Nekromanti Mouseguard RPG

Ond bråd död

Swashbuckler
christoffer. said:
Man har ett enda, duel of wits likt, system för konfliktlösning. Det vill säga inte massa undersystem. Och endel mer.
Aha, det låter ju riktigt bra. Jag tyckte det var lite konstigt att de gjort olika system för dem. Sen verkade Duel of wits lite obalanserat och omständigt. Många specialregler på varje enskild handling och så.

Jämfört med Burning Empires, är det mer settingsinformation i Mouseguard?

Christoffer

It's all pig.
HJK said:
Aha, det låter ju riktigt bra. Jag tyckte det var lite konstigt att de gjort olika system för dem. Sen verkade Duel of wits lite obalanserat och omständigt. Många specialregler på varje enskild handling och så.
Om du med obalanserat menar att olika manövrar är olika effektiva på att få ner motståndarens disposition så är det inte en obalans utan helt enkelt så det är tänkt att fungera. Alla handlingar är inte menade att vara lika effektiva.

Mouseguard är dock optimerat till någon slags miniminivå om man jämför med BW. Man har fyra handlingar, attack, försvar, fint och manöver. Det är allt.

Jämfört med Burning Empires, är det mer settingsinformation i Mouseguard?
Jopp, det finns settinginformtion och den är inte i klassiskt bw-snitt i form av lifepaths, vilket jag tycker är synd. Men det är ett spel som riktar in sig på nybörjare, och målgruppen är seriens läsare och inte rollspelare. Så det finns massa information om hur man spelar och spelleder. Boken inleds till och med med att berätta att både förstaperson och tredjeperson är helt ok perspektiv som spelare... :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Re: Mouseguard RPG - Preorder!

christoffer. said:
Inte hunnit läsa så mycket...
Nu då? Tänkte köpa en julklapp till mig själv men har inte bestämt vad jag önskar mig ännu.

Christoffer

It's all pig.

Måns said:
Nu då? Tänkte köpa en julklapp till mig själv men har inte bestämt vad jag önskar mig ännu.
Hmm, ja lite grann, inte massor. Fick lov att läsa massa i Magic Burnern inför vår kampanj vi kör nu istället för att gräva ner mig i Mouseguard och sen fick jag för mig att köra ett oneshoot Cold City, så Mouseguard får vänta tills jag får boken på riktigt.

Men intrycket än så länge:
Men helt klart en julklapp! Men om Luke Crane skulle skriva ett Solar System, så skulle det bli Mouseguard. Om Burning Wheel är typ Full metal Jacket så är Mouseguard som Stand by Me och om Burning Wheel är Excalibur så är Mouseguard Willow.

Vet inte om det gjorde någon klokare?! Men helt klart en värd julklapp, men beror samtidigt på vad du funderar kring mer. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.

christoffer. said:
Men om Luke Crane skulle skriva ett Solar System, så skulle det bli Mouseguard.
Kanske också borde tillägga att jag aldrig haft möjlighet att spela SolarSystem eller TSoY, så jämförelsen är helt baserad på intrycket av läsning i böckerna och på forum, så jag är inte tillförlitlig så fort man går utanför mitt eget skallben. :gremsmile:

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare

För mig och andra Mutant-fans infinner sig frågan: finns det inte rätt mycket i det här systemet som borde gå att lyfta rakt in i en postapokalyptisk fabeldjurssetting? Jag har alltså inte heller lyckats komma över spelet ännu.

Hittade dock det här på BW-forumet: http://aramis.hostman.us/MG_GM_AdvPlan.pdf

Christoffer

It's all pig.

Självfallet! Bara skapa ett antal Nature (mutant, psi, robot, icke muterad) och speciella egenskaper för dom. Ett mouseguard mutant tror jag skulle vars strålande!

Christoffer

It's all pig.
De som förhandsbeställt från IPR har ännu inte fått sina, jag är tveksam på om ens IPR fått sina böcker än, de gick ut med följande för cirka en vecka sen:
We here at Indie Press Revolution wanted to offer an apology.

We have been hearing from the field that copies of the MouseGuard RPG have been showing up on Comic and FLGS store shelves for just under a week now. That came not only as a surprise for us, but a concern as well since we have yet to receive any copies to send out to you. This is an issue we take seriously, as many of you have entrusted us with your pre-orders. We don't take that lightly. At all. When you pre-order from IPR, you do it in the faith that you book will be shipped to you with immediacy, and with the peace of mind that you will have it when it becomes available. In this case, copies were made available to another channel of distribution before we got your pre-orders in. It's frustrating, and we do appreciate your patience in the matter. We hope to have your books in short order, and will process the orders as soon as we get the books in hand.

We did expect a small delay on this product (and the publisher has planned all along to include a free issue of the Mouse Guard comic as a thank-you for your preorder), but due to customs delays, and now some trouble getting the publisher's primary warehouse to ship copies to us, the delay went from "small" to "large", meaning we had nothing to ship by the originally-anticipated late December timeframe. Right now we're hoping to ship by mid-January, but we still haven't gotten tracking information on our shipment.

To some extent, this is a classic example of another distributor (the primary warehouse) leveraging its corporate-giant position of strength to put the squeeze on the little guy (that's us). The fact that so many of you have so agreeably had our back on this one is truly fantastic.

Storuggla

Champion
Haha, jag gjorde alltså helt rätt som inte förhandsbeställde och istället plockade ett ex när Staffars Serier fått in det nu i veckan.

Storuggla, nyblöt

Christoffer

It's all pig.
Japp, det gjorde du rätt i, men förvisso har man fått en pdf om man nu blir gladare av det, och man stödjer IPR, men om det var för att få boken först så var preorder en dum grej att välja, konstigt nog. :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Ha, jag väntar fortfarande på mitt ex. Jäkla soppa. Men det skall enligt uppgift i vart fall vara skickat så borde väl hamna i lådan inom en vecka eller två.

Dock har jag läst pdf:en lite grann och kan bara hålla med, jag gillar hur inget verkar tas för givet och hur riktat det är mot kompletta nybörjare. Men, pdf:er är jobbiga att läsa som de är, och det kändes som ett övergrepp att skriva ut Mouseguard, så väntar tills boken kommer och läser ordentligt då.