Nekromanti Motton och andra saker man kan skriva på sköldar och grejer

God45

#PrayersForBahakan
Det här kom upp i en annan tråd och jag gillade det så, coola saker man kan skriva på en sköld eller liknande. Baruch dayan ha’emet. Hebreiska för "Välsignad är den sanna domaren" och något man säger när någon dör plötsligt eller våldsamt. Gud har bestämt att de ska dö och det är bara att acceptera det. Bra grej att ha skrivet på sin flagga om man är en hardcore Paladin eller en Blackguard.

Vae Victis. Segrarens väg eller "Ve till de besegrade".

Och så en klassiker. Blood for the blood god skulls for the skull throne!

Har ni några bra?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Är man adelsman tycker ju jag att namn och familjevapen är givet. Så att motståndare vet vem de möter!

Godzillikles

Veteran
Desdichado! Tror det är spanska för "olycklig, förfördelad, otursförföljd, dåligt behandlad av ödet". Som alla som ser Ivanhoe en gång om året vet, är det även något att ha på skölden.

¡qué desdichado soy!

Godzillikles

Veteran
solvebring;n68243 said:
Hellre en sköld på armen, än ett svärd i tarmen

Sorry, jag var bara tvungen!
Hehe, ja, eller "Hellre sköld på arm än svärd i barm" om man vill vara lite mindre... äcklig?

Rhodryn

Hero
"Exitus acta probat."

Vilket betyder något i stil med: "Ändamålet helgar medlen", "The result justifies the deed", "The ends justify the means", och andra liknande grejer.

Jag fick det från Vindicare Assassins i WH40K. Men det mottot fanns ju så klart sedan långt innan GW ens fanns som företag. George Washington använde det tydligen, t.ex. Ursprunget dock är tydligen från runt år 0 (+- några årtionden), av en poet vid namnet Ovid. Inte för att jag själv är av åsikten att "Ändamålet helgar medlen", det har jag aldrig igenligen tycks alls. Den stora anledningen till att "Exitus acta probat" sitter hårt i skallen på mig är för att jag gillade Vindicare Assassin modelen plus deras backgrund som krypskytts lönnmördare.

Här är dessutom de två grundsiderna till en stor mängd motton mm till Warhammer 40K och Fantasy, från WH wiki sidan "Lexicanum". En annan sida jag också kan föreslå för att hitta riktiga motton mm är Wikiquotes. :)

Zorbeltuss

Hero
Alea iacta est - Tärningen är kastad
Quoniam id non pelvis - Denna är inte menad åt ditt skrev
Leoni ludit te moriamur - När lejonet leker med dig, dör du
Excessus autem est non ad bellum - Excess är inte menat för krig.
Sanctificate bellum - Förbered dig för krig
Est ergo proelium in quo habito - Striden är där jag lever

Kanske mer menat åt legoknektar än åt riddare men endå :)

/Luna Lovegood

slanfan

Hero
The blade itself incites to deeds of violence.

Kanske även något som antyder att man är värd pengar som gisslan, och därför är värd att tas levande...

.113

Swashbuckler
"Denna sida fram" kanske inte är så spännande som vissa, men absolut värt att nämnas.

Annars gillar jag t.ex. "Blood makes the grass grow"