Nekromanti Mp3-spelare som funkar med linux?

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Hej!

Är det någon som vet en bra mp3-spelare som funkar med linux? Den ska fortfarande gå att få tag på, ha radio och minst 1G minne. Den får kosta typ 600 spänn.

Tacksam för hjälp!

Hälsar

Christian

Krille

Super Moderator
iRiver hade en trevlig serie som kunde köras som usb-minne. Jag hade en i790 som gjorde precis det du var ute efter, fast på den tiden kostade den typ 1400. Jag tror inte den görs längre, men det borde finnas någon uppföljare.

Ogg klarade den också.

Arfert

Facit
om du hoppar över det där med radio så funkar ju vanliga ipoddar med linux (i alla fall Ubuntu). Så troligen kan man få de flesta att funka.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Arfert said:
om du hoppar över det där med radio så funkar ju vanliga ipoddar med linux (i alla fall Ubuntu). Så troligen kan man få de flesta att funka.
Fast man behöver väl speciella program, fortfarande? Betydligt smidigare när det bara är att plugga in och köra som med vilken USB-stocka som helst.

Fiktionslek

Tack alla för svar! Jag kör nog på Krilles rekommendation med en iRiver T60, för jag behöver radio och är i alla händelser inte lattetrendig nog att använda applegrejer :gremsmile:. Dessutom är ogg-format ett stort plus!

Hälsar

Christian

Krille

Super Moderator
Ska kanske varna för en sak till innan det är för sent: på min i790 så fick jag ladda upp en särskild firmware för att få den att köra som en USB-disk. Som standard pratar den med datorn genom iRivers mjömjömjödumhuveapplikation, och den tror jag bara fanns på Windows. När man väl gjort den firmware-uppgraderingen så var det fina fisken.

Nu vet jag inte om samma sak gäller T60, men jag tyckte att jag skulle varna i alla fall. Det borde stå nånstans på deras supportforum om du behöver.

Edit: Numera är problemet akademiskt för mig eftersom jag använder min Sony-Ericsson W810i som spelare. Den klarar inte ogg, men den pratar via usb som en minnesdisk, man kan riva ut minneskortet och stoppa in i lämplig läsare, man kan ha flera minneskort, och dessutom missar jag inte telefonsamtal bara för att jag råkar lyssna på musik. Jag tror det finns radio på den också nånstans, och det sägs att det finns en annan firmware som äter ogg också.

Fiktionslek

Tack, Krille. Detta får jag undersöka närmare (med firmware alltså), för vi har öht inget windows hemma, och kan man bara uppdatera via windows är det alltså kört.

Hälsar

Christian

Fiktionslek

Jo just det -- jag köpte en iRiver T60 till slut, och den funkar fint i linux utan firmwareuppdateringar.

Tack igen, Krille och alla andra.

Hälsar

Christian