Varulv [MU6] - R1

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
655
Location
Fruängen
Utveckla gärna! Har du något case?
Hägern har haft en tendens i tidigare spel att rösta på mig väldigt tidigt...I vad som mest känts som en "peta lite på för att de vad som händer"... Brukar inte vara särskilt motiverat eller ens försök att få igång ett drev.... Nu, så har han dkrivit en halv upphandling som känns mer som ett sätt att övertyga andra att haka på än ngt konkret. Inte som tidigare spels beteende, utqn känns dom någon såg en öppning för drev...och drvandet känns som poängen med den posten
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
4 ulvar med vanlig siare är uppenbart utgångsläget som vimes designat från. Det ger ett typ normalbalanserat spel, enda skillnaden är de eventuella värdelösa gratissiarna.

Jag tror att alla MU som spelat ett tag hade velat twista det mer. De spelare jag kan tänka mig skulle köra standard är då @StradhLestat, @Big Mama, @damogn och eventuellt @Sysp (som är lika ny som övriga men har bättre koll på gamla spel, hade du läst genom MU5 @Sysp ?).

3 ulvar är dumt. Vinst senareläggs en runda även om man tar extramordet. Enda anledningen att ta det är om man har ett team man vill välja ut och vet två ulvar man gärna vill ha men ingen tredje.

2 ulvar är en Larson-light. Man måste förbereda sig på ett jävla marathon, men kommer ha en kompis med sig. Garanterat att man väljer sin parulv här, men då ska det också vara någon man har spelat med en hel del innan man gör en sån grej.

1 ulv är det mycket få spelare som skulle ta. Gör man det ska man cementera sin roll som solid bybo med en gång. @Sysp gedigna spelande går att läsa på det sättet, men jag tror inte han skulle valt soloulv i sitt tredje spel. Eventuellt @Björn den gode som spelat förr men har mindre erfarenhet av nuvarande ulvgäng. Värt att notera att en soloulv INTE behöver oroa sig för sianden och taktiker, utan kan spela ett väldigt ”ärligt” bybospel helt utan att oroa sig för att dreva ut en kompis.

5 ulvar: man tappar ett av nattmorden. Svårt att se varför man skulle välja det här istället för att gå all in på 6WA.

6 ulvar: hade jag känt mig tvungen att välja som MU, av meme-anledningar. Jag tror fortfarande inte att det är dåligt, men om vi inte missuppfattat avslöjandereglerna (som jag hoppas få svar av Vimes på) så är det uteslutet.

Så, jag tror att det är minst chans att vi har 3 eller 5 ulvar. Med tanke på att det är ganska få som skulle välja 1/2 så är det statistiskt mest troligt att vi har 4 ulvar.
svinbra inlägg, jag skulle kört alla nattmord och 3 ulvar, sen sett vad poängen räcker till.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
Jag ligger med min röst på Inpetigo just nu och en AWOL-spelare är ingen tillgång för byn.
Jag ser inte riktigt det röda i Basse, eller Basse är alltid orange, men i just det här partiet har jag svårt att se en smoking gun.

min bild av byn är att det inte går att samordna ett smack, brukar ju vara nån jävel som skriver efter stopptiden osv så jag är avigt inställd till massoutning generellt, speciellt eftersom det ger ulvarna info om siarnas identitet samtidigt som det ”bara” ger byn att en ulv på väg till galgen i R3 inte kan fake claima som väg ut.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,393
Om det hänger på att kag inte läger fokus på att analysera mrkanik, kombinationer och dylikt, så kommer jag anses vara Ulv och ohjälpsam varje parti någonsin.
Motiveringen där ör enkel...systemanslys/vrida vända på dem/hitta svagheter/samband ör mitt jobb...jag tycker helt enkelt inte det ör kul på fritiden. Dessutom ör jag nu i min yrkesroll ensam för 4 system hos en stor myndighet...där två av systemen är verksamhetskritiska..detta efter multipla nedskärningar

Jag har helt enkelt inte mental kapacitet för kontextswitching i sådana frågor.
Jag varulvsspelar på att försöka läsa hur folk yttrat sig. Kanske i större grad än vad...

