Nekromanti Mouse Guard säljer bra i Sverige …

Storuggla

Champion
Jag kan yppa att sfbok tagit in Mouse Guard i paket om fem böcker tills personal påpekade att de var trötta på att "hela tiden" behöva svara att just det spelet var slut för tillfället. Så... mer än tre i alla fall. :gremsmile:

Storuggla, skvallerkärring

Arfert

Facit
jag har även hört att de fått en bra deal, och därför kan hålla ett relativt bra pris på den.. vilket tyder på att de köpt in och sålt en del.

Grog

Swordsman
Dante said:
Ymir said:
Okej, men liksom, hur många ex måste Mouseguard ha sålt för att nå sin placering? Om det räcker med, säg tre, bevisar det hela ju ingenting överhuvudtaget.
Nej, det »bevisar« såklart ingenting. Däremot ger topplistan – som jag skrev – en indikation.

Listan har historiskt haft rätt när det gäller vilka rollspel som är populärast (i betydelsen »mest sålda«) i Sverige – och det oavsett hur många sålda exemplar som krävts för att hamna på listan.
En bild säger mer än en forumsredaktör (ok tre):

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Mellan variablerna »mest sålda rollspel i Sverige« och »rollspel som länge legat på SF-bokhandelns försäljningstopplista« finns en stark positiv korrelation. Om A så B, och om B så A, stämmer påfallande ofta (enligt mina observationer).

Men självklart tror jag inte att orsakssambandet (kausaliteten) lyder: »rollspel säljer bra i Sverige för att de ligger på SF-bokhandelns försäljningslista«.

Om någon uppfattat saken på det viset kan jag bara beklaga att ni inte har högre tankar om min intellektuella kapacitet.

Grog

Swordsman
Jag tyckte faktiskt att serien snarast förstärkte ditt uttalande om att korrelationen inte bevisar nagot men ger en indikation. Sa jag har god tilltro till din intellektuella kapacitet! Att strippen dessutom är det roligaste skämtet pa nätet gör ju inte saken värre...

Big Marco

Läskig
Svettorchen said:
Om 8 av 12 spel på topplistan är nya, så får det mig att fundera på hur många exemplar ett spel måste sälja för att hamna där.

Så, min gissning är att detta säger mer om försäljningen i rollspelssverige än om musvaktsspelet.

/ Fredrik
Jag vet av empiri och av intervjuer att det kan räcka med fem sålda spel för att nå plats 1. Troligen runt 10-15 för att vara säker om inget poppis-släpp just har anlänt.

Jarre

Swordsman
Jag tycker att det faktumet gör att alla slutsatser om kopplingar mellan popularitet och topplisteplaceringar hos SF-bokhandeln ganska meningslösa. Varje såld bok får helt enkelt alldeles för stor inverkan på statistiken. Det räcker ju med att en spelgrupp där alla eller många spelare brukar köpa grundboken kan lägga en gemensam beställning på en antal exemplar av viss bok, för att trycka in den på vilken plats som helst på topplistan.

Jag kan dock hålla med om att det i längden kan ge vissa indikationer på olika spels popularitet (spel som är med flera månader i taget är antagligen inte "kuppade"), men att säga att "spel X ligger på topplistan den här månaden, det betyder att många spelar det i rollspelssverige" är för min del en alltför snar slutsats.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Yaaraer said:
[…] att säga att "spel X ligger på topplistan den här månaden, det betyder att många spelar det i rollspelssverige" är för min del en alltför snar slutsats.
Därav, förstås, min reserverade formulering i trådstarten:

mig själv said:
Mouse Guard verkar sälja bra i Sverige. Åtminstone av SF-bokhandelns rollspelsförsäljningstopplista att döma.
Fetstilen lade jag till för att betona att jag bara påstått att MG verkar sälja bra – inget annat.

Yaaraer said:
[…] Det räcker ju med att en spelgrupp där alla eller många spelare brukar köpa grundboken kan lägga en gemensam beställning på en antal exemplar av viss bok, för att trycka in den på vilken plats som helst på topplistan.
Och ändå finns det mängder av rollspel som aldrig legat på topplistan, ens under sin första försäljningsmånad.

Grog

Swordsman
Marco Behrmann said:
Jag vet av empiri och av intervjuer att det kan räcka med fem sålda spel för att nå plats 1. Troligen runt 10-15 för att vara säker om inget poppis-släpp just har anlänt.
Skulle jag slappa ett spel via SF skulle jag ha kopt 30 ex och gett till mina spelare. Klart det blir dyrare an att ge dem exen direkt fran tryck men sedan kan man komma hit och hypa spelet sa saljer du snabbt hundra extra och tjanar in overheaden. :gremlaugh:

Johan K

Gammal & dryg
Hehe!
Man kanske skulle ta & köpa sig Mouse Guard.. Vad tycker du om spelet Arfert ?

Arfert

Facit
Har bara skummat igenom det än så länge, varken detaljläst eller provspelat. Men jag gillar det jag sett hittills... som andra säger, en smidigare version av BW, och snyggt och välgjort.

Arfert

Facit
nja, vette sjutton om jag tycker det, tror att vi kommer få se fler billiga "indieliknade" produktioner i framtiden från "etablerat" håll, i alla fall på svenska...