Snygg. Och det finns en story, men den berättas mest om man köper hardcoversamlingen, läser upp på bloggar och mellan raderna. Det finns liksom en story där någonstans, men serien i sig känns som man klippt bort alla väsentliga delar som gör att man förstår plotten i någon sorts "Feliath Cut" av en film eller något.
Jag skulle aldrig kutta en film på det sättet
Själv tyckte jag att handligen främst berättades genom recapsidorna i början av varje nummer (eller ja, motsvarigheten i samlingen), och det... är inte bra, tycker jag. Det är dåligt. Fast jag gillar serien ändå, för att den är snyggt tecknad och för att deras motsvarighet till magiker är the Apiary Keeper.
I intervjun säger skaparen av serien att »People assumed I was a gamer from reading "Mouse Guard." I don't know exactly how they knew that« och det beror nog på att det är en hackigt plottad historia med ett macguffinvapen i, om ett äventyrarparty som bråkar. Put it that way.
/Feliath — what makes the least sense is that each mouse is issued one item, so the guy with a shield has no weapon