I detta fall känns det somatt du bygger en halmgubbe av mitt spel och försöker få det som skadligt för byn.... Jag låter min röst ligga kvar.... Jag "läser" in en hel del utpekande här, kanske ihopp om att få igång ett litet drev som ulvkimpisar lan haka på när lite vanlig bybo tacit betet
Mitt case på dig är helt enkelt att du skriver saker som inte håller för granskning. Du frågar om det på något sätt går att utnyttja självsiandet för att få reda på vilken typ av siare man är, när det var du själv som lyfte det i anmälningstråden. Att du pratar om hur du motiverade din röst på @BiobunkerVII när du i själva verket inte lagt någon röst på honom. Och nu senast:

Den sista skulle vart ett svar på sidd 220
Om att vänta några nätter med att outa siare
Det var inte @Sidd som skrev inlägg 220, det var @Björn den gode .

Som bybo letar jag efter att ulvar ska snärja in sig i osanningar. Grejerna ovan är antingen osanningar du snärjt in dig i eller osanningar av misstag, men om det är det senare så kan jag ju inte ignorera det och låta ulvarna få fripass så länge du hamnar på deras lag.

Jag hoppas såklart att du inte tar illa upp på riktigt av något jag skriver, utan ser det som en del av spelet.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Om det hänger på att kag inte läger fokus på att analysera mrkanik, kombinationer och dylikt, så kommer jag anses vara Ulv och ohjälpsam varje parti någonsin.
Motiveringen där ör enkel...systemanslys/vrida vända på dem/hitta svagheter/samband ör mitt jobb...jag tycker helt enkelt inte det ör kul på fritiden. Dessutom ör jag nu i min yrkesroll ensam för 4 system hos en stor myndighet...där två av systemen är verksamhetskritiska..detta efter multipla nedskärningar

Jag har helt enkelt inte mental kapacitet för kontextswitching i sådana frågor.
Jag varulvsspelar på att försöka läsa hur folk yttrat sig. Kanske i större grad än vad...

I detta fall känns det somatt du bygger en halmgubbe av mitt spel och försöker få det som skadligt för byn.... Jag låter min röst ligga kvar.... Jag "läser" in en hel del utpekande här, kanske ihopp om att få igång ett litet drev som ulvkimpisar lan haka på när lite vanlig bybo tacit betet
Det här hänger inte ihop. Det hade kunnat vara sant förstås, men hur kommer det sig då att nästan vartannat inlägg handlar om att analysera mekanik, kombinationer och dylikt? Att vara stressad och ha mycket att göra på jobbet kan ju definitivt vara en förklaring till varför man inte gör det bra (tycker iofs inte att det varit några dåliga analyser heller direkt, bara inte så djupa) men nu känns det mest som någon som vill få ett frikort att spela fluffigare.

Här är inlägg där jag tycker att det pratats mekanik:
Stradh said:
Hmmmm har jag fattat det rätt att vi potentiellt i byn kan ha 3 som alla på riktigt från början TROR sig vara siare? Så siarclaim kan bli absurda, däre ingen bluffar...men minst 2 (om det är tre claims) har fel? HUr ska väktaren ens ha en sportmössa tt skydda vår riktiga Siare? Är det ngn sia sig själva teknik vi kan få till för att efter en eller flera rundor kunna sluta oss till vem av oss som är äkta?
Stradh said:
Jag har nog inte en aninfg om vad ni åsyftar....Gäller det något från tidigare spel, så¨är jag helt clueless....annars är jag kanske benägen att rösta BB7 ocklså----att försöka få siarnas siande av sig själva runda ett att vara "vaskande" av siande? Ngt här skaver
Stradh said:
Ok... BB skaver på att han försöker släta över självsining tidigt som Vaskning (vilket jag nämnt)
Hägern skaver på att snabbt försöka rikta fokus på mig när jag försöker få igång en full diskussion om självsining, med hänvisning tioll en ren reglfråga jag hade i anmälningstråden.... Att jag vill få folk att yttra sig i självsiningsfrågan är då tydligen "ulvigt" när det borde gynna byn att folk tar ställning idet och eller har andra infalllsvinklar
Stradh said:
Det här var min post för 19 dagar sedan där jag började fundera på själv sining

