Ms Shamaness
"Är det så att efter att en levande schaman har lämnat sin kropp så tar det 10 minuter att hitta en själ som man sedan kan slåss med i "andestrid"? Eller "hoppar" man bara ur kroppen och slåss lite och så é man tillbaks på en minut? Och vad händer om man har slått ut en själ ur dess kropp och sedan struntar i att ta över den? kan själen komma tillbaks och ta över kroppen igen(om det typ bara är en vanlig soldat)?"
Köp "Anden och Drömmen", som tar upp allt om frågan.
Skämt åsido, mycket om andeplanet och hur schamanismen funkar finns inte definierat än. Det som är spikat är därtill varken särskilt stämningsfullt eller underhållande, varför det lämpligaste vore att revampa hela härket från grunden, om någon nu frågar mig. Och det gör ni väl? *mumla*
Jag skulle köra på ett antal tumregler:
<ul type="square">
[*] Andeplanet är inte tvådimensionellt utan har fler dimensioner - detta för att tvådimensionellt är platt i flera bemärkelser, och därmed trist.
[*] Andeförnimmelse "tolkar om" företeelser på andeplanet till syn-, hörsel-, smak-, lukt- och känselintryck. Detta för att ta bort tristessfaktor no #2, vilket är att man annars inte kan beskriva något vettigt på andeplanet.
[*] Andeplanets riktningar förhåller sig inte vettigt till den normala världen, dock. Detta för att andeplanet fortfarande ska verka skumma och därmed intressanta.
[*] Schamaner tar lång tid (timmar) att försätta sig i trans och därmed ta sig ut på andeplanet.
[*] VIL används för att tränga ut andar. Varför Stephen Hawking ska vara potentiell superschaman övergår mitt förstånd, helt enkelt.
[/list]
Det finns en del andra detaljer (massor, faktiskt) som vi förmodligen tänkte föreslå senare på Drunoks Drängar, men dessa är vad vi gjort under de tre år jag spelat schaman.
--Björn