Nekromanti MSN rollspelare sökes

Firesoul

Veteran
Ja jag vet att sist var det inte direkt någon entusiasm över mitt sökande efter rollspelare men tänkte försöka igen.

Jag söker som sist rollspelare till one-on-one via MSN. Seriösa sådana, rollspelshistoriken kommer sparas på min medelandehistorik och på så sätt håller man reda på vart man var. Jag kör mest historiska rollspel men kan sträcka mig till det mesta utom flumm om detta har en bra plot. Gärna en aktiv rollspelare då jag är inne i stort sett varje dag hela veckan förutom på helgerna. Anmäl intresse så gör vi ett utbyte av hotmail adresser.

PS: Icke konstruktiva kritiker, har ni inget nyttigt att säga så säg inget alls

Skuggvarg

Hero
Ursäkta, nu känner jag mig väldigt konfunderad...hur funkar det där i praktiken? En mot en? Hur spelar man då, vem bestämmer vad, osv?

Ett tag, när min spelgrupp var splittrad för vinden, så var jag inne på att rollspela med dem allihop i en MSN-chatt, samtidigt som vi hade vital spelinformation samlad på ett forum. Det hade nog funkat bra, om man orkat gå hela vägen ut och faktiskt genomföra projektet.

Firesoul

Veteran
Man börjar med att tillsammans bestämma var, när och hur rollet ska utspela sig. Vilka element man vill ska ingå och eventuell information man känner att man behöver innan rollspelets början.

Man skriver som i ett vanligt textrollspel (den formen jag kör har alltså ingen spelledare av ngt slag) bara de att krävs de några extra karaktärer får man antingen be den andra spela den om man behöver en ordentlig respons eller spelar denne själv om man behöver att karaktären gör ngt specefikt man planerat in.

Reglerna bestämms emellan de två parterna inna rollspelets början och gäller då fram över tills dess att man säger ngt annat.

Skuggvarg

Hero
Ah, på så sätt. Nä, lite för mycket teater och lajvstuk för min smak. Sorry. Jag är en sån där som måste ha kvar spelfaktorn för att tycka att det är roligt. Jag vill ha både "roll" och "spel". :gremwink:

Det är väl det rollspelet är för mig...ett spel. Medan det för vissa andra är en typ av annorlunda teater.

Hur tycker du att såna här MSN-rollspel har funkat hittills då, vad har du fått ut av dem? Har du fått känna historiens vingslag? :gremsmile:

Firesoul

Veteran
Ja jag menar jag har ungefär tre rollspelare som är ordentliga varav en av dem har jag rollspelat med under nästan hela min tid. Han är extremt skicklig med plots, miljöbeskrivningar och allt sådans som krävs för en mästerlig rollspelare.

Jag har aldrig varit för "spel" känslan som finns i delar av rollspelsvärlden. För mig har det alltid varit teater, "lajv för den late" kan man kalla det

Skuggvarg

Hero
Men spelkänslan har ju varit med ända sedan rollspelens begynnelse...den genomsyrar ju hela rollspelskulturen, såvida man inte pratar om just lajv.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Har du testat spel över IRC någon gång? Där kan man vara flera personer samtidigt.

Jag har själv testat lite att spela så, det har blivit ganska engagerande, även om det går rätt långsamt om man har flera spelare.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Trådflytt

Jag har flyttat den här tråden från rollspelsmakarforumet till kontaktforumet.

/tobias

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Skuggvarg said:
Men spelkänslan har ju varit med ända sedan rollspelens begynnelse...den genomsyrar ju hela rollspelskulturen, såvida man inte pratar om just lajv.
Jag vill inte trådkapa, framförallt inte med en såpass utdöende diskussion, men det beror lite på vilken del av rollspelstraditionen man menar. Rollspelen är ju födda både ur Chainmail och liknande, samt influenser från berättartradition och liknande. Sedan får man ju fråga sig om det måste vara så att rollspel måste innehålla spel nu bara för att de innehållit spel förut. Måste ett äktenskap vara mellan bara olikkönade, bara för att det varit så förut? Måste vi ha en kung i sverige, bara för att det varit så förut? "Det har varit så förut" är ett vagt och ganska dåligt argument.