Detta EFTER att ha läst regelra för förra Mr ulv (https://www.rollspel.nu/threads/mäster-ulv-5-runda-1.82082/) där det om att sia sig själv INTE står med. Jag är självgod nog att påstå att anledningen till att partiet i reglerna nu om atyt siarekan sia sig själva är att jag frågade om det i anmälan.
Stradh said:
Fast nu har vi väl en väktare oavsett vad Mäster ulv valt? Eller misstolkade jag det? Det är lite därför jag försöker att vi snabbt ska få fram vår äkta siare, så att denna kan skrika efter beskydd från vår okända Paladin
 

StradhLestat

Swordsman
Joined
8 Sep 2020
Messages
655
Location
Fruängen
Mitt case på dig är helt enkelt att du skriver saker som inte håller för granskning. Du frågar om det på något sätt går att utnyttja självsiandet för att få reda på vilken typ av siare man är, när det var du själv som lyfte det i anmälningstråden. Att du pratar om hur du motiverade din röst på @BiobunkerVII när du i själva verket inte lagt någon röst på honom. Och nu senast:



Det var inte @Sidd som skrev inlägg 220, det var @Björn den gode .

Som bybo letar jag efter att ulvar ska snärja in sig i osanningar. Grejerna ovan är antingen osanningar du snärjt in dig i eller osanningar av misstag, men om det är det senare så kan jag ju inte ignorera det och låta ulvarna få fripass så länge du hamnar på deras lag.

Jag hoppas såklart att du inte tar illa upp på riktigt av något jag skriver, utan ser det som en del av spelet.
Jag tar inte vid mig... Om jag hänvisar till fel siffra så är det inte svårt att klura ut vilken den rätta vae var (ol man faktiskt vill). Skriver i hast på jobbet nu .samt att det är annat idag..så om jag slarvar så år det därför. Pisten jag menar är där Sidd menar ngt i stil med "då väntar vi några nätter med att outa siare"

Men det är klar VILL man misstolka, så kan man ju göra stora halmgubbar av sådana saker
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Om Impe är och gömmer sig i en ulvchatt så tror jag det, ja.
Och där dök han upp! Bra jobbat Anthrox. Sen får man väl ge honom att det var lite damned if you do damned if you don't efter den kommentaren, men det är ju onekligen lite skumt att han dyker upp och börjar skriva just efter att han börjat få ett drev mot sig.

Jag tror ju nu inte på att det varit taktiken 'jag säger ingenting första rundan' men däremot tycker jag inte att det är helt orimligt "Hörrni ulvgrabbar, jag har supermycket att göra på jobbet och ska på fest ikväll, jag orkar inte sätta mig in i det men ni kan väl pinga mig om det börjar gå dåligt"
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,771
Välkommen in i spel Impe!

För art filosofera vidare kring vad man valt om man var Mäster, jag hade gärna valt mina medulvar bara för att sen inte veta vilka jag skulle välja…hade inte valt Basse för han drar alltid på sig en jävla massa heat. Inte Anthrox för om han inte är död R3 så ses han som ulv och kommer följaktligen röstas ut. Jag hade nog inte valt Sidd för vi brukar alltid hamna i tjafs och det vore svårt att fejka.

Tänker mig att ett bra ulvjeng består av olika typer så för att balanzera upp mitt Kaoz hade jag nog plockat in Hägern som jag demonat ihop med och kanske nån Sysp/Octagonal-typ som spelar sådär balanserat och lugnt. Björn hamnar nog också i den kategorin (även om jag nog bara stött på dig i byboroll i tidigare partier)
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,393
Hägern har haft en tendens i tidigare spel att rösta på mig väldigt tidigt...I vad som mest känts som en "peta lite på för att de vad som händer"... Brukar inte vara särskilt motiverat eller ens försök att få igång ett drev.... Nu, så har han dkrivit en halv upphandling som känns mer som ett sätt att övertyga andra att haka på än ngt konkret. Inte som tidigare spels beteende, utqn känns dom någon såg en öppning för drev...och drvandet känns som poängen med den posten
Det här är inte heller helt sant.

