Re: [Mouse Guard]Spring 1152 - The Siege of Sprucetuck
Bearnie said:
Måns said:
Rollspelandet blir lidande, men det är ändå spännande.
Det här fick mig intresserad. Situationen de befinner sig i verkar laddad och angelägen, så är det inte lite underligt att rollspelandet inte lyckas spinna igång? Vad tror du saknades för att få korken ur rollspelsflaskan?
Dels är det ju en del taktik i MGs konfliktmekanik. Man måste avbryta för "table chatter" och snacka om vilken taktik man ska ha, sedan måste man anpassa rollspelandet efter det. "Hmm, kan vi inte få med ett evidence med? Så får vi +1T6?". Flytet bryts ganska ofta. Egentligen föredrar jag att bara rollspela sociala konflikter, helt flytande, och när (om) man når en punkt där man faktiskt vill något så är det dags att slå. Mouse Guard gör egentligen tvärtom. Att köra en social konflikt som ett team känns också lite krystat. Lite Knatte, Fnatte & Tjatte. Som sagt, det är ändå spännande, och det händer saker i fiktionen.
Mouse Guard är faktiskt så ganska ofta. Rollspelandet kommer inte naturligt utan ska ske på kommando. Typ. Jag är fullt medveten om att det inte finns något som säger att du inte får rollspel, men det finns heller inget som säger att du bör rollspela. Rollspelande är egentligen bara ett krav om du vill få +1T6 på en typ av handling under sociala.
Men, det var det här jag menade när jag pratade om att "öppna spelet". Att inte bry sig så jäkla mycket om reglerna utan försöka få ett flytande spel i första hand, och inkorporera reglerna efter hand, där de passar. Jag tror att det vara Poppe, som i en annan tråd, sa något om pudelns kärna. Först vill man ta sig igenom en päls, brosk, senor och kött, innan man kommer till kärnan. Kärnan är alltså det avgörande slaget. Jag vill lägga mer fokus på pälsen, brosket m.m.