Nekromanti Mouse Guard-hack: Fimbulvinter

Krille

Super Moderator
  • Tvätta bort mössen. Sorry, det blir andra raser: människor, ljusalver, svartalver och vaner. Framförallt kommer raserna att reflekteras i aspekter av Natur.
  • Väder får en liten otäck extraregel. Varje vinter får spelledaren ta ett väderomslag från vår, sommar eller höst, och flytta till vintern. Dessutom kan det hända att spelledaren får göra det vid andra tillfällen också. Så våren, vintern och sommaren blir kortare medan vintern blir längre.
  • Ett värde Fördärv införs. Det funkar lite som ett
  • Ett magisystem ska konstrueras. Till hjälp har jag en Magic Burner och mitt gamla runmagisystem från T10- och DDK-varianterna.
  • Några nya färdigheter, som Rida och Segla. Några existerande byggs om.
  • Rollpersonsskapandet anpassas en smula. Det blir nog inte grader som avgör vad man får plocka från, utan mer roller.
  • Bland det första spelarna ska göra när de bygger rollperson, innan de gör rollpersonen, är att konstruera den ätt som de tillhör, med land och folk och resurser.
  • Och så behövs en klase uppdrag, förstås.

Zire

Swashbuckler
Wow, jag hoppas att du ror det i land. För jag diggar det jag har sett av Fimbulvinter, och systemet i Mouse Guard är ju bara så bra.

En grej som jag hade velat ändra om jag hade hackat MG är "vapen" i konflikter som inte är strid. Jag tycker vapnens effekter fungerar bra och verkar väl testade, men eftersom konfliktsystemet är gjort för att hantera nästan vad som helst, så borde de kunna användas i alla typer av konflikter.

Mitt förslag är att man har någonting liknande vapnen fast beskrivet som abstrakta effekter som kan användas i alla konflikter. Dessa skulle kunna se ut ungefär som vapnen gör i MG (utom halberd som inte har några nackdelar jämfört med spjut och yxa).
T.ex. "Tungt avslut" (MG reglerna för yxa), "Mångsidig" (MG reglerna för svärd) etc.

Så för konflikter som du tar upp i boken så behöver du bara mappa konfliktens vapen till effekterna.
T.ex.:
Effekter
Tungt avslut - Om attacken lyckas addera en lyckad tärning.
Mångsidig - Bestäm varje omgång vilken typ av handling som får en extra tärning.

För en stridskonflikt välj vilket vapen som främst kommer att användas av personen för att vinna konflikten:
Yxa (Tungt avslut) - När man träffar gör det ont.
Svärd (Mångsidig) - Bestäm din pose från gång till gång.

För en övertalningskonflikt välj vilken kunskap/verktyg som främst ska användas i övertalningen:
Bevis (Tungt avslut) - Kan beviset appliceras väger bevisbördan tungt.
Kännedom om offrets bakgrund (Mångsidig) - Kunskap om en person ger goda möjligheter att hitta en övertygande argumentation.

För en resekonflikt (mot miljön) välj vilken kunskap/föremål som främst ska användas för att ta sig till målet:
Känner personer efter vägen (Tungt avslut) - Planera rutten efter kontakterna. Går det bra så kan den extra vilan kompensera den längre vägen.
Karta (Mångsidig) - En bra karta är grunden till all planering.

Alltså: konfliktens "vapen" mappar mot effekter som är abstrakt regelformulerade. Istället för att uppfinna regler för vapnen för varje typ av konflikt så behöver reglerna och spelledaren (för konflikter som inte tas upp i reglerna) endast mappa mot de befintliga effekterna, istället för att uppfinna helt nya regler varje gång.

Krille

Super Moderator
Zire said:
Alltså: konfliktens "vapen" mappar mot effekter som är abstrakt regelformulerade. Istället för att uppfinna regler för vapnen för varje typ av konflikt så behöver reglerna och spelledaren (för konflikter som inte tas upp i reglerna) endast mappa mot de befintliga effekterna, istället för att uppfinna helt nya regler varje gång.
Intressant tanke. Känner jag mig rätt så kommer jag pilla på den biten också nu när du tar upp det, men det blir nog lite lägre prio på den. Framförallt är det något som kan införas och testas under spel.

Krille

Super Moderator
Måns said:
Coolt! Hur gör du med Nature, som ju är en bärande regel för hela spelet?
Inte mycket. If it ain't broke, don't fix it! Som du säger är det en bärande regel för hela spelet, och att pilla på den för mycket känns att man riskerar att ha sönder den.

Jag kommer byta ut aspekterna så att det inte handlar om Smita, Klättra, Gömma sig och Skaffa Föda, utan om de olika rasernas aspekter, ungefär som gjordes i hacket Realm Guard.

Jag funderar på att göra den mer flexibel, så att kanske tre aspekter bestäms av rasen och en fjärde får väljas av spelaren, men det känns som en radikal grej att göra. Så vi får se.