I VALulv la jag en ganska tidig röst på dig när du skrev att du satt ner i båten och inte ville ta ställning. Det var i ett läge när vi väntade på en motoutning från en andra siare, och jag beskrev det som pedagogisk röst för att du i ditt första parti skulle förstå att man inte kan komma undan att ta ställning. Länk

I utkante sökte jag på tillfällen jag nämnt dig och får bara två träffar. Det ena är ett svar där det inte ens är jag som skriver ditt namn, det andra är min rödgrönlista.

Är det här verkligen en tendens?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,393
Jag tar inte vid mig... Om jag hänvisar till fel siffra så är det inte svårt att klura ut vilken den rätta vae var (ol man faktiskt vill). Skriver i hast på jobbet nu .samt att det är annat idag..så om jag slarvar så år det därför. Pisten jag menar är där Sidd menar ngt i stil med "då väntar vi några nätter med att outa siare"

Men det är klar VILL man misstolka, så kan man ju göra stora halmgubbar av sådana saker
”Om man vill veta vad jag menar så kan man leta själv”

Du MÅSTE förstå varför jag inte tycker att du underlättar för byn vid det här laget.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,163
Ok, det kan vi ju inte veta. Men eftersom du förespråkat massoutning, så tror du alltså inte att vi har fyra ulvar?
Jag tyckte det fanns tendenser i diskussionen som pekar mot att det är få ulvar, men det kan som sagt bara vara R1-jitters och ulvar som är bra på att gömma sig. Men med så många alternativ där en MU torde köra ett mer standardupplägg är det nog mer statistiskt sannolikt att det är fyra ulvar. Jag har båda i åtanke numer.
 

Big Mama

Hur länge kan man kalla sig ny
Joined
9 Jun 2024
Messages
143
Som flera varit inne på, bla @Anthrox och nu senast @Big Mama : Hur ska vi hantera Varulvarnas troliga steg att låssas-claimande vara en av de möjliga Siarna?

Vi kan nu i R1 bestämma oss för att gemensamt avgöra hur många Siare som är i spel. Genom att komma överens om att dessa ska träda fram nu.
Detta kommer avslöja dessa och de av dem som är bybor riskerar bli nattmördade.
Glöm ej att Varulvarna kommer nattmörda bybor ändå. Ett problem är att det är färre möjliga kvar som kan vara Väktare för Ulvarna att söka bland.
Det vi vinner är att byn nu i R1 får koll på denna situation och slipper fejk-ulv-siare senare i spel när mer står på spel.

Jag har dragit detta igår men det är jäkligt mellanmjölkigt med ställningstagande från er.
Inte kan väl alla skarpa hjärnor bland er vara lika vilse som Sidd.

Återkoppla:
- Ja bra förslag så gör vi för att det vore bra för byn :…motiveringar…!
Eller
-Nej: lägg ner då vi: …motiveringar…?
Jag säger JA till Sidds plan. Vi kommer inte att säkert veta att de som outar siare faktiskt är det eller vilken sort (de kan vara ljugulvar). Men vi kan göra en säker lista på dem som INTE är siare så har vi i alla fall kommit nån vart.

Visst är det bara bybor som kan vara siare?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,393
Location
Göteborg
Jag säger JA till Sidds plan. Vi kommer inte att säkert veta att de som outar siare faktiskt är det eller vilken sort (de kan vara ljugulvar). Men vi kan göra en säker lista på dem som INTE är siare så har vi i alla fall kommit nån vart.

Visst är det bara bybor som kan vara siare?
Hate to break it to you. Men det händer att ulvar ljuger tyvärr. Annars hade det varit en väldigt bra plan.
 
Top