkesfärdigheter, det vill säga färdigheter som bara vissa rollpersoner har, som jag vill ha med i Motstånd. Spelet utspelar sig år 2027 i Sverige och rollpersonerna är motståndsmän som kämpar mot den fascistiska regimen som styr landet.

Listan ser ut så här

Bokföring
Bergsbestigning
Chaufför
Datorer
Elektronik
Fallskärmshoppning
Farmakologi
Fotografering
Juridik
Kirurgi
Låsdyrkning
Medicin
Mekanik
Naturvetenskap
Navigation
Pilot
Rida
Sprängämnen
[Språk]
Spåra
Säkerhetssystem
Tunga maskiner
Tunga vapen
Överlevnad
Det jag skulle vilja ha hjälp med är:

1. Saknas någon viktig färdighet

2. Är det någon färdighet som känns helt irrelevant
3. Är det någon färdighet som borde heta något annat

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Bokföring och Fotografering har jag lite svårt att se hur de kommer in i kampen mot nassarna.

Och det är lite taskigt att tvinga någon som vill vara helare att ta tre färdigheter: farmakologi, kirurgi och medicin. Behövs det?

Navigation, inkluderar det att köra båtar? Eller ligger det under Pilot? För motståndsrörelsen använder nog båtar, det tror jag.

Sen saknar jag Historia. Motståndsrörelsen producerar så klart sin egen historieskrivning, för att bekämpa regimens falska historieskrivning.

Zadrith

Hero
Skarpskytten;n118896 said:
Bokföring och Fotografering har jag lite svårt att se hur de kommer in i kampen mot nassarna.

Och det är lite taskigt att tvinga någon som vill vara helare att ta tre färdigheter: farmakologi, kirurgi och medicin. Behövs det?

Navigation, inkluderar det att köra båtar? Eller ligger det under Pilot? För motståndsrörelsen använder nog båtar, det tror jag.

Sen saknar jag Historia. Motståndsrörelsen producerar så klart sin egen historieskrivning, för att bekämpa regimens falska historieskrivning.
Bokföring tänkte jag att man kunde använda för att se om pengar förskingras till suspekta projekt eller kanske för att själv förskingra pengar till motståndsrörelsen.

Fotografering kan jag däremot hålla med dig om. Den är ett resultat av att en av de arketyper jag tänker mig är journalist som tröttnat på att vara regimens redskap och vill sprida den sanna bilden av verkligheten (med bilder).

När det gäller helaren så kommer man att skulle man nog kunna slå samman det på något vis men någon som vill vara en bra soldat kommer att behöva minst lika många färdigheter så av den anledningen är det nog inte fel.

Jag tänker mig nog att båt ligger under chaufför men pilot kanske är bättre. Navigation är nog ganska överflödig för jag tänker mig ändå alltid har möjlighet att lägga till vilka färdigheter man vill om man vill att en rollperson av någon anledning ska vara exempelvis vinkännare eller arkeolog.

Du har rätt i att historia borde läggas till och jag har själv kommit fram till att jag måste ha med dykning.

Tack för hjälpen

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag är med på Bokföring, det är så klart viktigt. Du ska kanske till och med bredda den till Ekonomi? Motståndsrörelsen måste ju finansiera sin verksamhet - och det är svårt att slåss mot skurkarna när man måste ha ett heltidsjobb,

Jag tänker att fotografen kan få ta foton utan att ha en färdighet, om det blir aktuellt.

Dykning är ju ett måste!

Och vassego!

Snow

Swashbuckler
Bygge eller konstruktion hade varit nice. Mycket bra färdighet för att se var man ska spränga om man vill sänka ett stort hus.

En kemist kan arbeta i laboratorium, tillverka sprängmedel och analysera olika prov.

En läkare kan både medicin och farmakologi. Däremot kanske första hjälpen kan vara en annan färdighet. Ambulanspersonal kan ta hand om ett brutet ben men står handfallen inför cancer.

Djurskötaren kan ta hand om hästarna som man rider runt i skogen med.

Zadrith

Hero
Snow;n119003 said:
Bygge eller konstruktion hade varit nice. Mycket bra färdighet för att se var man ska spränga om man vill sänka ett stort hus.

En kemist kan arbeta i laboratorium, tillverka sprängmedel och analysera olika prov.

En läkare kan både medicin och farmakologi. Däremot kanske första hjälpen kan vara en annan färdighet. Ambulanspersonal kan ta hand om ett brutet ben men står handfallen inför cancer.

Djurskötaren kan ta hand om hästarna som man rider runt i skogen med.
En färdighet för att hitta svaga länkar i konstruktioner av olika slag är helt klart en bra idé.

Jag slog ihop kemi, biologi och fysik till naturvetenskap men det kanske är något man ska dela på. Det är trots allt ganska omfattande ämnen som alla kan vara användbara.

Första hjälpen finns med bland grundfärdigheterna som för övrigt är följande färdigheter:

Akrobatik
Allmänbildning
Argumentera
Charm
Första hjälpen
Kasta
Klättra
Leta
Lyssna
Närstrid
Simma
Självkontroll
Skytte
Skådespel
Smyga
Styrka
Undvika
Uthärda

Jag tror att jag kommer att låta kunskapen om hur man tar hand om sina hästar får ingå i Rida, däremot kanske det hade varit bra med en färdighet för att träna, sköta och hantera hundar som ju kan vara bra till lite av varje för en grupp motståndskämpar.

Tack för hjälpen

Fjodor Pollett

Swordsman
Jag föreslår
Propaganda (för subversiv krigföring via media)
Uppvigla (för den mer personliga touchen när man vill få med sig massorna)