Here we go...
S
P
O
I
L
E
R
S
!
Sådär ja, nu var det avklarat...
När jag läste om The Unknown God och gudsfällan kopplade jag ihop detta med djungeln som en gång funnits kring tornet på något sätt... Efter detta fortsatte min sanitybefriade hjärna att dra små associationer kors och tvärs, och jag kom fram till att detta erbjöd en möjlighet att totalt krossa rollpersonernas tro på allt gott genom att ge all religion en synnerligen obehaglig mythos-förklaring. Hur? Låt mig förklara... (hoppas att inga religiösa forumdeltagare känner sig kränkta bara, tror alla vet att jag inte vill provocera någon)
I grova drag:
Djungeln kring gudsfällan är vad som en gång var Edens Lustgård. Elder Things (ETs) konstruerade gudsfällan, blabla, den började brytas ned... ETs skapade människorna och allt annat liv på jorden _enbart_ för att hålla ihop gudsfällan. The Unknown God är alla religioners Gud; alla de sinnen som har varit kopplade till gudsfällan har gett Guden en sorts bild av människor, en bild som visar hur rasen kan utnyttjas för att fria Guden. Animiculina som sprids över jorden skapar profeter, religiösa ledare och sekter. Likt Enolsis i Delta Green "skördar" animiculina kraft från mänskligheten, kraft som går till Guden och hjälper den att slita allt hårdare på sitt fängelse. Kraftfulla religiösa upplevelser är direkt kopplade till den fruktansvärda samvaro som uppstår när ett medvetande sammanlänkas med Guden. Impulserna att dyrka härstammar direkt från de mänskliga hjärnor som är länkade med Guden genom the Wall of Skulls, hjärnor som blir Gudens tillgång till mänsklighetens kollektiva undermedvetna...
På ett mer detaljerat plan tänker jag fylla The City och kringliggande sevärdheter med skrämmande paralleler till Bibeln, i synnerhet Genesis och Uppenbarelseboken. Viktiga ETs får rollen som diverse änglar, kanske till och med en del shoggothar tilldelas den äran. Det jag tycker om med hela projektet är att något som man förknippar så intimt med mänskligheten visar sig vara en ofattbar perverterad och sjuk sanning, en sanning som skrikande vittnar om människans meningslöshet och det lovecraftianska faktum att vi helt enkelt inte passar in i universum. Dessutom ger det hela en väldigt djup känsla av hopplöshet och depression; religion, något som nästan definierar det vi kallar mänskligt, visar sig vara direkt pådrivande för den stundande apokalypsen. Och det finns egentligen inget som man kan göra åt det heller...
Jag har inte tänkt så mycket längre än så; självklart är det mycket som måste petas om, och framförallt måste jag plugga Bibeln. Men jag gillar verkligen grundtanken, jag blir nästan ledsen själv när jag tänker på det... /images/icons/laugh.gif Tänk bara hur en kristen rollperson faller på knä i djungeln nedanför Tornet, skakande av kosmisk fasa för stor för hans kropp att hantera då han inser att han ligger nedanför det träd där Ormen fick Eva att äta av äpplet...
Jag vill ha reaktioner, förslag, kritik, tankar och allmäna reflektioner. Tack! /images/icons/smile.gif
-Gaxar, som inte har tänkt längre... det är eran uppgift