Nekromanti Motståndsslag mot magi (Regelfråga)

Surukai

Warrior
Blödning räcker väl för att effektivt mörda någon, även så lite som Ob2t6 blödningsTAKT dödar den största tirak :gremsmile:

DesertRain

Hero
Man kan ju alltid teleportera fienden upp i ett träd, upp på ett hus eller liknande.

Fienden

Hero
k7e9 said:
Petter42 said:
Jo, men effekten säger ju även att man måste "komma ut" med fötterna på marken. Man skulle ju kunna slänga upp en stor jordklump i luften också!
Det står det minsann, det har jag helt missat. Så ingen instant-death-teleport då.
Egentligen ganska skumt om man funderar rent magiteoretiskt, vari ligger problemet att teleportera sig (eller någon annan) upp i luften?
Kan man inte teleportera någon ut i en sjö heller då? Eller hamnar dom på havsbottnen då? Eller är det omöjligt att teleportera någon ut över vatten?
Går det att teleportera någon från ett skepp till ett annat? Det är ju ingen "mark" på skeppets deck.
Eller är det bara en ren och skär balanserings-begränsning för att instant-death-teleportering inte ska vara möjligt?
Det sistnämnda känns ganska trist, har någon som är mer magiteoretisk än jag något in-game svar på varför det inte går? Jag menar magikerna i Mundana borde ju undra varför de inte kan teleportera sig så de hamnar en liten bit över marken om inget annat.
Anledningen kan vara den, att när den ataxatropiska effekten utlöses måste man följa en geotropisk kraftström för att få en säker teleportering. Effekten är utformad av magikerna på det sättet, eftersom ingen vill som sagt hamna i fel magiström och lyckas återsamla sin kropp 100 meter upp i luften, eller i Drömmarens Bur.

Men, på grund av att detta är i grund och botten en väldigt dum balansgrej tar jag från och med nu bort den ur mitt Mundana!

duncan_UBBT

Swordsman
En annan teori kan vara att man måste ha full kontroll när man teleporterar sig. Samma mängd kraft måste fortsätta påverka en även efter teleporteringen. Om man teleporterar sig upp i luften försvinner lägesenergin från marken, och helt plötsligt får tyngdkraften fritt spelrum. En snäll spelledare kan ju alltid låta en innovativ spelare teleportera sig upp i luften mot extra svårighet för att kompensera kraftrubbningen som sker.

Regmolar

Swashbuckler
En enkel anledning kan ju vara att effekten designades/upptäcktes av en magiker som inte såg någon poäng med att kunna teleportera ned sig i marken/i luften ovanför ett schakt/dal/djup grop, och därför konstruerade den så att man hamnar på marken, och ingen har haft anledning nog att protestera för att uppfinna en egen version. Det är helt enkelt en säkerhetsspärr inbyggd i effekten, precis som villkoret att man måste ha sett eller besökt platsen förut; det minskar risken att hamna inuti en vägg och dylikt ganska drastiskt...

Jag ger en komplett magiteoretisk förklaring till den som skapar den första tillräckligt avancerade teorin om varför effekter ser ut som de gör öht. Det är svårt att förklara blixten utan kunskap om elektricitet, så att säga...

Fienden

Hero
Regmolar: Vi får sätta oss ner och skriva vår bok Fysiska Mundana någon gång. :gremwink:
DÅ kan vi ta reda på hur och varför effekter fungerar. Tills dess: FRAM FÖR SPEKULATIONER!

Jag skulle kunna försöka skriva ihop något rabbel, men inte just nu. Något upptagen på annan front. =)

Regmolar

Swashbuckler
Att den följer gränslinjen mellan det stora geotropiska fältet i marken och det stora pneumotropiska fältet i luften är det som låter vettigast om man ska spekulera i mekanismer, så jag stöder den teorin tills det kommer en bättre.

duncan_UBBT

Swordsman
*Improviserar en 20magn 'Binda Demon' mycket snabbt med 22 extra filament, allt taget från kongelat jag alltid bär med mig* - Ob1T6 mot Besvärjelse.

duncan_UBBT

Swordsman
Vad är det som säger att man inte kan kongelera daimotropi? Allt man behöver en talisman utan transformator. Räcker med en 1a rangens demon. Dessutom minskar en 1a rangens demon i en talisman risken att den går sönder. Sedan behöver man bara ett par år utan att bli störd. Sedan, moahahaha!

(Har iallafall inte hittat någonting som hindrar en från att kongelera Daimotropi)

Ok, hittade vart det stog nu. VARFÖR?!?!?! VARFÖÖÖR?!?!

duncan_UBBT

Swordsman
Eh, där använder de ordval såsom 'Hittils har ingen' och 'så antas det vara omöjligt'. I Mystik & Magi sidan 64 står det: 'Nästan alla typer av filament kan kongeleras med undantag för teotropiska, daimotropiska och psykotropiska'.

Dessutom skulle nog någon förnuftig Murtachdrake äta upp en innan man han använda 'Binda Demon' på ett gudainkarnat.