Nekromanti Mouse Guard säljer bra i Sverige …

Carl Ö

Warrior
Re: Mouse Guard fortsätter att sälja bra …

Kul att Mouse Guard RPG är populärt!

[OT]
Jag har inspirerats av Måns m.fl. och inhandlade ett exemplar förra veckan. Dock bidrog jag inte till SF-bokhandelns statistik. Istället läste jag vad Han hade i sin signatur (adlibris). 237 kr inkl. frakt. Jag har inte läst hela Mouse Guard RPG ännu, men jag gillar skarpt det jag sett hittills. Och jag längtar efter att få provspela det. Kanske i allhelgonahelgen... Men vad ska en mossig gammal tradspelare tänka på för att få en bra första session Mouse Guard RPG?

Förresten, är det någon av er som har läst/köpt Mouse Guard-album? Är de bra som fristående läsning? Är de bra eller nödvändiga som material till MG RPG?
[/OT]

Mvh Calle

Storuggla

Champion

"Förresten, är det någon av er som har läst/köpt Mouse Guard-album? Är de bra som fristående läsning? Är de bra eller nödvändiga som material till MG RPG?"

Well... de är snygga. Och det finns en story i dem. Man måste bara ha överseende med att det är lite hoppigt och att de verkar lätt osammanhängande i början. Men de är snygga som fan.
Köp hos Staffars Serier. De är snälla.

Storuggla, stöd service

Mogger

Hipsteranka

Storuggla said:
Well... de är snygga. Och det finns en story i dem. Man måste bara ha överseende med att det är lite hoppigt och att de verkar lätt osammanhängande i början. Men de är snygga som fan.
Ja, de är snygga som fan. Winter är snyggare än Fall. Men jag håller inte med Storuggla. Jag tycker snarare att de är närmast poetiskt sparsmakade. Storyn är visserligen asketisk men den binds ihop på ett fantastiskt sätt av de små mössen och så klart även bilderna.

Däremot vet jag inte om de är så nödvändiga som RPG-material. Det är en skön stämning och strukturen i spelet är lättare att begripa om man läst några album, men det finns ingen info i dem som man absolut behöver.

Rickard

Urverk speldesign

I rollspelet tycker jag att de ser aningens fattiga ut. Färgerna är ofta som utvattnad vattenfärg. Det är väldigt streckiga och prickiga konturer vilket bidrar till att bilderna känns oinspirerade. Fast det kan ju vara såpass enkelt att jag helt enkelt inte gillar stilen.

/Han som tycker mössens ansiktsdrag kunde ha varierats något för nu ser mestadelen av dem klonade ut

Mogger

Hipsteranka

Carl Ö said:
Men vad ska en mossig gammal tradspelare tänka på för att få en bra första session Mouse Guard RPG?
Följ reglerna i spelet. :gremsmile: Så enkelt är det. Jag tror ingen kan förklara det bättre än Luke gör där, men om du vill ha en spelrapport så har jag en krönika i krönikerforumet. Jag försökte vara pedagogisk. Du får gärna ställa frågor där, eller här, men gärna lite mer specifika. :gremsmile:

Brior

Swordsman

Även jag köpte Mouseguard för ett tag sedan - beställde dock från Amazon UK.

Borde inte romanen Watership Down med kaninerna vara utmärkt inspiration? Annars kan ni gott köpa den ändå - det är en av mina absoluta favoritböcker.

Arfert

Facit

OT: fanns ju ett gammalt rollspel som var inspirerad av Den långa flykten ( som den som bekant heter på svenska): Bunnies & Burrows!

Christoffer

It's all pig.

Carl Ö said:
Men vad ska en mossig gammal tradspelare tänka på för att få en bra första session Mouse Guard RPG?
Mvh Calle
Precis som Måns säger, spela precis enligt reglerna. Även om de känns lite bakvända och ovana. Jag skulle vidare säga att skapa inte egna möss, kör med de färdiga och använd de färdiga uppdragen som finns i boken. I vart fall om ni känner er ovana på att skriva övertygelser och instinkter samt att välja traits.

Och, samla ihop frågor och släng ut här på forumet eller på Mouse Guards forum.

Lycka till! Och skriv en liten rapport om hur det gick sen!