Den svenska rollspelstraditionen var redan från början mindre "spel"- inriktad än den amerikanska, och den rörelsen har hållit i sig. Bara för att just du uppskattar spelelementet betyder inte det att rollspel per definition måste innehålla det.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
BTW, msn går att köra flerpartssamtal så det är inget som hindrar att man kör en hel grupp. Att köra regelbaserat spel bör heller inte vara något som helst problem för de som vill de - förslag är att SL kör alla slag... :gremsmile:
Hm, gjorde nästan mig sugen på att köra med de i min grupp som aldrig har tid att åka över till mig. :gremsmile:

krank

Eva Florén said:
BTW, msn går att köra flerpartssamtal så det är inget som hindrar att man kör en hel grupp. Att köra regelbaserat spel bör heller inte vara något som helst problem för de som vill de - förslag är att SL kör alla slag... :gremsmile:
Indeed. Det går ju att programmera MSN-bottar också. Haken blir väl att man för gruppsamtal måste använda antingen Microsofts MSN-klient (=otjänlig) eller någon som är nästan feature-complete typ Pidgin, Kopete eller Miranda. Det kan man väl köpa, även om undertecknad använder en betydligt mer nerbantad klient (BitlBee, en simpel MSN<->IRC-server som gör att jag kan MSN:a i samma klient som jag IRCar)...

Firesoul

Veteran
Ja grupp och liknande är förståss ett alternativ, det är bara det att jag har en tendens att tappa vissa. Därför jag lämnade forumrollspel och gick (mitt rollspel började på hogwarts.nu) över till ugglor och till MSN när sidan försvann.

Jag tycker man helt enkelt ska pröva sig fram innom rollspel tills dess att man hittar det som passar en. Det jag utövar är som sagt textbaserat rollspel för att de känns bäst för mig. Spelledare, spelplaner osv förstörde bara för mig. Jag vill ha själva teaterbiten vilket jag knappast är ensam om

krank

Firesoul said:
Spelledare, spelplaner osv förstörde bara för mig. Jag vill ha själva teaterbiten vilket jag knappast är ensam om
Definitivt inte. Kan däremot säga att regler, tärningar och golvplaner knappast är ett måste kring ett bord det heller... Hursomhelst tycker jag dels att det är hur kul som helst att ha dig här, just för att du började någon helt annanstans än där jag började (och jag skulle verkligen, nån gång, vija diskutera med dig kring just de skillnaderna och hur man t.ex bygger rollspel för folk som kommer in i rollspelandet från ditt håll) och dessutom extra roligt att du dels hittat en nisch som passar för dig just nu, samtidigt som du verkar lämna möjligheterna öppna genom din inställning till att "testa sig fram".

Men, rent tekniskt, du kör alltså enkel tvåvägskommunikation, två spelare per konversation?

//Krank, som älskar att rollspelshobbyn växer utan att det har ett dugg att göra med gamla pappersrollspel...

krank

Firesoul said:
Ja jag vet att sist var det inte direkt någon entusiasm över mitt sökande efter rollspelare men tänkte försöka igen.
Men, fan vad tråkiga folk är. Inte ett enda svar verkar du ha fått, om det inte varit via PM, på det du egentligen frågade.

Nå; jag jag inte lova att jag kan köra varje dag eller så, och jag är väldigt ovan vid mediet som sådant (eller ja, mer att det textrollspelande jag gjort varit via IRC, där vi haft en spelledare även om vi kört utan "spelregler"). Jag är egentligen mest fokuserad på nutidsbaserat rollspel, alltså nutid-vårvärld fast med fantastiska/skrämmande inslag. Eller ja, den idén fattar du ju, du har ju Pottersk historia. Fast jag föredrar lite mer... "mörker" i mina berättelser. Det potterska universat är väl mysigt för all del, men det är lite för mycket saga och för lite... "myt" eller skräck, så att säga. Läst Sandman? Hellblazer? Bra serier, lite sånt jag gillar.

Just historiska/fantasyspel är vanligen inte min kopp té, har svårt att komma på både plots och karaktärer.

Jag spelar gärna, hursomhelst, bara vi kan komma överens om värld och såna saker, och bara du har lite tålamod med mig som är van vid en annan sorts rollspelande.

EDIT: Åh, min MSN är krank23@gmail.com . Har ingen hotmail, men den där funkar ändå.

CSPTT

Veteran
Konnichiwa:)

Jag är ny vid allt rollspel. Så om du har inga problem med en nybörjare så ställer jag gärna upp bara säg viken tid och jag är inloggand.