Wow, jag hoppas att du ror det i land. För jag diggar det jag har sett av Fimbulvinter, och systemet i Mouse Guard är ju bara så bra.
En grej som jag hade velat ändra om jag hade hackat MG är "vapen" i konflikter som inte är strid. Jag tycker vapnens effekter fungerar bra och verkar väl testade, men eftersom konfliktsystemet är gjort för att hantera nästan vad som helst, så borde de kunna användas i alla typer av konflikter.
Mitt förslag är att man har någonting liknande vapnen fast beskrivet som abstrakta effekter som kan användas i alla konflikter. Dessa skulle kunna se ut ungefär som vapnen gör i MG (utom halberd som inte har några nackdelar jämfört med spjut och yxa).
T.ex. "Tungt avslut" (MG reglerna för yxa), "Mångsidig" (MG reglerna för svärd) etc.
Så för konflikter som du tar upp i boken så behöver du bara mappa konfliktens vapen till effekterna.
T.ex.:
Effekter
Tungt avslut - Om attacken lyckas addera en lyckad tärning.
Mångsidig - Bestäm varje omgång vilken typ av handling som får en extra tärning.
För en stridskonflikt välj vilket vapen som främst kommer att användas av personen för att vinna konflikten:
Yxa (Tungt avslut) - När man träffar gör det ont.
Svärd (Mångsidig) - Bestäm din pose från gång till gång.
För en övertalningskonflikt välj vilken kunskap/verktyg som främst ska användas i övertalningen:
Bevis (Tungt avslut) - Kan beviset appliceras väger bevisbördan tungt.
Kännedom om offrets bakgrund (Mångsidig) - Kunskap om en person ger goda möjligheter att hitta en övertygande argumentation.
För en resekonflikt (mot miljön) välj vilken kunskap/föremål som främst ska användas för att ta sig till målet:
Känner personer efter vägen (Tungt avslut) - Planera rutten efter kontakterna. Går det bra så kan den extra vilan kompensera den längre vägen.
Karta (Mångsidig) - En bra karta är grunden till all planering.
Alltså: konfliktens "vapen" mappar mot effekter som är abstrakt regelformulerade. Istället för att uppfinna regler för vapnen för varje typ av konflikt så behöver reglerna och spelledaren (för konflikter som inte tas upp i reglerna) endast mappa mot de befintliga effekterna, istället för att uppfinna helt nya regler varje gång.