Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Jag håller så smått på att starta upp en Mouse Guard-kampanj. Liksom tidigare gånger jag spellett MG så kommer jag göra några avsteg från kanon. T.ex. så talar alla svenska - städerna har svenska namn och jag har en egen karta över territorierna som skiljer sig en aning från originalet. Och naturen blir svensk (eller snarare sörmländsk).
Nu funderar jag på att ändra lite i rekryteringen, skapandet av rollpersoner, när man väljer rangen Guardmouse (musgardist svenska, den näst lägsta av gardets ranger). Att spela musgardist brukar inte vara sådär jättepopulärt i min erfarenhet. Patrulledare, patrullgardister och ömtassar har alla sina nischer, som ledare, oberoende veteraner eller unga, uppstudsiga rekryter. Musgardisterna är lite mitt emellan. Så att göra dem aningen mer attraktiva vore intressant.
Dessutom så vill jag väva in lite mus-historia i rollpersons-skapandet. I mitt MG så ägde vesslekrigen rum 1148-1150 och försvaret av territorierna till stor del utgjordes av civila möss som slogs för sina hem. Några av dessa civilister gjorde bra ifrån sig och gavs mantlar av gardet - utan att ha gått den vanliga vägen som lärlingar och ömtassar. Dessa musgardister, som hade sitt elddop innan de ens hade övervägt att söka sig till gardet, vill jag att man ska kunna spela.
Frågan som återstår är såklart vilka ändringar i rekryteringen jag ska göra.
Senior artisan - den hantverksmästare som man gått som lärling som - ryker ju direkt. Eventuellt skulle man kunna ersätta färdigheten med någon kunskap civilisten plockat upp under sin tid som soldat. Laborer kanske. Jag vill också ge musgardisten möjlighet att ha plockat upp ett trait som säger något om erfarenheterna i fält. Defender. Jaded. Scarred. Fast traits är rätt kraftfulla, så det är en rätt stor ändring.
Mina Mouse Guard-trådar har ju inte rönt jättestort intresse tidigare, men har ni några idéer och tankar så får ni gärna komma med dem. Jag lär plita ner lite fler funderingar här allteftersom jag får dem.
Nu funderar jag på att ändra lite i rekryteringen, skapandet av rollpersoner, när man väljer rangen Guardmouse (musgardist svenska, den näst lägsta av gardets ranger). Att spela musgardist brukar inte vara sådär jättepopulärt i min erfarenhet. Patrulledare, patrullgardister och ömtassar har alla sina nischer, som ledare, oberoende veteraner eller unga, uppstudsiga rekryter. Musgardisterna är lite mitt emellan. Så att göra dem aningen mer attraktiva vore intressant.
Dessutom så vill jag väva in lite mus-historia i rollpersons-skapandet. I mitt MG så ägde vesslekrigen rum 1148-1150 och försvaret av territorierna till stor del utgjordes av civila möss som slogs för sina hem. Några av dessa civilister gjorde bra ifrån sig och gavs mantlar av gardet - utan att ha gått den vanliga vägen som lärlingar och ömtassar. Dessa musgardister, som hade sitt elddop innan de ens hade övervägt att söka sig till gardet, vill jag att man ska kunna spela.
Frågan som återstår är såklart vilka ändringar i rekryteringen jag ska göra.
Senior artisan - den hantverksmästare som man gått som lärling som - ryker ju direkt. Eventuellt skulle man kunna ersätta färdigheten med någon kunskap civilisten plockat upp under sin tid som soldat. Laborer kanske. Jag vill också ge musgardisten möjlighet att ha plockat upp ett trait som säger något om erfarenheterna i fält. Defender. Jaded. Scarred. Fast traits är rätt kraftfulla, så det är en rätt stor ändring.
Mina Mouse Guard-trådar har ju inte rönt jättestort intresse tidigare, men har ni några idéer och tankar så får ni gärna komma med dem. Jag lär plita ner lite fler funderingar här allteftersom jag får dem.