Nekromanti Mouseguard RPG

Christoffer

It's all pig.
I senaste independent insurgency intervjuas Luke Crane om Mouseguard RPG.

Nu står jag mest och trampar och surar för att det inte är släppt än, det kommer bli fint. För mig ingen ersättare för Burning Wheel men en lämplig kandidat för allt som man tycker Burning Wheel är lite för stort för. Redan nu tänker jag "ok skippa Nature (Mouse) och ersätt med Class (Cleric/Fighter/Mage/Thief)" och det perfekta grottkrälssystemet har uppenbarat sig. Mmm. Dagarna räknas tills det kommer...

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Mmmm ja du, om du köper en julklapp till mig så ska du se att du kan få en av mig :gremsmile: är riktigt sugen på det också. :gremsmile:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Nu har jag lyssnat på hela den oerhört långa intervjun (en timme?) med Luke Crane. Verkar som om MG är ett riktigt intressant spel med flera nyskapande inslag. Verkar som om Crane verkligen har jobbat med att göra mössens värld spelbar med alla stormar, ormar och andra faror. Utgångspunkten är skithäftig: eftersom man är en liten mus blir världen oerhört farlig. Känns som att man, med vissa modifikationer, borde kunna använda detta i en Mutant-setting (små fabaldjursbyar i en kaotisk och farlig värld).

Skulle vara kul att spela detta på konvent.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Independent Insurgency-intervjuerna brukar vara bra. Skall ta och lyssna igenom den senaste så snart jag får chansen.

Christoffer

It's all pig.
Pre-ordern ska väl komma upp på IPR snart verkar det som, så möjligt att man lyckas få en pdf i julklapp i vart fall (som ingår om man förhandsbokar).

Christoffer

It's all pig.
Mouseguard RPG - Preorder!

Och för dom som var intresserade så är Mouseguard uppe nu som preorder, och leveransdatum är satt till den 18:e så man borde kunna få boken innan jul med lite tur, och med lite otur så ramlar den bort i tomtens släde för att aldrig mer hitta fram. Men då har man ju som tur var en PDF som följer med preorderpaketet!

Insidan ser underbart fin ut, och längtar tills man kan sippa starkvinsglögg och bläddra!

Storuggla

Champion
Re: Mouseguard RPG - Preorder!

Får man pdfen på direkten? Jag har en förhandsbokad på sfbok redan men om man får en pdf redan nununu så är det jävligt frestande...

Storuggla, gloomy branagh

Genesis

Ni dés ni maître
Så, om man inte läst serien (boken?) och gav bort sitt exemplar av Burning Wheel för att det gav en huvudvärk, skall man fortfarande skaffa spelet? Vad är så coolt med det? Och vad är det som är så innovativt?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Lyssna igenom intervjun som länkades i första posten. Det var rätt mycket i den som lockade mig, så mycket att jag har beställt också.

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare

christoffer. said:
Japp, man får den direkt!
Hur verkar den då?

Genesis said:
Så, om man inte läst serien (boken?) och gav bort sitt exemplar av Burning Wheel för att det gav en huvudvärk, skall man fortfarande skaffa spelet?
Nä, det ska du nog inte. Men gör du det kan du ju i alla fall titta på bilderna. Tror de är fina.

Christoffer

It's all pig.

Bengt Petter said:
christoffer. said:
Japp, man får den direkt!
Hur verkar den då?
Inte hunnit läsa så mycket, varit på kurs hela dagen. Men mitt intryck av Mouseguard än så länge, baserat på podcasts och forum är att det är ett minimalt Burning Wheel som lätt kan fokuseras åt olika håll genom "nature" egenskapen. Det finns på burning wheels forum redan en tråd om att använda Mouseguard för att spela Under the Serpent Sun till exempel, och två setting längre från varandra än Mouseguard och Under a Serpent Sun får man nog leta efter.

Men egentligen, ett pluttigt Burning Wheel som använder en pluttig version av Duel of Wits för all form av konfliktlösning. Går man igång på det, kör, gör man det inte så är det nog bara att hålla sig borta.

Christoffer

It's all pig.
Genesis said:
Så, om man inte läst serien (boken?) och gav bort sitt exemplar av Burning Wheel för att det gav en huvudvärk, skall man fortfarande skaffa spelet? Vad är så coolt med det? Och vad är det som är så innovativt?
Beror väl på varför Burning Wheel gav dig huvudvärk, men om du kände att det var för spretigt och för mycket undersystem och regler men ändå lockades av dess idé, så ja varför inte, kolla in det. Men om det allmänt kändes helt främmande, så fortsätt håll dig borta. :gremsmile:

Vet inte om det är något som är direkt innovativt. Man har formaliserat misslyckanden så att ett misslyckat slag måste vara en framgång med en komplikation eller ett misslyckande med en twist. Man har ett enda, duel of wits likt, system för konfliktlösning. Det vill säga inte massa undersystem. Och endel mer.