Nekromanti Mouse Guard RPG - intervju och bilder!

Storuggla

Champion
Här finns en intervju med skaparen till serien om det kommande rollspelet. Det finns även lite bilder av illustrationerna till sagda spel. Och Luke Crane (Burning Wheel/Empires) gör spelet, som ska vara enklare och snabbare. Och med mer möss.

Storuggla, it's like a gme for kids!

Ram

Skev
Stod lite klent om själva spelet, men jag tycker det ser ruskigt mysigt ut (främst pga bilderna...). Hurdan är serien?

Storuggla

Champion
"Hurdan är serien?"

Snygg. Och det finns en story, men den berättas mest om man köper hardcoversamlingen, läser upp på bloggar och mellan raderna. Det finns liksom en story där någonstans, men serien i sig känns som man klippt bort alla väsentliga delar som gör att man förstår plotten i någon sorts "Feliath Cut" av en film eller något.

Storuggla, it makes no sense

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
AAAARGH! Jag skall ju inte hålla på och köpa en massa spel jag inte kommer att spela, men det här MÅSTE jag ju ha!

Ram

Skev
Hmm, den låter som om den borde investeras i. Hurdant är det skrivet då? Vidöppet för missuppfattningar, men är det vuxenmöss eller fabelmöss? Smurfvåld eller blood 'n' guts? Djupa eller ytliga storys? Ångest eller solsken?

Ram

Skev
Wow. Det var det snyggaste jag sett på länge. Jag är redan rätt såld på den. Kan mycket väl bli lite shopping i afton.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag tycker det är väldigt häftigt att en indiesnubbe som Luke Crane snor åt sig stora licenser. Det bådar gott inför framtiden. :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler
Snygg. Och det finns en story, men den berättas mest om man köper hardcoversamlingen, läser upp på bloggar och mellan raderna. Det finns liksom en story där någonstans, men serien i sig känns som man klippt bort alla väsentliga delar som gör att man förstår plotten i någon sorts "Feliath Cut" av en film eller något.
Jag skulle aldrig kutta en film på det sättet :gremtongue: Själv tyckte jag att handligen främst berättades genom recapsidorna i början av varje nummer (eller ja, motsvarigheten i samlingen), och det... är inte bra, tycker jag. Det är dåligt. Fast jag gillar serien ändå, för att den är snyggt tecknad och för att deras motsvarighet till magiker är the Apiary Keeper.

I intervjun säger skaparen av serien att »People assumed I was a gamer from reading "Mouse Guard." I don't know exactly how they knew that« och det beror nog på att det är en hackigt plottad historia med ett macguffinvapen i, om ett äventyrarparty som bråkar. Put it that way.

/Feliath — what makes the least sense is that each mouse is issued one item, so the guy with a shield has no weapon

Storuggla

Champion
"Fast jag gillar serien ändå, för att den är snyggt tecknad och för att deras motsvarighet till magiker är the Apiary Keeper."

Biodlar rockar. Där snackar vi en magiker som fungerar som artilleripjäs. :gremsmile:

Storuggla, argh! panik! pannkaka!

Mogger

Hipsteranka
Visst är det så! Vår BE-kampanj har ju inte kommit igång riktigt än, men redan kommer jag på mig själv med att mysa över MG. Vad är det för fel på oss?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Burning Empires [OT]

Mmmm. BE, jag har lyssnat lite på Virtual Play (podcast), och de har några spelexempel från BE som har mig ännu mer peppad. Jag tror dock att jag får dåligt gehör för att spela det spelet med Kaisers/Norrlandsmaffian. Jag kanske rent av måste hitta nya människor att spela med, hemska tanke.

Hur går det med era kampanjplaner?

Mogger

Hipsteranka
Re: Burning Empires [OT]

[ QUOTE ]
Hur går det med era kampanjplaner?

[/ QUOTE ]

Jorå, det är ju inte planer längre, men uppstarten är ganska lång i BE så vi har haft två träffar där vi bara har fixat värld och karaktärer och vi är inte färdiga än, även om det börjar närma sig. Jag hade önskat att vi kunde spela lite oftare för just den här fasen vill jag egentligen inte dra ut mer på. Nu vill jag lira!

Utöver det så är det väldigt nice att skapa allt tillsammans. Vi har en helt annan inblick i settingen än vad vi brukar ha.